Nejnebezpečnější období pro chodce je tady. Jak se za tmy účinně zviditelnit?
Vůbec nejnebezpečnější měsíce, během kterých každoročně zemře při dopravních nehodách nejvíce chodců, jsou tady. Výzkumy prokazují, že většina z nich si svou neviditelnost pro řidiče nepřipouští. Vůbec nejtragičtějšími měsíci pro chodce jsou říjen až únor. Za tmy vidí řidič chodce s reflexními doplňky na desetinásobně delší vzdálenost než bez nich. Jak se nejen za tmy účinně zviditelnit?
Ze statistik jasně vyplývá, že za posledních deset let zemřelo při nehodách celkově 1 477 chodců. Z toho šedesátiprocentní většina za tmy. „Tmavé měsíce roku jsou pro chodce nejnebezpečnější. Nejvíce jich umírá od října do února, rovněž tak jejich podíl na celkovém počtu obětí je výrazně vyšší než během zbývající části roku,“ uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.
Zatímco v loni výrazně klesl počet usmrcených chodců za tmy mimo obec, kde se pozitivně podepsala zákonná povinnost nosit reflexní doplňky, v obcích obětí naopak přibylo. „V obci loni zahynulo při nočních nehodách 38 chodců, o 4 více než v roce 2015. Dalších 11 z nich přišlo o život ve dne za snížené viditelnosti. I zde byl zaregistrován meziroční nárůst usmrcených, konkrétně o 3 případy,“ informoval Budský.
Bílé oblečení nelze považovat za řešení
Čtvrtina řidičů přiznává, že chodce jdoucí v tmavém oblečení po okraji silnice vůbec neregistrují. „Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit,“ upřesnil Budský s tím, že je tak hlavně v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost. Riziko jejich úmrtí v noci je totiž až čtyřikrát vyšší než za denního světla.
Kvalitní reflexní materiály jsou až 1 500x jasnější než běžné oblečení v bílé barvě. Za nejlepší kombinaci lze považovat světlé oblečení doplněné reflexními pásky. „Na takto oblečeného chodce reagují řidiči až 30x dříve než na postavu v tmavém oblečení bez reflexních doplňků a 8-9x dříve než na osobu jen v bílém,“ upozorňuje Budský.
Nejlepší je podle dopravních expertů zářivě žlutá barva
Tradičně bývají voleny pásky v barvě bílé, jenže při chůzi po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli často sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Dopravní experti se proto shodují, že za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová,“ upřesňuje Budský.
Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem. „Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Proto jsou i reflexní přívěšky považovány za významný preventivní doplněk snižující pravděpodobnost zachycení chodce automobilem až o 85 %. Samozřejmostí je nošení reflexních doplňků na straně ke středu vozovky, musí být viditelné pro řidiče přijíždějící k čelu, ale i k zádům chodce,“ upozorňuje Budský.
Povinnost používat reflexní doplňky je proto stanovena i v řadě jiných zemí. Například ve Finsku musí chodci používat reflexní doplňky při chůzi za tmy mimo obec i v obci. Podobně je tomu i v Estonsku nebo Bělorusku. V Polsku a Maďarsku platí pro chodce povinnost nosit při chůzi po silnici mimo obec nejen za tmy, ale i za dne při zhoršené viditelnosti reflexní vestu. Na Slovensku zase snížené viditelnosti musí mít na sobě člověk jdoucí po krajnici či okraji vozovky viditelně umístěné reflexní prvky nebo oblečený reflexní bezpečnostní oděv. V Rusku je to podobné jako u nás, tedy je stanovena povinnost nosit reflexní doplňky za snížené viditelnosti při chůzi mimo obec.