„Rebel“ Zuckerberg zkrotnul a začal se dvořit Trumpovi. Hrozí Facebooku útěk uživatelů?

Mark Zuckerberg předstoupil před americký Senát a omluvil se rodinám, jejichž děti se staly obětí online sexuálního vykořisťování na jeho platformách.

Zuckerberg před nástupem Trumpa mění podobu Facebooku

Zakladatel sociální sítě Facebook se odhodlal k výrazným změnám. Mark Zuckerberg rozhodl, že platforma změní způsob ověřování faktů v příspěvcích. Snaží se tím dostat do přízně nastupujícího prezidenta Donalda Trumpa. V minulých letech mezi nimi panovala zlá krev, jenže v posledních měsících Zuckerberg otočil kormidlem a snaží se získat přízeň nastupujícího prezidenta. Co stojí za touto změnou a může zničit platformu, kterou globálně používají tři miliardy lidí?

Kam vítr, tam plášť. Přesně tímto heslem se dá charakterizovat přístup zakladatele sociální sítě Facebook a šéfa společnosti Meta Marka Zuckerberga. Když si před téměř deseti lety tehdejší americký prezident Barack Obama založil oficiální stránku na Facebooku, byl to právě Zuckerberg, kdo přispěchal jako první s komentářem a přivítáním.

ČTĚTE TAKÉ: Na videohře jsem prodělal přes milion korun, přiznal český youtuber. Propadl „bedýnkám“

Nyní se šéf Mety snaží získat přízeň Donalda Trumpa, který se do úřadu amerického prezidenta vrátí na konci měsíce. Přitom před čtyřmi lety Zuckerberg zablokoval Trumpovy účty na Facebooku a Instagramu. Ještě coby republikánský kandidát se Trump proti jednomu z lídrů technologického světa postavil loni v srpnu, když Zuckerbergovi vyhrožoval životem ve vězení.

Jenže zakladatel Facebooku si uvědomuje, že časy se mění, a tak otáčí kormidlem. V týdnu zveřejnil prohlášení, ve kterém uvedl, že mění způsob ověřování příspěvků. Nejedná se ale o unáhlené rozhodnutí.

„Úterní oznámení šéfa společnosti Meta Marka Zuckerberga o ukončení ověřování faktů na Facebooku a Instagramu jsou vyvrcholením několikaměsíčního úsilí a příprav giganta vůči konzervativním tlakům druhé Trumpovy vlády,“ napsal novinář David Ingram z NBC News.

Zuckerberg mění směr a následuje Muska

Změnu směru už naznačovaly Zuckerbergovy kroky během loňského léta. Nejprve pochválil Trumpa za jeho reakci při atentátu v americkém státě Pensylvánie. Poté rozvolnil pravidla pro Trumpův účet na Facebooku. Ten se tak už nemusel bát, že by v případě porušení podmínek sítě došlo k pozastavení jeho účtu.

Následovalo přiznání, že Meta věnovala jeden milion dolarů Trumpovu inauguračnímu fondu. Zuckerberg samozřejmě nezapomněl popřát republikánskému kandidátovi po vítězství v listopadových volbách. Na konci listopadu už oba společně večeřeli v Trumpově luxusní rezidenci Mar-a-Lago.

Zuckerberg totiž viděl, jak se Trump během své volební kampaně sbližuje s Elonem Muskem, jenž je majitelem konkurenční sociální sítě X. Proto se vydal na stejnou cestu, aby ochránil vlastní firmu.

Facebook pravidelně používají více než tři miliardy lidí každý měsíc, u sociální sítě Instagram je to přes dvě miliardy aktivních měsíčních uživatelů. Meta patří mezi technologické giganty a s hodnotou přes 1,5 bilionu dolarů je mezi desítkou nejhodnotnějších firem světa.

Jenže stačilo, aby loni v březnu Trump označil Facebook za nepřítele lidu a akcie společnosti se propadly o čtyři procenta. Pozice Zuckerbergova impéria může být vratká. Proto se snaží získat nastupujícího prezidenta na svou stranu a tím ochránit vlastní byznys.

Meta se připravuje na novou éru

Na začátku roku Meta informovala, že do představenstva firmy nastoupí šéf MMA soutěže UFC Dana White, který je Trumpovým spojencem. Do vedení nastoupil také Joel Kaplan, jenž je známý svými vazbami na republikánskou stranu.

„Tím si Meta kupuje pojistku do éry Trump 2.0,“ uvádí CNN s označením pro druhé prezidenství v technologické a softwarové hantýrce.

„Zuckerbergovo oznámení je zjevným pokusem přitulit se k nastupující Trumpově administrativě, což má škodlivé důsledky,“ řekla pro BBC Ava Leeová z organizace Global Witness, jež se snaží, aby technologické firmy nesly odpovědnost za své činy nebo nenávistný obsah na sociálních sítích.

Americká CNN dále upozorňuje, že Zuckerbergův tah nemusí být spolehlivým obchodním plánem. Srovnává ho s proměnou sociální sítě Twitter, kterou Elon Musk přejmenoval na X.

„Musk přetvořil platformu k obrazu svému. Obnovil účty bělošských nacionalistů a další urážlivé účty, které byly zakázány na základě bezpečnostních směrnic Twitteru,“ píše CNN a upozorňuje, že řada firem stáhla svou inzerci z platformy kvůli obavám, že se jejich produkty objeví vedle nenávistných projevů. K nim se přidaly i miliony uživatelů, které opustily X a zamířily na platformy Bluesky či Threads.

Pokud by podobný úprk a ztrátu zaznamenal i Facebook, může to být finanční neštěstí pro Zuckerbergovu firmu. Technologický svět má stále v paměti obrovskou ztrátu tržní hodnoty Mety o 240 miliard dolarů během jediného dne. K té došlo po oznámení poklesu zisku a také denního počtu aktivních uživatelů.

Opakování situace by mohlo být pro Metu kritické. Společnost v posledních letech investovala miliardy dolarů do metaverzu. Jenže budování virtuálního světa nepřineslo úspěch. Další mohutné množství peněz pálí Meta v oblasti generativní umělé inteligence, kde se snaží uspět s jazykovým modelem Llama či chytrým asistentem Meta AI. Jakákoliv finanční ztráta tak může mít hluboké následky.

Komunitní poznámky na Facebooku se však týkají jen amerického trhu. V Evropě bude i nadále platit dosavadní systém ověřování faktů prostřednictvím nezávislých odborníků a organizací.

Přesto se svět sociálních sítí mění. Profesorka ze St. John’s University v New Yorku Kate Klonicková pro BBC upozornila, že dříve technologické firmy čelily tlaku na budování důvěry a bezpečnostních mechanismů při řešení problémů jako jsou obtěžování, nenávistné projevy či dezinformace. „Nyní dochází k radikálnímu obratu opačným směrem,“ uvedla.

VIDEO: „Spolykal prášky na spaní a pustil si plyn“. Pravopisné cvičení z 3. třídy pobouřilo sítě

Tagy: