Apokalyptické scénáře se blíží? Roboti provázejí památkami i obsluhují v hotelích

Nastal snad čas, kterého se obávají mnozí napjatí milovníci sci-fi žánru? Běžnou součástí našich životů se stávají roboti – v Česku už předávali vysvědčení, prováděli po zámku, a teď dokonce obsluhují v hotelu. Do převzetí nadvlády nad lidstvem mají naštěstí ještě hodně daleko.

„Ahoj, jmenuji se Thespian, je mi osm let. Velmi rád si povídám s návštěvníky a odpovídám na jejich všetečné dotazy.“ Přátelského robota, který měří 180 centimetrů a váží 35 kilogramů, můžete potkat v liberecké IQ Landii. „Na návštěvníka reaguje pohyby, zamáváním rukou, mrkáním, posuny hlavou. Bohužel chodit neumí, protože je přidělaný k desce. Ale mění barvu podle nálady,“ vyjmenoval jeho dovednosti Lukáš Novák, manažer správy expozic.

Ty, kteří se s ním setkají, nejčastěji zajímá, jestli umí jíst, co má rád nebo jestli třeba chodí spát. A jak jsme se sami přesvědčili, napovídá toho spoustu: „Nyní se těším, až mě budou moci vidět v pořadu Prima Česko.“

Robotů kolem nás přibývá

Svět robotiky, o kterém psal už před sto jedna lety Karel Čapek, ušel dlouhou cestu. A roboti už dávno nejsou jen pro potěšení. Dalo by se říct, že v jakési základní podobě je běžně využíváme v domácnostech, například jako robotické vysavače. A právě robot Thespian před šesti lety předával žákům Základní školy v Lysé nad Labem vysvědčení a další už před jedenácti lety dokonce prováděl turisty na Zámku Sychrov.

Roboti jako pracovní síla

Praktický způsob využití už začínají zavádět i soukromé podniky, například hotely.

Roboti vás obslouží třeba i v Orea hotelu Pyramida na pražském Břevnově. Najdete tam celkem dva – jeden vysává a druhý dělá pokojový servis. „Na začátku nás zaujalo, že robot nám ušetří náklady, budeme potřebovat o polovinu méně zaměstnanců a tak dále. Záhy jsme ale pochopili, že tímto směrem to nepůjde. V tuto chvíli robota vnímáme tak, že je to prvek, který pomáhá našim zaměstnancům, aby se o to víc mohli starat o naše hosty,“ vysvětluje opodstatnění robota v hotelu Jan Lauterkranz, cluster general manager Orea Hotel Pyramida Praha.

Pivo, šampaňské, večeři nebo třeba jen oříšky vám robot doveze až na pokoj. Stačí zavolat na recepci. „Recepční vezme objednávku, dá ji do robota, na něj namačká číslo pokoje, kam má odjet, robot přijede k výtahu, zavolá si sám výtah přes wi-fi rozhraní, výtahem dojede do patra, přijede před pokoj a před tím zavolá na telefon v pokoji. Hosta upozorní, že stojí přede dveřmi, a host si to vyzvedne přímo z něj,“ vysvětluje Jan Lauterkranz, jak obsluha robotem vypadá.

Hotelová síť Orea je v tomto ohledu jakýmsi průkopníkem v oblasti robotické obsluhy hostů. Do budoucna plánuje také donášku teplých jídel na pokoj rovnou z kuchyně. Robotický personál se neosvědčil pouze v Praze. Svůj díl práce podle Jana Lauterkranze odvedl také na dalším místě. „Hosté jsou nadšení a na Horizontu se nám stává, že tam jezdí hosté, jen aby se nechali obsloužit robotem. A milují ho děti.“

Když moderna ladí s historií

Roboti v hotelích společnosti Orea potěší také všechny, kteří milují kontrast moderny s historií. Zatímco uvnitř jsou hosté obklopeni výdobytky, které ještě nedávno většina lidí považovala za sci-fi, zvenčí hotely zachovávají původní styl architektonických skvostů. Příkladem je třeba Orea Congress hotel Brno. „Reprezentuje brutalismus, co se týče architektonického stylu v Brně a potažmo i v České republice. Byl postaven v roce 1979, a proto od dokončení stavby nedošlo k výrazné obměně, co se týče pláště či obalu hotelu. Což je docela unikátní,“ domnívá se Adam Ruman, ředitel Orea Congress Hotel Brno.

Uvnitř ale hotel prošel zásadní rekonstrukcí –⁠ moderní pokoje, kongresové sály nebo bar s restaurací. To vše dává tušit, že i sem by třeba co nevidět mohli dorazit droidi dost možná předznamenávající poselství z románu Karla Čapka.

Tagy: