Auta, která se řídí sama: Na silnici mají vyjet do dvou let. Kdo zaplatí nehody?

Autonomní automobily by mohly zvýšit bezpečnost na silnicích.

Ministerstvo se chystá na autonomní vozy

Šest z deseti dopravních nehod způsobí lidská chyba. Jednou z cest, jak zvýšit bezpečnost na silnicích, může být podle některých odborníků zavedení autonomního řízení. Ministerstvo dopravy proto připravuje novelu, která by umožnila širší využití aut, která se budou řídit sama. V platnost by mohla vejít do dvou let.

Jádro novely zákona týkající se autonomních vozidel definuje, kdo je ve kterém momentu jízdy za řízení auta zodpovědný. „Řidič nese odpovědnost do okamžiku, než předá odpovědnost autu. V úseku, kdy auto plně řídí systém, nese odpovědnost výrobce vozidla,“ upřesnil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) novinářům. Auto předá řidiči odpovědnost zpět například rozblikáním volantu.

ČTĚTE TAKÉ: Nastal nejvyšší čas pořídit si dálniční známku. Malý fígl vám pomůže ušetřit

Autonomní jízda se dělí na pět úrovní. České zákony teď umožňují první dvě. Zatím mohou řidiči používat například adaptivní tempomat nebo udržování směru jízdy. Řidič však musí mít neustálý dohled nad tím, co se děje na vozovce.

S přechodem na třetí úroveň může automobil jezdit sám. Řidič ale musí být připraven převzít kontrolu nad vozidlem, například při složité dopravní situaci. „Bude platit, že řidič nesmí držet mobilní telefon v ruce. Potřebujeme, aby řidič převzal odpovědnost, kdykoliv ho vozidlo vyzve,“ doplnil Kupka.

Oproti předchozím úrovním není nutné neustále sledovat provoz. Systémy od této úrovně dokážou rozpoznat objekty na silnici i v blízkém okolí a reagovat na ně. Od čtvrtého stupně už umí systém řešit sám většinu situací. Pátý stupeň už je zcela autonomní a nevyžaduje zásah řidiče. „Tam už bude možné, aby řidič držel telefon,“ zmínil ministr.

Osm úsekových měření na nové dálnici D4? Nesmyslné, budeme o tom jednat, řekl Kupka

Úsekový radar každé čtyři kilometry. Nová část dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem ještě není otevřená, ale už budí emoce u řidičů, politiků i dopravních expertů. Dálnice je opravdový unikát. Kromě skoro dvou stovek bezpečnostních kamer ji má hlídat i osm úsekových měření. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je takový počet nesmyslný a bude jednat o snížení jejich počtu.

Auto s autonomním řízením je vybaveno několika senzory, které vyhodnocují prostředí okolo něj. Po změně zákona budou v Česku autonomní vozidla moci jezdit nejdříve na vybraných dálničních úsecích. Kde přesně to bude, si určí výrobci automobilů, kteří budou schváleni na celoevropské úrovni.

Podle odborníků mají autonomní automobily budoucnost. „Nebudou umět to, co špičkově vytrénovaný šofér z masa a kostí. Ale tím, jak se budou systémy zdokonalovat, by se auta mohla zlepšovat a mohla by být lepší než průměrní řidiči,“ okomentoval vývoj pro CNN Prima NEWS dopravní specialista Roman Budský.

Podle ministra dopravy by nová pravidla mohla platit od ledna roku 2026, pokud je do té doby stihne schválit parlament.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zvlněná D1 i opravy na dálnici za hranicemi. Jak vypadá cesta za vánočními nákupy do Polska?

Tagy:
doprava silnice autonomní vozidlo Martin Kupka ministr dopravy Česko Roman Budský věda a technika Parlament České republiky ekonomika, obchod a finance technologie a inženýrství