Automobil RAF: Zbývá ho jen pár kusů, jeden vystavuje Technické muzeum v Liberci

Unikátní automobil RAF v Technickém muzeu v Liberci.

Vzácný automobil značky RAF se alespoň na čas vrací po více než sto letech domů do Liberce, do místního Technického muzea. Vůz byl na počátku dvacátého století vyroben právě ve městě pod Ještědem. Do dnešních dnů se ho dochovalo jen pár exemplářů. Společně s pořadem Prima Česko se můžeme podívat nejen pod jeho kapotu.

Ve sbírkách muzea je řada unikátů, ale tenhle vůz se naprosto vymyká. „To není jen auto, to je opravdu splněný sen. Je vystaveno v Národním technickém muzeu ve stálé expozici a vzniklo na počátku dvacátého století v Liberci. A když jsme před skoro deseti lety Technické muzeum Liberec zakládali, říkali jsme si, že jednoho dne by bylo krásné, kdyby tady vůz RAF stál. Zachovaných vozů je, a v tom se prameny liší, čtyři, maximálně deset,“ říká Petr Kumpfe, mluvčí Technického muzea Liberec.

Stále jezdí

Podrobněji se rozpovídal Arnošt Nezmeškal, kurátor sbírky automobilů z Národního technického muzea. „Sedím ve velmi vzácném automobilu domácího původu značky RAF – Reichenberger Automobil Fabrik, což byla továrna vyrábějící auta v tehdy převážně německém Liberci. Továrna vznikla podle mého trochu jako reakce na úspěch české firmy Laurin a Klement v Mladé Boleslavi,“ vypráví Nezmeškal v pořadu Prima Česko.

Ostatně právě úspěšná česká automobilka Laurin a Klement později německou značku koupila a s ní i patent na tehdy velmi oblíbené, tzv. šoupátkové motory. Mezi tím ale od roku 1907 do roku 1916 stihla liberecká automobilka vyprodukovat tři tisícovky vozů. Ten, který je aktuálně k vidění v Liberci, ovšem šoupátkový motor nemá.

„Je to RAF W25, spodový čtyřválec, auto s užitkovou nástavbou. Dochovalo se ve sbírkách Národního technického muzea v Praze pouze jako šasi, jako podvozek vozu bez karoserie. V polovině sedmdesátých let se moji předchůdci rozhodli, že by se auto mělo zrenovovat a učiliště Liazky pro nás auto zrenovovalo, kompletně se opravil podvozek a vyrobila se nová užitková nástavba, karoserie. Řekl bych, že je to tehdejší dodávka, takže to mohlo vozit šunku nebo co bylo třeba,“ popisuje vytoužený exponát Nezmeškal.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Ústřední telekomunikační budově kdysi pracovalo až tisíc spojovatelek, teď se bourá

Auto, v němž jezdil i císař

Auto je plně pojízdné. Naposledy jej sice odborníci z Národního technického muzea startovali před deseti lety, na poctivou kovářskou práci z počátku dvacátého století je prý ale obvykle spoleh. „Když se podíváme rafce pod kapotu, je tam čtyřválcový řadový motor s rozvodem SW. Čtyři zapalovací svíčky, zapalovací magneto, ventilátor, který podporuje chlazení,“ kontroluje kurátor jednotlivé části.

Automobily značky RAF se těšily velké oblibě. Vozy liberecké značky prý jezdil i císař František Josef I., kníže Alois Rohan, hrabě Clam Gallas a další významné osobnosti té doby. Pochopitelně neměli dodávku, ale luxusnější verzi stejného auta.

„Začátkem dvacátého století se vyráběla auta tak, že se udělal podvozek, na tom držely nápravy a motor a na tom šasi se nechalo normálně odjet. To už bylo auto, jen nemělo karoserii. Nástavby vyráběla buď samotná továrna, anebo specializované karosárny. A byla to doba, že jste si mohli objednat, co jste chtěli. Pro nás historiky je dneska podle dobové fotografie velmi obtížné určit auto, protože karoserie nám vůbec nic neřekne,“ říká kurátor.

Kdy se automobil místní výroby vrátí z Liberce zpět do Prahy, ještě není přesně dané.

Tagy:
Ještěd podvozek továrna exponát Liberec Praha František Josef I. 20. století technické muzeum Národní technické muzeum v Praze Reichenberger Automobil Fabrik Technické muzeum Liberec