Vypadá to, že život v Evropě se pomalu vrací k normálu. Otevírají se školy, obchody, služby a do plných obrátek se znovu vrací také většina průmyslových odvětví, včetně toho automobilového. Za posledních pár měsíců navíc výrazně stoupl i počet registrací nových vozidel. V dubnu meziročně vzrostl o 218,6 procenta na 862 226 vozů, avšak na stav před pandemií se ještě nevrátil. Oznámilo to ve středu Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Nejvyšší meziroční nárůst mezi hlavními trhy vykázala Itálie, kde se počet registrací v dubnu zvýšil o 3 276,8 procenta. Za ní následovalo Španělsko s meziročním nárůstem o 1 787,9 procenta. Ve Francii přibylo 568,8 procenta nových registrací a v Německu 90 procent. V České republice činil nárůst podle ACEA 77,7 procenta na 18 976 vozů. Za vysokým procentním nárůstem je nízká srovnávací základna, loni v dubnu totiž prodej aut prudce klesl kvůli dopadům pandemie. Proti dubnu 2019 je počet registrací nižší téměř o 300 000.
Za první čtyři měsíce letošního roku přibylo v unii 24,4 procenta registrací nových aut na celkové 3,42 milionu. Největší nárůst, jak už jsme avizovali, zajisti duben, ale silný byl rovněž březen. Z jednotlivých velkých trhů vykázala největší nárůst Francie (68,4 procenta) a Itálie (51 procent). Na českém trhu se počet registrací nových aut od ledna do dubna zvýšil o 12,5 procenta na 68 510 vozů.
Volkswagen stále ještě králem
Největším evropským prodejcem nových vozidel je i nadále skupina Volkswagen s počtem 232 188 prodaných kusů, což je nárůst o 195 procent. Podíl na trhu ale skupině v dubnu klesl na 26,9 procenta z předchozích 29,1 procenta loni v dubnu. Koncern, jehož součástí je i česká Škoda Auto, pak od ledna do dubna prodal 883 200 vozů, což je meziročně o 19,3 procenta více. Jeho podíl na trhu v uvedeném období meziročně klesl na 25,8 z 26,9 procenta.
Na druhé pozici se umístil nový koncern Stellantis, který má pod svými křídly automobilky, jako jsou Peugeot, Citroën, Fiat, Alfa Romeo nebo třeba Jeep. Koncern vzniklí fúzí francouzské společnosti Groupe PSA s italsko-americké společností Fiat Chrysler Automobiles. V dubnu zaznamenal 202 327 prodaných vozů, což představuje meziroční nárůst o 330 procent. Od ledna do dubna potom koncern prodal 806 594 vozů, což je meziročně o 34,1 procenta více. Jeho podíl na trhu v uvedeném období meziročně stoupl z 21,9 na 23,6 procenta.
Rostou i prodeje Škodovek
Následují společnosti Renault Group, Hyundai Group a BMW Group. Škoda Auto prodala podle ACEA v dubnu 48 311 aut, meziročně o 136,2 procenta více. Její podíl na unijním trhu se snížil o dva procentní body na 5,6 procenta. V prvních čtyřech měsících roku mladoboleslavská automobilka prodala 190 764 vozů, meziročně o 18,5 procenta více. Její podíl na trhu se za tu dobu snížil na 5,6 z 5,9 procenta.
Podle partnera společnosti EY pro automobilový průmysl Petra Knapa Škoda sice meziročně vykázala růst skoro o 19 procent, někteří konkurenti ale rostli v Evropě rychleji. „Třeba Peugeot poskočil o více než 40 procent nebo Fiat o 37 procent, korejské značky o 23 až 28 procent. Takže meziročně poklesl trochu tržní podíl vzhledem k tomu, že konkurenti doháněli větší loňské propady. Je třeba si ale uvědomit, že proti poslednímu normálnímu roku 2019 se tržní podíl Škody v Evropě zvýšil ze 4,7 procenta na 5,6 procenta, což je ohromný úspěch,“ řekl Knap ČTK.
Problém není jen v poptávce
Trh se podle analytika ČSOB Petra Dufka stále nachází téměř o čtvrtinu níže než před dvěma lety, což je výpadek přes jeden milion aut, na kterém se s výjimkou Švédska podílely všechny významnější národní trhy. „Trend prodeje nových aut je pozitivní, i když k návratu na předloňskou úroveň bude potřebovat asi ještě nějaký ten rok. A nebude to evidentně jen problém poptávky, která nabývá opět na síle, když domácnosti i firmy začínají realizovat odložené nákupy, ale i nabídky. Ta se totiž musí vypořádávat nejenom s rychle se zpřísňující legislativou týkající se bezpečnostních a ekologických aspektů, ale i s nedostatkem elektronických komponent a současně i rychle rostoucími cenami vstupů,“ dodal.