Ceny autoškol stoupají
Jen, co se autoškoly vzpamatovaly z obrovského přetlaku zájemců, který vznikl v době covidu, musejí reagovat na zdražování. Citelně se jich totiž dotýkají rostoucí ceny pohonných hmot i energií. Nejmarkantnější položkou, která se na výsledné částce za výcvik propisuje, jsou mzdy instruktorů. I proto může kurz vyjít na 25 tisíc korun. Přesto autoškoly mají zájemců dostatek.
Podle Asociace autoškol mají instruktoři práce dost. Z části ještě dohánějí postcovidové resty, většinu studentů autoškol ale tvoří noví zájemci. Ti přicházejí i přesto, že se ceny za výcvik mohou vyšplhat i k částce 25 tisíc korun. Záleží vždy na městě i dané autoškole.
„I autoškola musí přenést rostoucí náklady do koncové ceny, reagujeme stejně jako všechny jiné obory. Kalkulace konečné ceny je tvořena z mnoha prvků, a to z nákladů na práci našich zaměstnanců a z cen pohonných hmot. A obojí zdražuje,“ vysvětluje pro CNN Prima NEWS předseda Asociace autoškol Aleš Hořčička.
Lekce jsou individuální
Instruktoři navíc se studenty jezdí individuálně. „Mzdové náklady odrážejí situaci na trhu práce autoškol, kterých není mnoho, a tím samozřejmě cena práce roste. Jsme součástí makroekonomického kolečka,“ zmiňuje předseda asociace Hořčička.
Také podle ředitele autoškoly NOBE, která nabízí výcvik v deseti městech republiky, se do cen za kurzy podepisují především zaměstnanecké mzdy. „Paliva nejsou tak velká část, prostor zabírají mzdy, jsou markantnější. Musíme vyučujícím přidávat v desítkách procent, protože si jich vážíme a nechceme, aby utekli do dalších oborů, jako jsou taxi služby nebo rozvoz jídla, kde sedíte na zadku a nepodstupujete riziko, že nabouráte do sloupu,“ říká Patrik Nosek.
Pro mnohé mladé zájemce o řidičské oprávnění jsou vysoké sumy za kurzy autoškol těžko dosažitelné. Hledají proto možnosti, jak ho získat levněji. „Po covidu a s vysokou cenou pohonných hmot stojí řidičák v Praze i 25 tisíc. Uvažuji, že si ho udělám mimo hlavní město, kde je levnější,“ říká čerstvá absolventka vysoké školy Eliška H., která nechce za řidičský výcvik dát svou měsíční výplatu. V minulosti navíc už jednou za kurz zaplatila. Nedokončila ho však chybou autoškoly. „Výcvik jsem absolvovala ještě před covidem, nebyl tak drahý, stál mě 14 tisíc. Pak ale zrušili pobočku, ztratili mi dokumenty a než se to vyřídilo, uplynula lhůta, ve které jsem měla výcvik dokončit,“ popisuje s tím, že ji tak řidičák vyjde dohromady skoro na 40 tisíc.
Studenti mnohdy nejsou schopni za autoškolu zaplatit z vlastních výdělků. „Kdyby mi na kurz nepřispěli rodiče, upřímně bych si ho sama nemohla dovolit,“ přiznává studentka střední školy Anna K. I když si vydělává na brigádách, její hodinová mzda se za poslední roky zvýšila jen asi o deset procent.
Nabízejí placení na splátky
Některé autoškoly ale nabízejí možnost zaplatit částku na splátky. „Studenti to vítají, je to obchodně atraktivní, ale mnohdy to s sebou nese spoustu papírování ze strany banky. Nakonec dá většina přednost placení rovnou, případně na tři splátky,“ říká Nosek.
Vysokých cen za kurz si všiml i filmař Vojtěch K., který absolvoval výcvik na motorku. „Dělal jsem kurz v Řevnicích za 20 tisíc. V Praze se autoškoly pohybují mezi 20 a 30 tisíci. Cena se za posledních šest let zdvojnásobila,“ popisuje. Navíc ho prý v několika pražských autoškolách odmítli s tím, že ho vezmou až příští rok, protože mají plné kapacity kvůli covidu.
V Praze i jiných městech se ceny za autoškoly liší. „Rozdíly se zvýšily, ale je to boj každé autoškoly. Můžete najít kurz za 26 i za 12 tisíc. Jak to dokáží, nevím, asi jsou kouzelníci, jezdí na vodu a pracují zdarma z lásky,“ popsal expert v oboru autoškol, který si nepřál být jmenován.
V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba až 120 tisíc žadatelů ročně.