Může se to zdát jako střet Davida s Goliášem, pokud však do letadla na obloze vrazí pták, může incident skončit i katastrofou. To demonstruje i případ z roku 2009, který znají miliony lidí: zázrak na řece Hudson, kdy kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger po srážce s hejnem migrujících kanadských hus dokázal stroj s poškozenými motory navést na vodní plochu a bezpečně přistát. Jak běžné jsou střety s ptáky, čím mohou piloti strážce předejít a co se po nárazu děje?
Když v pondělí 17. června večer odstartoval let VA 148 společnosti Virgin Australia z novozélandského Queenstownu do Melbourne, nikdo nečekal, že chvíli po startu začne pravý motor vydávat hlasité rány a posléze hořet, uvádí web SBS News.
#AVIATION
— Rula El Halabi (@Rulaelhalabi) June 18, 2024
‼️VIRGIN AUSTRALIA FLIGHT BOEING 737 MAKES EMERGENCY LANDING IN NEW ZEALAND AFTER ENGINE FIRE!
Virgin Airlines Flight VA 148 from Queenstown in New Zealand was diverted to Invercargill on Monday evening after one of its engines caught fire shortly after take-off.
The… pic.twitter.com/lfdbwslzBZ
Se zbývajícím funkčním motorem pilot dokázal stroj se 73 cestujícími a posádkou na palubě bezpečně navést k nouzovému přistání na letiště Invercargill.
ČTĚTE TAKÉ: Letadlo z Prahy se 167 lidmi na palubě muselo nouzově přistát. Z motoru měl unikat olej
Podle společnosti Virgin Australia byl dramatický zvrat událostí způsoben „možným nárazem ptáka“. Letiště Queenstown pravděpodobnost nárazu ptáka bagatelizovalo a uvedlo, že „na letišti v té době žádný pták zjištěn nebyl“. Ačkoliv není jisté, zda za dramatickou událostí stojí střet se zvířetem, jedná se o běžné a reálné riziko. Srážka může poškodit stroj a vést i k úmrtím.
Jak časté jsou nárazy ptáků?
První náraz letadla s ptákem zaznamenal Orville Wright v roce 1905 nad kukuřičným polem v Ohiu. Nyní k nim dochází každý den, s určitou sezónní proměnlivostí způsobenou migračními pohyby ptáků, uvádí CNN.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Jako ke psům, stěžovali si cestující na leteckou společnost. Na letišti v Praze čekali celý den
K pravděpodobně nejznámějšímu střetu s migrujícím ptákem došlo v roce 2009, kdy se let 1549 společnosti US Airways krátce po startu z letiště LaGuardia v New Yorku střetl s hejnem migrujících kanadských hus. Letadlu selhaly oba motory a kapitán Chesley Sullenberger byl nucen pilotovat letadlo a přistát bez motorů v řece Hudson.
V letech 2008 až 2017 zaznamenal Australský úřad pro bezpečnost dopravy 16 626 nárazů ptáků. V Americe Federální letecký úřad zaznamenal jen v roce 2022 17 200 nárazů ptáků.
Kde ke srážkám dochází?
Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) dochází k 90 procentům nárazů ptáků v blízkosti letišť. Obecně se jedná o dobu, kdy letadla vzlétají nebo přistávají, případně letí v nižších výškách, kde dochází k největší aktivitě ptáků. Dopad nárazu ptáka závisí na mnoha faktorech včetně typu letadla.
Následkem může být vysazení motoru, jak se to patrně stalo v případě letu společnosti Virgin Australia. Jednalo se o stroj Boeing 737-800, který je schopen letět na jeden motor na náhradní letiště. U menších letadel, zejména jednomotorových, může mít náraz ptáka fatální následky.
Od roku 1988 bylo na celém světě hlášeno 262 smrtelných nárazů ptáků a 250 zničených letadel.
Dá se proti střetům bránit?
K většině nárazů ptáků dochází brzy ráno nebo při západu slunce, kdy jsou ptáci nejaktivnější. Piloti jsou vyškoleni, aby byli v těchto časech ostražití. Ke sledování hejn ptáků lze použít také radar. Tato technologie je však pozemní a není dostupná celosvětově, takže ji nelze použít všude.
Dva největší výrobci osobních letadel, Boeing a Airbus, používají turboventilátorové motory. Ty využívají řadu lopatek ventilátoru ke stlačování vzduchu. Následně přidávají palivo a plamen, aby získaly tah potřebný ke vzletu.
Náraz ptáka do některého z těchto motorů může způsobit vážné poškození lopatek ventilátoru, což může vést k selhání motoru. Výrobci motorů testují bezpečnost těchto motorů tak, že na ně ve vysoké rychlosti vystřelí zmrzlé kuře, zatímco motor pracuje na plný tah, uvádí web Aerospace Testing International.
ČTĚTE TAKÉ: Turbulence se dají předpovědět až 24 hodin dopředu, uvedli experti. Lze se jim vyhnout?
Oběžník australského vládního úřadu pro bezpečnost civilního letectví o řízení nebezpečí volně žijících živočichů uvádí, co by měla letiště dělat, aby se ptáci a zvířata nedostali do jejich blízkosti.
Jednou z technik je použití malých „plynových výbuchů“ napodobujících zvuk brokovnice, aby odradily ptáky od potulování se v blízkosti přistávací dráhy. V oblastech s vysokou populací ptáků mohou letiště také používat určité trávy a rostliny, které ptáky nelákají.