V dopise, který získal německý list Der Spiegel, navrhuje člen představenstva firmy Porsche Siegfried Wolf prezidentu Vladimiru Putinovi, aby nové vozy Volha byly založeny na modelech značky Škoda. Není tajemstvím, že se koncern Volkswagen snaží s co nejmenší ztrátou zbavit svých ruských továren včetně těch, kde vznikají právě škodovky. S Wolfovou iniciativou však vedení německé firmy nemá podle slov svého mluvčího nic společného.
Člen představenstva koncernové automobilky by rád přebudoval sankcionovaný ruský automobilový trh s využitím německého know-how. Svůj plán dokonce v lednu předestřel v dopise adresovaném přímo Vladimiru Putinovi – a obratem jej požádal o úvěr ve výši 60 mld. rublů, tedy skoro 19 miliard korun. Třístránkový dokument, který se dostal do rukou německého deníku Der Spiegel, začíná slovy: „Drahý Vladimíre Vladimiroviči“ a následně v něm rakouský byznysmen spřádá plány na obnovu ruského autoprůmyslu – mimo jiné za pomoci automobilky Škoda.
Nejen Moskviče. Rusové se chystají vyvolávat i další sovětské automobilové džiny z láhve
Po úspěšném znárodnění ruské továrny Renaultu a avizovaném znovuzahájení výroby Moskvičů dostali Rusové chuť i na obnovení dalších sovětských značek. Vlna motoristické nostalgie po sovětských časech však podle všeho nemá příliš reálné základy.
Partyzánský plán
„Za dnešních obtížných podmínek se ruskému trhu nedostává kvalitních aut. Nový investiční projekt na obnovení výroby osobních vozidel by mohl tento problém vyřešit,“ píše Wolf v dopise Putinovi v narážce na protiruské sankce.
Plán chce realizovat společně s přední ruskou automobilkou GAZ Group. Aby se tak ale stalo, potřebuje zmíněnou finanční injekci 60 miliard rublů, kterou požaduje od ruského státu. Pro projekt chce Wolf využít dva závody Volkswagenu, v nichž byla výroba od jara 2022 pozastavena, včetně továrny v Kaluze jihozápadně od Moskvy, kde se mj. vyrábí také vozy Škoda.
K TÉMATU: Lada Niva jen ve třech barvách. Ruský AvtoVAZ sužují vážné problémy s výrobou aut
Rakouský podnikatel se v dopise chlubí, že již došlo k „zásadní dohodě s vrcholovým vedením Volkswagenu“ a že nejpozději do května rozhodnutí „konečně schválí dozorčí rada korporace“. Wolf sám sebe v dopise charakterizuje jako „globálně uznávaného investora, který udělal hodně pro podporu rozvoje ruského automobilového průmyslu“.
Což je podle Der Spiegelu v podstatě pravdivé tvrzení. Wolf je totiž pravděpodobně jedním z nejmocnějších představitelů evropského automobilového průmyslu. Zasedá v dozorčí radě německého dodavatele autodílů Schaeffler a Porsche SE, miliardového holdingu rodin Porsche a Piëch, který ovládá Volkswagen. Co ale dělalo Wolfa pro automobilové korporace v průběhu let tak cenného, je skutečnost, že je považován za otvírače dveří do Ruska.
Závod Volkswagenu v Kaluze jihozápadně od Moskvy vyrábíěl i vozy Škoda, skoro rok už ale stojí. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Závod Volkswagenu v Kaluze jihozápadně od Moskvy vyrábíěl i vozy Škoda, skoro rok už ale stojí. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Volha alias Škoda
Jen málo dalších kapitánů průmyslu z německy mluvícího světa má v Rusku takové kontakty jako právě on. Má osobní vazby se šéfy korporací a oligarchy – včetně prezidenta Vladimira Putina. Wolf zastával řadu let různé manažerské pozice v rámci impéria Olega Děripasky, mimo jiné jako člen dozorčí rady ruské skupiny GAZ, v níž stále drží kolem 10 procent akcií. Právě Děripaska je ale nyní na sankčních seznamech vedených Spojenými státy a Evropskou unií.
Wolf v dopise navrhuje šéfovi Kremlu, aby oživil „legendární ruskou značku Volha“. Skupina GAZ ukončila výrobu řady vozidel ze sovětské éry v roce 2010 kvůli nedostatku poptávky. Pro comeback chce Rakušan využít tovární zázemí a know-how koncernu VW, který v Rusku nedlouho po začátku války na Ukrajině ukončil výrobu v Kaluze a také vystoupil z joint venture právě s GAZ v Nižném Novgorodu.
Wolfův plán počítá s obnovením výroby vozů značky VW a Škoda od druhé poloviny roku 2023. Zpočátku by se model Rapid vyráběl v Kaluze, následně modely Octavia, Kodiaq a Karoq v Nižném Novgorodu, popisuje Wolf dále ve svém dopise Putinovi.
Také v něm píše, že vozidla by měla dostat ruský vzhled a „zvenčí budou zásadně přepracována“, aby znovu vytvořila „charakteristické rysy“ legendárních modelů Volha a Poběda. Díky této iniciativě mají „být uspokojeny potřeby ruských spotřebitelů v otázce vysoce kvalitních a spolehlivých vozidlech,“ píše manažer. Celkem prý vznikne více než 12 000 high-tech pracovních míst a ročně se vyrobí až 270 000 aut. Jenže...
Siegfried Wolf má v Rusku velmi dlouhé prsty. Zdroj: Se svolením společnosti GAZ
Volkswagen o ničem neví
To by bylo všechno pěkné, až na jeden drobný detail – vedení německého koncernu nemělo až do posledních dnů o aktivitě člena představenstva Porsche ani potuchy. Vedení Volkswagenu se tudíž od Wolfovy iniciativy zcela distancovalo. Tiskový mluvčí německého gigantu Nicolai Laude ve vyjádření pro CNN Prima News mj. uvedl, že vedení firmy „nemělo žádné povědomí o dotyčném dopise nebo o jeho obsahu s tím, že šlo o ryze osobní aktivitu pana Siegrfrieda Wolfa.“
Problém pro Rakušana i se všemi jeho vazbami každopádně je, že Volkswagen se začátkem března rozhodl pro jiného kupce svých ruských aktiv. VW potvrdil, že o koupi měla zájem Wolfova společnost PromAvtoKonsalt. „Dříve definované nabídkové podmínky nakonec lépe naplnil jiný investor,“ potvrdil Laude. Podle Der Spiegel se prý přitom Vladimiru Putinovi Wolfův projekt velmi zamlouval.