Tajemné kouzlo cen s devítkami na konci. Lákají zákazníky, podle vědců ale výhodné nejsou

Notoricky známé Baťovy ceny byly skvělým trikem, jak motivovat zákazníka ke koupi. Cenovky s devítkami na konci v podobě 99, 399 nebo třeba 5 999 korun dodnes používá řada prodejců nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Nejen že jde o fígl na možné kupce, takové ceny jsou navíc nevýhodné, zjistila studie, na kterou upozornil web The Wall Street Journal.

Ceny s devítkami na konci, které tvoří 40 až 95 procent maloobchodních cen, jsou oblíbené, zmiňují autoři studie hned v úvodu. Výzkum publikovali v roce 2021 v časopise Asociace pro spotřebitelský výzkum, která je postavená na datech sbíraných několik let v amerických supermarketech.

Průzkum tak nemá přímou souvislost s českou stopou. Byl to ale právě zlínský podnikatel Tomáš Baťa, který v době deflační politiky po roce 1920 motivoval kupující k pořízení jeho zboží cenovkou, která končila devítkami.

Američtí výzkumníci však nyní zjistili, že ceny s devítkami na konci jsou zpravidla vyšší než položky s cenou končící na jiná čísla. Produkty s devítkami na konci jsou údajně v průměru o 18 procent dražší. Na výzkum upozornil list The Wall Street Journal.

Zjištění se týkalo celé řady položek, jako jsou sýry, krekry, džusy v lahvích, polévky v plechovkách, mycí prostředky na nádobí, léky proti bolesti, cigarety, toaletní papír, nealkoholické nápoje, šampony – pokud cena položky končila číslicí devět, byla obvykle dražší než v případě, že cena končila jinou číslicí. „Devítková koncovka s námi dělá nějaká kouzla,“ uvedl profesor ekonomie Daniel Levy.

Spotřebitelé si ale zpravidla uvědomují, že cena 999 korun je prakticky totožná jako tisíc korun. Proč je tedy maloobchodníci stále používají? Podle listu existují dva možné důvody. Prvním je jednoduše známá myšlenka, že spotřebitelé čtou ceny zleva doprava, a tak by mohli mít tendenci interpretovat nižší cenu. Druhým je, že lidé si spojují ceny končící na devítku s výhodnými nabídkami nebo se zbožím, které je ve slevě.

Tagy: