Notoricky známé Baťovy ceny byly skvělým trikem, jak motivovat zákazníka ke koupi. Cenovky s devítkami na konci v podobě 99, 399 nebo třeba 5 999 korun dodnes používá řada prodejců nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Nejen že jde o fígl na možné kupce, takové ceny jsou navíc nevýhodné, zjistila studie, na kterou upozornil web The Wall Street Journal.
Ceny s devítkami na konci, které tvoří 40 až 95 procent maloobchodních cen, jsou oblíbené, zmiňují autoři studie hned v úvodu. Výzkum publikovali v roce 2021 v časopise Asociace pro spotřebitelský výzkum, která je postavená na datech sbíraných několik let v amerických supermarketech.
Spotřebitelské ceny v posledním sledovaném měsíci meziročně vzrostly o 15,1 procenta, což bylo o 2,9 procentního bodu méně než v září. Meziměsíčně klesly o 1,4 procenta. Zdroj: Profimedia.cz
Pečivo pšeničné bílé v listopadu stálo 70,07 Kč za kilogram. Na začátku roku 2022 to bylo 54,89 Kč. Zdroj: ČTK
Pivo výčepní světlé aktuálně v průměru stojí 13,71 Kč za 0,5 litru. V lednu se prodávalo za 12,82 Kč. Zdroj: ČTK
Cena vepřové pečeně dosáhla 165,37 Kč za kilo. Začátkem roku činila 147,93 Kč. Zdroj: Profimedia.cz
Mléko polotučné pasterované bylo v listopadu k mání za 25,58 Kč za litr. V lednu stálo 20,82 Kč. Zdroj: Profimedia.cz
Eidamská cihla se prodává za 215,85 Kč za kilogram. Z kraje roku byla za 183,30 Kč. Zdroj: Profimedia.cz
Cena jogurtu bílého netučného v průměru činí 11,95 Kč za 150 gramů. Po Novém roce dosahovala 9,91 Kč. Zdroj: ČTK
Vejce slepičí čerstvá jsou na pultech za 58,55 Kč za 10 kusů. V lednu stála 35,86 Kč. Zdroj: ČTK
Máslo se v listopadu prodává za 267,94 Kč za kilo. Začátkem roku bylo za 214,95 Kč/kg. Zdroj: Profimedia.cz
Cena pšeničné mouky hladké nyní dosahuje 23,48 Kč za kilogram. Dříve stála 15,46 Kč. Zdroj: ČTK
Chléb konzumní kmínový se prodává za 39,70 Kč za kilo. V lednu stál 30,34 Kč. Zdroj: ČTK
Cena konzumních jablek dosáhla 34,93 Kč za kilogram. Na počátku nového roku to bylo 35,65 Kč. Zdroj: ČTK
Konzumní brambory byly v listopadu k dostání za cenu 18,31 Kč za kilo. V prvním měsíci letošního roku stály 18,43 Kč. Zdroj: ČTK
Spotřebitelské ceny v posledním sledovaném měsíci meziročně vzrostly o 15,1 procenta, což bylo o 2,9 procentního bodu méně než v září. Meziměsíčně klesly o 1,4 procenta. Zdroj: Profimedia.cz
Pečivo pšeničné bílé v listopadu stálo 70,07 Kč za kilogram. Na začátku roku 2022 to bylo 54,89 Kč. Zdroj: ČTK
Pivo výčepní světlé aktuálně v průměru stojí 13,71 Kč za 0,5 litru. V lednu se prodávalo za 12,82 Kč. Zdroj: ČTK
Mléko polotučné pasterované bylo v listopadu k mání za 25,58 Kč za litr. V lednu stálo 20,82 Kč. Zdroj: Profimedia.cz
Eidamská cihla se prodává za 215,85 Kč za kilogram. Z kraje roku byla za 183,30 Kč. Zdroj: Profimedia.cz
Cena jogurtu bílého netučného v průměru činí 11,95 Kč za 150 gramů. Po Novém roce dosahovala 9,91 Kč. Zdroj: ČTK
Máslo se v listopadu prodává za 267,94 Kč za kilo. Začátkem roku bylo za 214,95 Kč/kg. Zdroj: Profimedia.cz
Průzkum tak nemá přímou souvislost s českou stopou. Byl to ale právě zlínský podnikatel Tomáš Baťa, který v době deflační politiky po roce 1920 motivoval kupující k pořízení jeho zboží cenovkou, která končila devítkami.
Američtí výzkumníci však nyní zjistili, že ceny s devítkami na konci jsou zpravidla vyšší než položky s cenou končící na jiná čísla. Produkty s devítkami na konci jsou údajně v průměru o 18 procent dražší. Na výzkum upozornil list The Wall Street Journal.
Zjištění se týkalo celé řady položek, jako jsou sýry, krekry, džusy v lahvích, polévky v plechovkách, mycí prostředky na nádobí, léky proti bolesti, cigarety, toaletní papír, nealkoholické nápoje, šampony – pokud cena položky končila číslicí devět, byla obvykle dražší než v případě, že cena končila jinou číslicí. „Devítková koncovka s námi dělá nějaká kouzla,“ uvedl profesor ekonomie Daniel Levy.
Spotřebitelé si ale zpravidla uvědomují, že cena 999 korun je prakticky totožná jako tisíc korun. Proč je tedy maloobchodníci stále používají? Podle listu existují dva možné důvody. Prvním je jednoduše známá myšlenka, že spotřebitelé čtou ceny zleva doprava, a tak by mohli mít tendenci interpretovat nižší cenu. Druhým je, že lidé si spojují ceny končící na devítku s výhodnými nabídkami nebo se zbožím, které je ve slevě.