Ochota českých domácností utrácet se v srpnu zvýšila. A to jak v porovnání s červencem, tak se srpnem loňského roku. Maloobchodní tržby se totiž meziměsíčně zvýšily o 0,3 a meziročně o 1,6 procenta. V meziměsíčním srovnání potěšil také vývoj prodejů motorových vozidel.
Tempo růstu maloobchodních tržeb v reálném vyjádření a po očištění o sezónní vlivy se oproti červenci mírně snížilo. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu. „Z hlediska trhu je to mírné negativní překvapení, analytici čekali v průměru růst o 1,8 procenta. S ohledem na čerpání dovolených a také mírně klesající spotřebitelskou důvěru to není špatný výsledek,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Michal Brožka, analytik Komerční banky.
Podle statistiků se nejvíce zvýšily tržby internetovým obchodům a zásilkovým službám, a to meziročně o 14 procent. Polepšily si rovněž prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 4,6 procenta), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (1,6) nebo s výrobky pro domácnost (1,5). Nižší tržby naopak vykázaly prodejny s oděvy a obuví (pokles o 5,3 procenta) nebo prodejny potravin, a to jak nespecializované s převahou potravin, tak specializované (minus 0,9, respektive 4,5 procenta).
Podle Brožky je nutné pozitivně vnímat růst prodejů automobilů, který není zahrnován do celkového objemu maloobchodních tržeb. Prodej aut se totiž meziměsíčně zvýšil o 4,9 procenta, což sice znamená stále meziroční propad o 6,4 procenta, to je ale o více než tři procentní body lepší výsledek než v červenci. „Pokles registrací automobilů přitom indikoval horší výsledek,“ uvedl Brožka.
Druhá vlna tržby srazí
Hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček ovšem varuje, že dobrá nákupní nálada nemusí Čechům v dalších měsících vydržet. „S tím, jak se zhoršuje epidemiologická situace, se bude zhoršovat i situace v ekonomice. Pravděpodobně dojde k růstu nezaměstnanosti a příjmy domácností se začnou tenčit. To bude mít negativní dopad na útraty v obchodech,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Druhá vlna epidemie nepochybně dopadne na odvětví týkající se cestovního ruchu. „Ve stravování byly v srpnu tržby stále o 14 procent meziročně nižší, v ubytování pak dokonce o 44 procent. Druhá vlna pandemie tak pro tyto služby příliš optimistické vyhlídky nepřináší,“ řekl CNN Prima NEWS Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.
Už v pondělí zveřejnil Eurostat data o maloobchodních tržbách v eurozóně a Evropské unii. Tam došlo k meziměsíčnímu růstu zhruba o čtyři procenta, což maloobchod dokonce vyhouplo nad úroveň z letošního března. Lidé v EU a eurozóně tak v srpnu utráceli více než před propuknutím koronavirové epidemie v Evropě.