Ochota českých domácností utrácet se v srpnu zvýšila. A to jak v porovnání s červencem, tak se srpnem loňského roku. Maloobchodní tržby se totiž meziměsíčně zvýšily o 0,3 a meziročně o 1,6 procenta. V meziměsíčním srovnání potěšil také vývoj prodejů motorových vozidel.
Tempo růstu maloobchodních tržeb v reálném vyjádření a po očištění o sezónní vlivy se oproti červenci mírně snížilo. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu. „Z hlediska trhu je to mírné negativní překvapení, analytici čekali v průměru růst o 1,8 procenta. S ohledem na čerpání dovolených a také mírně klesající spotřebitelskou důvěru to není špatný výsledek,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Michal Brožka, analytik Komerční banky.
Češi spoří nejvíce v historii. Strach utrácet ale dál prohlubuje ekonomickou krizi
Koronavirová krize přináší obavy z budoucnosti domácích rozpočtů. Nejistota a hrozící nezaměstnanost vede Čechy k rekordnímu šetření. Z makroekonomického hlediska by přitom bylo pro naši ekonomiku v době krize potřebné, aby se lidé nebáli utrácet. Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) také ukazují, že část úspor byla vynucena i omezením nabídky.
Podle statistiků se nejvíce zvýšily tržby internetovým obchodům a zásilkovým službám, a to meziročně o 14 procent. Polepšily si rovněž prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 4,6 procenta), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (1,6) nebo s výrobky pro domácnost (1,5). Nižší tržby naopak vykázaly prodejny s oděvy a obuví (pokles o 5,3 procenta) nebo prodejny potravin, a to jak nespecializované s převahou potravin, tak specializované (minus 0,9, respektive 4,5 procenta).
Podle Brožky je nutné pozitivně vnímat růst prodejů automobilů, který není zahrnován do celkového objemu maloobchodních tržeb. Prodej aut se totiž meziměsíčně zvýšil o 4,9 procenta, což sice znamená stále meziroční propad o 6,4 procenta, to je ale o více než tři procentní body lepší výsledek než v červenci. „Pokles registrací automobilů přitom indikoval horší výsledek,“ uvedl Brožka.
Druhá vlna tržby srazí
Hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček ovšem varuje, že dobrá nákupní nálada nemusí Čechům v dalších měsících vydržet. „S tím, jak se zhoršuje epidemiologická situace, se bude zhoršovat i situace v ekonomice. Pravděpodobně dojde k růstu nezaměstnanosti a příjmy domácností se začnou tenčit. To bude mít negativní dopad na útraty v obchodech,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Evropané vzali v srpnu obchody útokem. Útraty už překonaly předkrizovou úroveň
Pokud bychom měli hospodářské zotavení posuzovat podle vývoje maloobchodních tržeb, mohli bychom koronavirovou krizi prohlásit za ukončenou. Obyvatelé Evropské unie i eurozóny totiž v srpnu utratili za nákupy zboží a služeb zhruba o čtyři procenta více než v červenci, což maloobchod vyhouplo nad úroveň z letošního března. Tedy předtím, než byla napříč kontinentem přijímána protiepidemická opatření.
Druhá vlna epidemie nepochybně dopadne na odvětví týkající se cestovního ruchu. „Ve stravování byly v srpnu tržby stále o 14 procent meziročně nižší, v ubytování pak dokonce o 44 procent. Druhá vlna pandemie tak pro tyto služby příliš optimistické vyhlídky nepřináší,“ řekl CNN Prima NEWS Jakub Seidler, hlavní ekonom ING Bank.
Už v pondělí zveřejnil Eurostat data o maloobchodních tržbách v eurozóně a Evropské unii. Tam došlo k meziměsíčnímu růstu zhruba o čtyři procenta, což maloobchod dokonce vyhouplo nad úroveň z letošního března. Lidé v EU a eurozóně tak v srpnu utráceli více než před propuknutím koronavirové epidemie v Evropě.