Některým českým letištím hrozí zánik. Po covidu na ně tvrdě dopadla válka na Ukrajině

Cestování

Malá letiště v problémech

Česká republika má na svém území celkem pět mezinárodních letišť a jeden aerodrom, který má ambici sloužit pro mezinárodní přepravu. Většina z nich se především v důsledku pandemie v posledních letech potýká s finančními problémy a chybí jim pravidelné linky. Jejich problémy se prohloubily kvůli válce na Ukrajině, která těžce postihla například letiště v Karlových Varech, kde nemohou obnovit pravidelnou linku do Moskvy, a v Pardubicích, kde se zaměřovali na cestování na Ukrajinu.

„Největší problémy momentálně mají menší letiště, která se zaměřovala na cestování směrem k Rusku. Tato letiště musela zrušit drtivou většinu letů a dostávají se do existenčních problémů. Pokud si nenajdou jiné destinace, hrozí jim zánik,“ sdělil pro CNN Prima NEWS ekonom Štěpán Křeček.

Letiště Václava Havla Praha

Na největší české letiště dopadla pandemie nemoci COVID-19 velmi tvrdě, přesto se jako důležité evropské letiště s problémy vypořádává jednodušeji než malá regionální letiště. V roce 2020 sice přišlo o 80 procent cestujících, ale během loňského roku se situace pomalu začala vracet do normálu. Oproti roku 2020 bylo odbaveno téměř o 20 procent více cestujících a počet pohybů letadel narostl o 13 procent.

„V loňském roce jsme odbavili celkem 4 388 826 cestujících, což je o 20 procent více než v roce 2020, ale stále se jedná o propad asi o 75 procent oproti doposud nejúspěšnějšímu roku 2019. V průběhu roku převládal hlavně výjezdový turismus. U některých dovolenkových destinací jsme zaznamenali nárůst zájmu v řádech stovek procent,“ sdělil Jiří Pos, předseda představenstva Letiště Praha.

Letos v Praze očekávají ještě lepší časy. Letiště nabídne v průběhu sezony výběr ze 147 destinací, včetně 25 charterových. Letecké spojení s Prahou pak zajistí celkem 58 leteckých společností. Přibydou nová spojení, například do New Yorku nebo Rijádu. U celé řady dalších destinacích, například Londýna, Madridu nebo Paříže, dojde k navýšení frekvencí letů. V počtu destinací a dopravců letiště dosáhne na tři čtvrtiny nabídky z rekordního roku 2019.

Brno-Tuřany

Výrazně odlišná situace je však již na druhém českém nejvýznamnějším letišti v Brně, které postrádá pravidelné linky. Přesto však dokázali v největším moravském městě během loňského roku odbavit 186 368 cestujících.

„Nestabilní a nepříliš předvídatelná situace na leteckém trhu přetrvává, ale i společně s městem a krajem se snažíme dělat maximum, abychom do Brna opět přivedli nové pravidelné linky. Bohužel to nyní není úplně v našich rukou, i letečtí dopravci jsou v rozhodování opatrní více než kdy jindy. Létá se víc, ale situace na trhu je kvůli vývoji a omezením ve světě stále kritická,“ sdělil pro CNN Prima NEWS strategický konzultant Jakub Splavec.

Letišti však pomohla nákladní doprava. „Velkým plusem v těžké době pro nás je skoro raketový start nové nákladní linky DHL Express i tradiční TNT/FedEx, které dnes stojí za tím, že jsme v roce 2021 odbavili skoro 13 tisíc tun nákladu. To je třikrát víc než v předchozím roce,“ vysvětlil Splavec.

„Nadále platí, že doprava pro běžné cestující je pro nás prioritou, ale v dobách krize je to právě nákladní doprava, která ji vhodně doplňuje. Výhled do roku 2022 je pozitivní. Jihomoravský kraj má připravený udržitelný systém financování na rozlétání letiště a je připraven pomoct s podporou konkrétních linek pro osobní přepravu, jakmile to situace dovolí,“ doplnil.

Letiště Karlovy Vary

Karlovarské letiště bylo dlouhodobě závislé na turistech z Ruska, o které však v posledních letech přišlo. „Počet pasažérů v minulých letech byl kvůli covidu velmi nízký – ve stovkách osob, jednalo se pouze o business aviation,“ sdělila pro CNN Prima NEWS jednatelka Justina Undus.

„Pandemie COVID-19 měla na všechna světová letiště velmi dramatický dopad, u nás v Karlových Varech vedla k přerušení naší jediné pravidelné linky do Moskvy, která v letech 2020 a 2021 nelétala. Nyní vzhledem k událostem na Ukrajině se provoz do Ruska zcela jistě kvůli sankcím neobnoví. Z letiště Karlovy Vary v letošním roce bude v letní sezóně provozován charter do turecké Antalye, o novou pravidelnou linku nebo linky budeme usilovat,“ doplnila Undus.

Letiště Leoše Janáčka Ostrava

Ostravské letiště je na tom o něco lépe, protože si dokázalo udržet alespoň jednu pravidelnou linku, a to do londýnského Stanstedu. Navíc před několika dny také obnovilo linku do Varšavy.

Důležitou součástí portfolia letiště však zůstávají sezónní linky. „I přes komplikace, způsobené pandemickými restrikcemi jednotlivých států se letišti Ostrava ve spolupráci s cestovními kancelářemi a leteckými společnostmi podařilo z Ostravy nabídnout celkem 13 letních destinací do 5 zemí – Řecka, Egypta, Bulharska, Turecka a Španělska,“ uvádí letiště v tiskové zprávě.

Letiště Pardubice

Východočeské letiště mělo obrovskou smůlu, jelikož domluvilo pravidelné linky se společností WIZZ Air. Všechny však měly směřovat na Ukrajinu. Kvůli válce a uzavření leteckého prostoru nad Ukrajinou tak byly prozatím zrušené. Od dubna tak mohou Pardubice nabídnout alespoň seónní pravidelnou linku do španělského Alicante se společností Ryanair plus další sezónní linky do letních destinací.

„Letištěm Pardubice prošlo v loňském roce více pasažérů než v roce 2020. Letiště obnovilo v loňském roce 80 796 cestujících. To znamená meziroční růst počtu pasažéru o 138 procent. V roce 2020 byl počet cestujících 34 238. Pro nás jako letiště je to velice pozitivní výsledek oprosti roku 2020 a věříme, že loňská sezona přinese ještě pozitivnější číslo,“ sdělila pro CNN Prima NEWS za pardubické letiště Mária Ministrová.

„Za výrazným růstem počtu přepravených cestujících stojí nízkonákladová společnost Wizzair, která provozovala lety do Kyjeva a Lvova a také letecká společnost Ryanair, která pokračovala s linkou do Alicante. V dovolenkové sezóně chartery létali jen do Bulharska a to třikrát týdne, nicméně zájem lidí cestovat se potvrdil, protože lety třikrát týdně byli vytížené,“ doplnila.

Letiště České Budějovice

S velkými očekáváními se v roce 2019 otevřel nový terminál českobudějovického letiště a čekalo se zahájení mezinárodní dopravy v roce 2021. Plány však přerušila pandemie. Sloužit k přepravě cestujících by tak mohlo začít až v příštích letech. „Letiště České Budějovice neprovozuje zatím žádné pravidelné linky ani charterové lety, a to vzhledem ke stále běžícímu procesu certifikace, který by měl být ukončen v roce 2023 nebo 2024,“ sdělila pro CNN Prima NEWS za letiště Martina Vodičková.

„Běžný letecký provoz privátních obchodních letů a sportovních letadel pandemií poznamenán nebyl. V oblasti general aviation je ale zřetelný propad leteckých škol, kterým v uplynulém období chyběli studenti, a to zejména za zahraničí,“ doplnila.

Tagy: