České vlaky jezdí dvoustovkou jen v Německu. Kdy a kde se toho dočkáme u nás?

Jiří Svoboda o TGV v Praze

Zatímco v Evropě, zejména té západní, vlaky jezdí běžně rychlostí přes 200 kilometrů v hodině už desítky let, v Česku působí taková rychlost na železnici zatím jako science fiction. Podle Správy železnic (SŽ) se ale tratě na tuto rychlost připravují. Kde a kdy to budou moci vlaky v Česku naplno „rozbalit“?

Aktuálně se v Česku pracuje na více než 200 kilometrech tratí, kde by vlaky dvoustovku mohly pokořit. Hned několik je jich na modernizované trati z Prahy do Českých Budějovic. „V současné době připravujeme zavedení rychlosti až 200 km/h na úsecích v souhrnné délce přibližně 240 km. Ve fázi realizace jsou úseky na čtvrtém koridoru (Sudoměřice–Votice, Soběslav–Doubí),“ sdělila pro CNN Prima NEWS mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Čtvrtý koridor je označení železničního tahu mezi Děčínem a Horním Dvořištěm, táhne se tedy severojižně napříč Čechami přes Ústí nad Labem, Prahu, Tábor a České Budějovice. Jde o propojení Česka s Německem a Rakouskem a jeho celková délka je 365 kilometrů.

Kdy ale vlaky v Česku tuto metu pokoří, nechce Správa železnic zatím ani odhadovat. „Zavádění rychlosti až 200 km/h bude probíhat postupně, a to i v závislosti na výhradním provozu ETCS (jednotný evropský zabezpečovací systém, pozn. red.) a splnění dalších podmínek,“ vysvětlila Friebová.

Český paradox: Vlaky máme, rychle jezdí jen v zahraničí

České dráhy upozorňují, že problém není ve strojích. Jejich vlaky už dvoustovkou jezdí, bohužel však zatím pouze v zahraničí. „Vlaky rychlostí 200 km/h standardně provozujeme a aktuálně se intenzivně připravujeme na zavedení provozu rychlostí 230 km/h. České dráhy jako dopravce zapojený do mezistátní dopravy musí vycházet z požadavků na maximální rychlost nejen v ČR, ale kdekoliv na tratích, které obsluhujeme v rámci Evropy. Naše společnost tak provozuje soupravy pro rychlost 200 km/h už od konce 90. let 20. století, tedy už více než 20 let,“ upozornil tiskový mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.

Ostuda, postěžoval si Kupka na chybějící dálnice. V Polsku už přitom mají téměř hotovo

Dálniční propojení Česka s okolními státy ve srovnání se západní Evropou značně pokulhává. Řidiči se po čtyřproudové komunikaci zatím nedostanou do sousedního Rakouska – čeká se na dokončení dvou komunikací. Do Polska sice již jedna autostráda vede, ale důležitá spojnice směrem do Vratislavi nadále chybí. Na polské straně přitom mají takřka hotovo, v Češku stavba potrvá ještě několik let.

„V současné době pro rychlost 200 km/h disponujeme stovkami osobních vozů a desítkami lokomotiv. Naše vlaky jezdí rychlostí 200 km/h např. v úseku Berlín–Hamburk. V současné době disponujeme také soupravami a lokomotivami pro rychlost 230 km/h. Jejich počet v příštích letech výrazně stoupne, protože jsme objednali 180 vozů a 50 lokomotiv pro rychlost 230 km/h,“ vysvětlil mluvčí.

„Objednávka vlaků pro tuto rychlost souvisí opět s nasazením našich vlaků v mezistátní dopravě, protože musíme být připraveni na zavedení rychlosti 230 km/h u našich vlaků na tratích, které operujeme s našimi zahraničními partnery v Německu a v Rakousku,“ doplnil.

Šťáhlavský navíc upozornil, že u našich západních sousedů výstavba tratí pokračuje. „Pokud se podíváte například do sousedního Německa, tak tam souběžně staví a chystají další a další nové vysokorychlostní a zároveň modernizují ty stávají na rychlosti 200/230 km/h,“ sdělil.

Kde se bude v budoucnu jezdit dvoustovkou v ČR:

Ve fázi realizace jsou úseky na 4. koridoru:

  • Sudoměřice–Votice
  • Soběslav–Doubí

Ve stupních projektové přípravy jsou úseky:

  • Ejpovice (mimo) – Plzeň (mimo)
  • Choceň–Uhersko
  • Uhersko–Pardubice
  • Šakvice–Břeclav
  • Modernizace trati Plzeň–Domažlice – st. hranice SRN, nová trať Plzeň–Stod
  • Modernizace trati Plzeň–Domažlice – st. hranice SRN, úsek Stod–Domažlice
  • Modernizace trati Brno–Přerov, 2. stavba Blažovice–Vyškov
  • Modernizace trati Brno–Přerov, 3. stavba Vyškov–Nezamyslice
  • Modernizace trati Brno
  • –Přerov, 4. stavba Nezamyslice–Kojetín
  • Modernizace trati Brno
  • –Přerov, 5. stavba Kojetín–Přerov
  • Modernizace trati Nemanice–Ševětín
  • Novostavba trati Praha-Smíchov – Beroun
  • Všejanská spojka (propojení trati z Lysé nad Labem do Milovic s tratí Nymburk – Mladá Boleslav)
  • Nymburk–Nepřevázka

Dále běží studijní prověření dalších možných úseků vhodných pro zavedení rychlosti až 200 km/h na dalších zhruba 110 km v úsecích:

  • Bakov nad Jizerou – Liberec
  • Zliv–Strakonice
  • Brno–Znojmo

Dočkat by se ale podle mluvčí měly také další tratě. „Výhledově je zvažováno zavedení rychlosti 200 km/h na dalším úseku čtvrtého koridoru Ševětín–Veselí v délce přibližně 13 km,“ doplnila Fiebová.

Tagy: