Jeden z největších prodejců spotřební elektroniky se již delší čas topí v krizi. Řetězec Okay s miliardovými tržbami táhnou ke dnu velké problémy, které se projevují velkým propouštěním zaměstnanců i kontroverzními marketingovými kroky. Nyní přibyl další, přichází o klíčové dodavatele, kteří se společností nechtějí mít nic společného. Upozornily na to Hospodářské noviny.
Majitel Okay Jindřich Životský chtěl ústup společnosti do pozadí zastavit tím, že se od počátku roku poohlížel ve spolupráci s poradenskou společností KPMG po novém investorovi, který by do řetězce vdýchl nový život a nalil kapitál, ale to se mu podle aktuálních informací HN stále nepovedlo, ačkoliv podle informací deníku byla v létě v pokročilém stadiu jednání s německou společností Mutares. Právě tato společnost se zaměřuje na akvizice firem v krizových situacích.
ČTETE DÁLE: Český řetězec v problémech: Okay zavírá pobočky a propouští zaměstnance. Nesehnal investora
Do firmy mělo podle navrhované dohody přitéct 15 milionů eur, jenže z toho nakonec sešlo. Mohly za to obavy z úprku klíčových dodavatelů, k čemuž na konci prázdnin skutečně došlo. Jeden z nich zmínil platební morálku, která podle něj prakticky přestala u Okay existovat.
Nákupy potravin před expirací? Motivace zákazníků je prostá, experti radí pravidlo „tří O“
Téměř každý z nás občas nakupuje potraviny před expirací. Vyplývá to z průzkumu pro Penny Market. Důvodem takového nákupu je především finanční úspora. Odborníci přes výživu ale radí – zboží si před nákupem pozorně prohlédněte a v klidu domova – před jídlem – také důkladně očichejte.
„Výrazně propouští a podle zdrojů z trhu je v prodlení s platbami za zboží. V některých případech jde o desítky milionů korun. Velké množství zastoupení a distributorů jim už zastavilo dodávky,“ napsal časopis Sell s tím, že se to dotklo i firem Beko a Gorenje, pro které Okay fungovaly v roli klíčových odběratelů. Nákupní oddělení řetězce se údajně smrsklo z desítek lidí na osm zaměstnanců. Pětina obchodů se chystá zavřít a další zaměstnanci by podle stejného zdroje měli z firmy odejít.
Přepis aut i letadla
Již během léta proběhla hodně kontroverzní kampaň pod názvem Zavíráme – vše musí pryč. Podle marketingového ředitele Jana Vyletěla, který se před časem vyjádřil pro CNN Prima NEWS, ale šlo o normální reklamní kampaň, která se opakuje už více než deset let.
„Dosud jsme ji prováděli pouze na lokální úrovni, nyní poprvé na úrovni republikové. To, že z názvu akce Zavíráme – vše musí pryč, 4. 7. v 20:00 někdo vydedukoval, že naše prodejny již znovu neotevřeme, nebudeme komentovat,“ sdělil v červenci s tím, že víc vysvětlovat nebude. Akce měla mezi zákazníky negativní odezvu. Věc řešila i Česká obchodní inspekce (ČOI), která dostala tři podněty.
Dalším alarmujícím signálem je podle HN přepis luxusních vozidel a Životského letounu na nástupnickou firmu. Z notářského zápisu v obchodním rejstříku, na který deník odkazuje, lze vyčíst, že došlo k rozdělení Okay Holding formou odštěpení vybrané části a jejímu sloučení s již existující nástupnickou společností Prosperity wave s.r.o. Ta sídlí na stejné adrese v brněnských Horních Heršpicích jako samotný Okay Holding.
Časopis Sell uvedl, že další velká vlna propouštění má nastat k 1. lednu 2025. Celkem se má firma dostat pod 50 zaměstnanců. Zavřít se má i pětina prodejen, které fungují na franšízovém modelu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nákupy potravin před expirací? Motivace zákazníků je prostá, experti radí pravidlo „tří O“