Lipavského delegace uvízla v Indii
Delegace ministra zahraničí Jana Lipavského (Piráti) uvázla na zpáteční cestě z Japonska v indické Bombaji, důvodem je technická porucha letadla. Informaci CNN Prima NEWS potvrdil mluvčí ministerstva zahraničí Daniel Drake. Lipavský se vrací z téměř dvoutýdenní návštěvy Indie, Austrálie a Japonska, na cestě ho doprovází delegace přibližně deseti firem a institucí.
Podle mluvčího se delegace nachází v Bombaji, důvodem je technická porucha letadla. „Čekáme na přílet náhradního letounu, který je na cestě,“ uvedl Drake. Lipavský podle něj v Bombaji navštíví světovou soutěž krásy Miss World, kam ho pozvala ředitelka české Miss Taťána Makarenko. „Paní Makarenko se dozvěděla o neplánovaném pobytu delegace v Bombaji, a proto pana ministra pozvala, aby přijel českou reprezentantku osobně podpořit,“ řekl CNN Prima NEWS Drake. Česko na soutěži reprezentuje Krystyna Pyszková.
ČTĚTE VÍCE: Pravidelná linka Praha – Tokio se blíží. Lipavský podepsal s Japonci dohodu o přímých letech
Lipavský na pracovní zahraniční cestu odletěl 22. února. V Indii se sešel se svým protějškem, vystoupil také na konferenci Raisina Dialogue. Do Austrálie přiletěl Lipavský jako první český ministr zahraničí po 20 letech. Kromě představitelů tamní vlády a parlamentu se setkal i s českými krajany. Připomněl také památné turné fotbalového klubu Bohemians v této zemi v roce 1927, z něhož si tým z pražských Vršovic odnesl slavný znak s klokanem i název.
V Tokiu Lipavský podepsal dohodu o leteckých službách se šéfkou japonské diplomacie Jóko Kamikawovou. Jedná se podle něj o základ pro budoucí zavedení přímých letů mezi Českou republikou a Japonskem. V Ósace si následně prohlédl místo, kde se bude nacházet český pavilon při světové výstavě Expo 2025.
Delegace cestovala menším armádním airbusem, který má kapacitu přes 40 míst. Na cestě do Indie je podle mluvčího ministerstva airbus s větší kapacitou zhruba 100 míst. Kromě těchto letounů používají čeští ústavní činitelé pro své cesty také armádní letouny CASA, které však vzhledem k nižšímu doletu a vyšší hlučnosti uvnitř kabiny nejsou vhodné pro cesty do vzdálenějších míst.
Problémy potkaly i Klause či Svobodu
Dosud poslední porucha vládního airbusu zasáhla loni v říjnu do evakuace českých občanů z Izraele po teroristickém útoku hnutí Hamás. Kvůli závadě tehdy nemohl k repatriačnímu letu odstartovat stroj s větší kapacitou, armáda vyslala vojenský letoun CASA a druhý Airbus A319, který má kvůli využívané úpravě kabiny menší, jen zhruba čtyřicetimístnou kapacitu místo sta míst jako tehdy porouchaný stroj.
V minulosti měl ze strojů používaných ústavními činiteli opakovaně potíže menší, nyní již vyřazený letoun Challenger. Například v listopadu 2004 mu prasklo čelní sklo a tehdejší ministr zahraničí Cyril Svoboda (KDU-ČSL) kvůli tomu nedoletěl na Blízký východ, jeho speciál se musel vrátit do Prahy. Kvůli další podobné prasklině pak musel v dubnu 2005 prezident Václav Klaus do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II. cestovat větším Tu-154.
Potíže se už dříve nevyhnuly ani airbusům, které armáda pořídila v roce 2007. V květnu 2013 letounu s premiérem Petrem Nečasem (ODS) na cestě do Ruska prasklo čelní sklo. Airbus A319 druhou polovinu letu absolvoval ve snížené výšce a bezpečně přistál v Moskvě. V prosinci 2014 pak další porucha airbusu zkomplikovala cestu vládní delegace na summit do Bělehradu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) spolu s dalšími členy výpravy nakonec odletěl záložním letounem Challenger.