Stavební řízení provází problémy
Digitalizace stavebního řízení se nepovedla a její spuštění od 1. července bylo předčasné. Tak hodnotí novinku úředníci, kteří poslali otevřený dopis ministrovi Ivanu Bartošovi. Vyzývají ho, aby přiznal, že nový systém nefunguje, a nechal zprovoznit ten původní. Navíc upozorňují, že digitalizace celý proces zpomalí. Bartoš však v odpovědi pro CNN Prima NEWS uvedl, že se resort snaží úředníkům vycházet v maximální míře vstříc. Ministr také věří, že náročné týdny implementace systému odezní a digitalizace mnohým ulehčí práci.
I po třech týdnech, co vstoupil v platnost nový stavební zákon a s ním spojená digitalizace, má systém podle úředníků nedostatky a chyby. „Ve veřejných prostředcích se tvrdí, že ty chyby jsou malé nebo banální, že ty základní funkce v podstatě fungují. To ale není úplně pravda,“ sdělil pro CNN Prima NEWS vedoucí stavebního odboru Městského úřadu Holýšov Zdeněk Jiřička.
ČTĚTE TAKÉ: Bartoš hází zvýšení poplatku za stavbu studny na hnutí ANO. Napravíme to, kaje se Fiala
„Pokud tam uděláte chybu, tak ten systém vám neumožňuje vrátit se zpátky, a to znamená, že musíte začít úplně znova,“ řekl mluvčí Magistrátu města Děčín Luděk Stínil.
Systém přidělává vrásky i stavebníkům a projektantům. „Například když je to rodinný dům, tak mladým lidem na tom vázne úvěr. Do určitého data musí totiž dodat kolaudační rozhodnutí bance, ale my bohužel nejsme schopni ty žádosti vyřizovat, a oni kvůli tomu, že nedodali naše rozhodnutí, dostanou vyšší úrokovou sazbu,“ sdělila úřednice stavebního úřadu Magistrátu města Děčín Markéta Srbová.
Velké výhrady k současnému stavu digitalizace má například exministr Ivan Langer, někdejší spolutvůrce Czechpointů. „Mnozí z nás upozorňovali na rizika, na nepřipravenost celého systému. Výsledek vychází z hluboké odborné nedostatečnosti, neznalosti fungování veřejné správy jako takové, absence pokory a absence kvalitního týmu a komunikace,“ řekl Langer.
Ministerstvo: S úředníky spolupracujeme
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) kritiku odmítá a chyby naopak vidí na straně úřadů. „Z celkových 1 440 úřadů a dotčených orgánů jich asi polovina neměla přihlášené uživatele. V takovém případě ale ani MMR nemůže pomoci a přiřadit role referentům. Tyto úřady tedy opravdu ještě v tomto týdnu nedostávaly z portálu stavebníka žádosti a nemohly v systému plnohodnotně pracovat,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Šéf resortu později pro CNN Prima NEWS uvedl, že se MMR snaží úřadům vyjít vstříc v maximální možné míře. „V individuálních případech pomáháme s nastavením rolí po telefonu a přes sdílení obrazovky počítače. Také zjednodušujeme a rozšiřujeme možnosti konfigurace a správy rolí lokálními administrátory,“ sdělil.
Podle něj se pracuje i na detailnějších manuálech pro úředníky nebo celodenních školeních v krajích. „Denně komunikujeme s Prahou, Ostravou a dalšími velkými městy. Setkal jsem se se zástupci Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR a pracujeme na jejich požadavcích,“ přiblížil.
Bartoš současně poděkoval všem úředníkům za jejich práci a trpělivost. „Chápu, že kromě nových systémů se musí vyrovnat i s hromadou papírových žádostí podaných před koncem června. Čekají nás ještě náročné týdny, ale věřím, že postupně se dostaneme do bodu, kdy i jim digitalizace výrazně zjednoduší práci,“ dodal ministr za Piráty.
Proces digitalizace provázely hned od začátku technické i lidské chyby. Připomenout lze třeba nedostatečné proškolení zaměstnanců nebo na poslední chvíli dodanou novou počítačovou techniku. Ta měla kromě jiného špatné síťové zástrčky, které by šly zapojit v Británii, ale rozhodně ne v Česku.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDOUT: Hádka o digitalizaci: Je to megaprůšvih, nařkl Havlíček Bartoše. Sprosté lži, opáčil ministr