Informace o historii vozidel, zobrazení zdravotní dokumentace nebo řešení daňových nedoplatků
Ani na prahu třetí dekády 21. století se zřejmě neobejdeme bez plastových kartiček nebo knížeček, pomocí nichž se identifikujeme při komunikaci se státem, bankami či dalšími institucemi. Počet agend, které lze s úřady řešit elektronicky, se ale zvětšuje. Stát také pracuje na tom, aby se k jeho systémům dalo připojit přes platformy, které spravují jedny identifikační údaje pro elektronickou komunikaci s různými subjekty. Takovou akreditaci nejnověji získala služba mojeID.
Zná to asi každý. Brouzdáte po internetu, zaujme vás nějaké zboží nebo služba a rádi byste si ji objednali. A pokud se nejedná o jednorázovou záležitost, čeká vás vyplňování registračního formuláře, kde mimo jiné musíte nastavit své uživatelské jméno a heslo. Přihlašovací údaje by se měly lišit od těch, které již využíváte někde jinde, a tak se za chvíli topíte v množství loginů a hesel. Pokud se k tomu rozhodnete elektronickou cestou komunikovat i s úřady, sbírka vašich přihlašovacích údajů se dále rozšiřuje.
Na trhu však existuje několik služeb, které trable s pamatováním si různých přihlašovacích údajů umí řešit. Stačí ověřit svou identitu právě u vámi zvolené platformy, a pokud si vyberete tu s co nejširším záběrem, odpadají věčné registrace a přihlašování. Aby bylo možné takovou službu využívat i v komunikaci se státem, musí její poskytovatel získat od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. V srpnu ji získalo sdružení právnických osob CZ.NIC pro svou službu mojeID.
Budoucnost patří Blockchainu
„Pro uživatele mojeID to bude znamenat, že pokud projdou procesem plného ověření totožnosti, budou moci využít účet mojeID pro přístup k různým veřejným službám. Například se jedná o Portál občana, katastr nemovitostí nebo systém správy sociálního zabezpečení,“ okomentoval získání ministerské akreditace mluvčí CZ.NIC Vilém Sládek. MojeID je ale teprve druhou platformou, která od ministerstva vnitra získala zelenou coby varianta pro elektronickou komunikaci se státem.
Tou první se letos v lednu stala čipová karta Starcos od První certifikační autority. A podle všeho jen u těchto dvou nezůstane. „Ministerstvo vnitra v současné době vyřizuje žádosti dalších žadatelů o udělení akreditace pro správu kvalifikovaného systému,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Hana Malá, mluvčí ministerstva vnitra, aniž by z pochopitelných důvodů konkretizovala, o které subjekty se jedná.
Majitele dronů čekají nová pravidla. Úřady je díky nim rychleji dopadnou
Majitelé dronů by si měli dát pozor na nová pravidla, která začnou platit od příštího roku. Novinkou bude povinnost stroj registrovat a projít on-line testem. Drony i samotné provozovatele pak bude možné v případě náhlých událostí, třeba nehod nebo porušení pravidel provozu, rychleji identifikovat.
Možná se ale dočkáme doby, kdy i česká státní správa objeví kouzlo technologie Blockchain, která funguje jako jakási nekonečná kniha, v níž jsou navždy uloženy záznamy, které do ní byly jednou vloženy některým z uživatelů. Redakci CNN Prima NEWS totiž ředitel projektu MyTitle Ctirad Hemelík nepřímo potvrdil, že právě MyTitle o kooperaci se státem v tomto směru stojí.
„V současné době máme v MyTitle rozjednané spolupráce na různých úrovních a některé z nich jsou i na úrovni státní. Nejen v Evropské unii jsou již vlády, které pochopily, že Blockchain je technologie, jež se dá využít mimo jiné pro jasný časový záznam jakéhokoli dokumentu, ať už jde o smlouvu, nebo třeba výsledek jakéhokoli testu,“ řekl Hemelík CNN Prima NEWS.
Výhoda Blockchainu spočívá mimo jiné v jeho decentralizaci a právě schopnosti udržet po neomezenou dobu jakékoli záznamy. „Jde o unikátní technologii, která celému světu nabízí možnost potvrdit si vlastnictví digitálního dokumentu ve stanoveném čase a místě. Tento nástroj již využívají tvůrci, advokáti nebo výrobní firmy po celém světě,“ doplnil Jan Fidler, spolumajitel skupiny Sebre, která do MyTitle majetkově vstoupila.
Cesta k získání akreditace ministerstva vnitra je ale poměrně dlouhá a žadatel musí splnit několik podmínek, jak před podáním samotné žádosti, tak v průběhu samotného schvalovacího procesu. Většina z nich se ale týká důvěryhodnosti žadatele a jeho schopnosti tok dat mezi platformou a úřady dostatečně zabezpečit.
Bez „řidičáků“ možná už brzy
To je ale pouze jedna z několika oblastí digitalizace státní správy. Z hlediska klienta (tedy převážně občana či podnikatelského subjektu) je zřejmě nejpodstatnější to, jak snadno lze s úřady komunikovat, aniž by bylo nutné dostavit se fyzicky na přepážku. V posledních dvou letech došlo ke spuštění několika nových agend, které lze vyřizovat elektronicky. Týkají se například zaměstnanosti a sociálních dávek, lékového konta pacienta, živnostenského podnikání, registru řidičů, datových schránek (od letošního jara lze datovou schránku nově založit na Portálu občana) nebo propojení Portálu občana s obcemi a kraji.
Z auta nebo skrze zástupce. Hamáček představil čtyři možnosti volby z karantény
Ministr vnitra Jan Hamáček svolal schůzku parlamentních stran k možnostem úpravy volební praxe během epidemie koronaviru. Expertní tým vypracoval čtyři vzájemně se doplňující možnosti volby z karantény. Nyní mají do začátku srpna prostor se k nim vyjádřit parlamentní strany.
„Některé z agend jsou dostupné přímo na Portálu občana. K ostatním může občan přejít z Portálu občana po přihlášení prostředky elektronické identifikace (eObčanka nebo karta Starcos) bez nutnosti opětovného přihlašování a ověřování identity,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Hana Malá. Podle ní se v nejbližší době můžeme těšit na rozšíření Portálu občana o další elektronické agendy. V systémech Generálního ředitelství cel si lidé budou moci nalézt, zda vůči němu nemají nějaké nedoplatky nebo přeplatky, v registru vozidel pak bude možné zobrazit informace o každém vozidle ve vlastnictví nebo provozu fyzické nebo podnikající fyzické osoby.
Na elektronizaci běžných dokladů, jako jsou občanský a řidičský průkaz nebo cestovní pas, ale můžeme s největší pravděpodobností zapomenout. „Myšlenka osobních dokladů nahraných v mobilním zařízení, zpravidla v telefonu, byla ministerstvu vnitra prezentována Státní tiskárnou cenin koncem roku 2019,“ řekla CNN Prima NEWS Hana Malá. Závěr je ovšem takový, že občanské průkazy se do mobilů zejména z bezpečnostních důvodů nahrávat nebudou.
Podle Malé se ale v tomto směru uvažuje o řidičských průkazech. Tedy minimálně ve smyslu, že nebude nutné je mít při řízení motorového vozidla při sobě. „Od Policie ČR máme potvrzené, že takové řešení by bylo při silničních kontrolách možné, protože jejich systémy jsou připraveny řidiče identifikovat jen pomocí občanského průkazu a vlastní řidičský průkaz si umí policie dohledat v datovém fondu sama,“ uzavřela mluvčí ministerstva vnitra.