Českobudějovický hypermarket Albert na autobusovém nádraží měl otevřeno i v neděli, splňuje totiž výjimku vládního nařízení. Zájem zákazníků o nákup v neděli srovnává s pátky, kdy jsou prodeje silné. Proti běžným nákupům se prodávalo víc pečiva a dalšího čerstvého zboží, uvedl mluvčí Albertu ČR Jiří Mareček. Kvůli vládnímu zákazu nedělního prodeje v souvislosti s koronavirem přibylo řetězci po celé České republice o desítky procent zákazníků v pátek, sobotu a pondělí. Prodeje jsou ale celkově nižší.
Budějovický Albert je jedinou prodejnou řetězce, která má otevřeno v neděli, protože je na autobusovém nádraží a splňuje tak zákonnou výjimku. Dopoledne se tam tvořily fronty u pokladen, plně vytížené byly i samoobslužné kasy. „V prodejně vidíme namísto běžně pomalejší neděle malý pátek čili prodejně silný den. Necháváme ji otevřenou i v jiné sváteční dny, kdy jsme administrativně nuceni zavřít zákazníkům naše prodejny,“ řekl Mareček.
Po jarních výkyvech se nákupy ustálily a řetězec neevidoval snahy lidí se předzásobit. Situaci změnil nedělní zákaz prodeje a zkrácení prodejní doby do 20. hodiny. Předtím chodili lidé do prodejen méně často na větší nákupy, nenakupovali s rodinami, ale samostatně. Až do vládního zákazu také často využívali večerní hodiny, aby se vyhnuli kontaktu s ostatními.
„Toto odpovědné chování pomáhalo, aby v prodejnách nevznikal shluk lidí, a zákazníkům za to děkujeme. Nicméně již zkrácení večerní otevírací doby do osmi hodin večer zvýšilo koncentraci lidí v prodejnách v týdnu,“ popsal mluvčí Albertu ČR.
Kvůli vládnímu zákazu nakupuje víc lidí v pátek, v sobotu a pondělí. Prodeje jsou ale celkově nižší, o 30 až 60 procent. „Nevynahradí to prodeje z neděle a lidé nenakoupí tolik. Je i vyšší odpad čerstvých potravin,“ uvedl Mareček. Jak dodal, problémy mají i někteří dodavatelé jako pekaři či jatka, kteří musí na den odstavit provozy.
Lidé si čerstvé potraviny nakoupit musí
V pátek, sobotu a pondělí je zákazníků víc o desítky procent. Podle Marečka je to nepříjemné a zbytečné, protože řetězec se snaží, aby se lidé v obchodech neshlukovali. „Ukazuje se nezbytná role prodejen s potravinami a to, že lidé si prostě čerstvé potraviny nakoupit musí,“ podotkl.
Od začátku krize investuje Albert ČR měsíčně desítky milionů korun do hygieny: prostory sanituje, dezinfikuje, propaguje bezpečnostní opatření včetně odstupů. „Se zkrácenou otevírací dobou lze toto ale hůře naplnit. Z pohledu zaměstnanosti je zapotřebí říci, že přibližně dvacetiprocentní zkrácení otevírací doby – kumulace nedělí a zavírací doby v osm večer – bude mít dopad na zaměstnanost v sektoru,“ dodal Mareček.
V roce 2018 zvýšil obchodní řetězec Albert ČR meziročně zisk o 381 procent na 648,5 milionu korun. Tržby stouply o pět procent na 52,9 miliardy korun. Firma to uvedla ve výroční zprávě. Provozuje přes 300 prodejen, má 17 tisíc zaměstnanců, uvádí na webu. Řetězec je součástí mezinárodní skupiny Ahold Delhaize sídlící v Nizozemsku.