Dovolenkové trendy Čechů: Cílem už není ušetřit. Za co si rádi připlatí a na co si stěžují?

Přístup Čechů k výběru dovolené se postupně mění. Primárním cílem již není ušetřit, ale pobyt v zahraničí si užít, uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková. Turisté si prý rádi připlatí už za servis na letišti či přímo v letadle, mnozí navíc upřednostňují speciálně zaměřené hotely, například pouze pro dospělé nebo s důrazem na udržitelnost. Na druhé straně si umí stěžovat na maličkosti, které nemůže letiště ani cestovní kancelář ovlivnit: ať se jedná o počasí či chybějící konkrétní typ piva v nabídce resortu. Změnami vychází zákazníkům vstříc také Letiště Praha, sdělila redakci mluvčí Denisa Hejtmánková.

Z dat Letiště Praha zveřejněných na tiskové konferenci v polovině srpna vyplynulo, že počet cestujících do dovolenkových destinací v letních měsících meziročně vzrostl o deset procent. A zároveň se změnily potřeby a požadavky, kterým se nejen letiště snaží vyjít vstříc.

ČTĚTE TAKÉ: Nejoblíbenější destinace Čechů trochu jinak. Proč turisté mění opalování za „Skryté údolí“?

„Největší zájem je o odpočinek před odletem. Z toho důvodu jsme revitalizovali všechny zóny: do interiéru jsme přidali hodně zeleně, instalovali jsme kolem třiceti pítek, posílili jsme internetové připojení či nainstalovali více zásuvek. Do terminálů se také snažíme promítat více českého umění – ať už jde o portréty, sochy, výstavy a další,“ sdělila redakci Hejtmánková.

Odbavit se lidé mohou již sami

Mezi nejčastější požadavky se pak řadí hladší odbavení. „Již několik let nabízíme možnost odbavit sebe i zavazadlo sám na takzvaných check-inových kioscích a self-pack dropech. Dříve bylo možné je využít jen na terminálu dvě, nyní jsou i na terminálu jedna,“ pokračovala mluvčí.

Z průzkumů, které letiště pravidelně dělá, vyplývá, že se Češi v průběhu času stávají více samostatní v některých nezbytnostech, které jsou pro odcestování potřebné. „Klasické odbavení stále převažuje, ale možnost samoodbavení je stále oblíbenější a stává se více standardní,“ doplnila.

Z pohledu samotné dovolené je u Čechů trendem si ji užít se vším všudy. „Primárním cílem není ušetřit. To neznamená, že cena není důležitá – to je pro každého, ať je rozpočet na dovolenou jakýkoliv – ale vidíme, že 85 procent klientů chce bydlet ve čtyřhvězdičkovém nebo pětihvězdičkovém hotelu, s velkou částí jde o all inclusive,“ vysvětlila Pavlíková.

S tím souvisí také to, že si jsou Češi mnohem častěji ochotni připlatit za určitý servis – a to již na letišti. „Už samotnou cestu do dovolenkové destinace si chceme užít. Více se tak využívají salónky na letištích, platíme si parkování před odletem. Mnohdy mají Češi zájem o konkrétní sedadlo: někdo rád sedí u okénka, někdo v uličce. Při cestách zejména do exotiky si lidé rádi připlatí i za byznys třídu, kde je širší nabídka cateringu, větší prostor na nohy a často i částečně polohovatelná sedadla,“ pokračovala.

I na kratší cesty po Evropě, příkladem do Řecka nebo Turecka – přičemž tyto destinace patří u Čechů mezi nejoblíbenější pro letní dovolenou – si lidé rádi za catering připlatí. „Příkladem za řízky nebo jiné jídlo, které si během letu dají. Už tím odstartují dovolenou. Vždy ale samozřejmě záleží na konkrétním člověku,“ připomněla Pavlíková s tím, že zájem o doplňkové služby výrazně narůstá.

A to i v dané destinaci. „Může jít o výlety, zážitky, masáže či další aktivity, které místo dovolené nabízí,“ doplnila.

V organizaci je větší samostatnost

Obdobně jako na letištích i při cestování začínají být lidé stále více samostatní. „U mladé generace je to zejména díky jazykové vybavenosti a i tím, že jsou například více zvyklí cestovat. Proto si dokážou v dané destinaci udělat program podle sebe sami a delegáta mají na telefonu při nestandardních situacích, jako je ztráta dokladů nebo zdravotní komplikace,“ uvedla mluvčí Čedoku.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Lidé si z dovolených přivážejí nezvané návštěvníky. Štěnic a švábů se ale potom těžko zbavuje

Právě z toho důvodu uvedla cestovní kancelář novou produktovou řadu „MY WAY“, která zájemcům nabízí dovolenou s určitou volností. „Není to jen pro mladé, ale pro klienty, kteří nechtějí do úplně velkého resortu. Je to pro ty, kteří chtějí trochu soukromí, program si uspořádat podle sebe. V rámci balíčku mají letenku, pojištění, ubytování zejména v pronajaté vile nebo bytě, kde jsou sami, a pronájem vozidla,“ přiblížila.

Mnohdy je zážitek bez stravy, aby si klienti mohli užít místní gastronomii podle sebe. „Itinerář si mohou poskládat podle toho, co chtějí vidět. Tito klienti nepotřebují chodit na informační schůzky s delegátem a jezdit s ním na výlety. Tato zejména mladší klientela volí zážitky,“ uvedla Pavlíková.

S tím se pojí také typ hotelů, který si Češi volí. Specializovaná zařízení „adult only“, tedy „pouze pro dospělé“, kde nejsou děti, už dnes podle mluvčí Čedoku není výjimkou, ale standardem.

„Vyhledávají je nejen partneři či skupiny přátel, ale i rodiče, kteří jedou na dovolenou bez potomků. Nabídka je napříč destinacemi, ať je to exotika nebo více standardní destinace v dané sezóně,“ sdělila. Méně obvyklé, ale v rozkvětu, jsou speciálně zaměřené hotely.

Stížnosti na počasí i pivo

„Ať už se jedná o různé jógové pobyty, hotely, kde jsou nudistická místa nebo ta zařízení s důrazem na udržitelnost. Čím dál více se zaměřují na vlastní plodiny, spolupráce s místními farmáři, mají různé ekologické zdroje energie jako solární panely a mnoho dalších. Už to není jen o tom, že klienty vyzývají, aby tolik neměnili ručníky, ale pomáhají i lokálním prodejcům a farmářům,“ vysvětlila Pavlíková.

Navzdory veškerému dostupnému servisu se najdou i někteří Češi, kteří mají poněkud bizarní stížnosti. „Když nebudeme brát v potaz technické problémy, které se mohou vyskytnout a na místě jsou řešeny s delegátem, tak mezi perličky reklamací patří například to, že v daném hotelu nebyl konkrétní typ piva, kávy nebo nějakého produktu, třeba zmrzliny,“ uvedla mluvčí Čedoku.

Ve většině těchto případů se jedná o stížnosti, které nemá možnost jakákoliv cestovní kancelář ovlivnit. „Typicky řasy na pláži. Hotely je uklízí, ale jsou hotely, kde jsou různá opatření ochrany životního prostředí. Stejně tak neovlivníme počasí, příkladem, když je po dobu celého pobytu deštivo,“ popsala.

V letošní sezóně se pak cestovní kancelář musela potýkat s častými stížnostmi na zpoždění letu. „Je to dáno tím, že letos je opravdu rekordní zájem o cestování. Zároveň to však vybízí k tomu, že se prodlužuje sezóna, což je jeden z dlouhodobých trendů. Do letních destinací se cestuje od května do října,“ vysvětlila Pavlíková.

Na druhé straně stížností jsou požadavky. Vedle těch běžných se i cestovní kancelář potýká s některými specifickými. „Může jít o dovolenou na míru, tedy nějaké speciální zážitky, luxusní hotely a destinace, které využijí například k žádosti o ruku či ke svatbě samotné. Klienti se na nás obrací také s asistencí nebo poptáním konkrétní služby na místě. Například mají zájem o specifické focení, večeři na pláži – s tím jim delegát, pokud je v destinaci, na místě pomůže,“ doplnila mluvčí.

Tagy:
cestování dovolená hotel pivo letiště servis turisté cestovní kancelář stížnost klient volný čas Letiště Václava Havla Čedok přání požadavek trend produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas cestovní ruch a volnočasový průmysl cestování a turismus