Představte si, že nastoupíte do letadla, aniž byste jedinkrát předložili svůj pas, průkaz totožnosti nebo letenku. Právě to by mohla být do roku 2025 realita na mezinárodním letišti Zayed v Abú Zabí. Celý revoluční systém je součástí nově spuštěného projektu „Smart Travel Project“, jehož cílem je instalovat biometrické senzory na každé identifikační kontrolní stanoviště letiště. Cestujícím by tak odpadl stres ze zapomenutých dokladů i čas strávený ve frontách.
Využívání samotných biometrických senzorů není na letišti v Abú Zabí novinkou. Na některých částech letiště se již tato technologie běžně využívá, zejména pak během letů provozovaných partnerskou leteckou společností Etihad.
ČTĚTE TAKÉ: Exotický poklad objeví jen tisíce lidí ročně. Krásu ostrovů teď ocenilo UNESCO
Revoluční nápad však spočívá v rozhodnutí rozšířit technologii na všechna stanoviště – od odbavovacích přepážek přes ty imigrační, bezcelní pokladny, salónky leteckých společností až po nástupní brány – a pro všechny cestující.
Jedinečnost založená na spolupráci
„Rozšiřujeme se na devět kontaktních míst, což bude světové prvenství,“ sdělil pro CNN Andrew Murphy, hlavní informační ředitel letiště Abu Zabí a pokračoval: „Systém je navržen bez nutnosti předběžné registrace. Cestující jsou automaticky rozpoznáváni a ověřováni při průchodu letištěm, což celý proces výrazně urychluje.“
Tragédie na letišti v Chicagu: V soukolí stroje na přepravu zavazadel našli hasiči mrtvou ženu
Hrůzný nález učinili hasiči z amerického Chicaga. Ve čtvrtek našli v prostorách O'Hareova mezinárodního letiště mrtvou ženu. Její tělo bylo zapleteno v soukolí strojů, které zajišťují dopravu zavazadel. Píše o tom web CNN.
Vysvětlil, že každému, kdo poprvé přilétá do Spojených arabských emirátů, ať už jde o rezidenty nebo turisty, odebírá biometrické údaje imigrační oddělení Federálního úřadu pro identitu, občanství, cla a bezpečnost (ICP). Letištní systém následně využívá tuto databázi k ověření cestujících při průchodu kontrolními stanovišti.
„Skutečná jedinečnost je v tom, že toto konkrétní biometrické řešení spočívá ve spolupráci s ICP, která tato data využívá k tomu, aby byla zkušenost cestujících bezproblémová. A právě proto jej může využívat každý,“ pokračoval Murphy. Dodal, že cílem je usnadnit tok cestujících a výrazně zrychlit tranzit. Z prvních ohlasů turistů vyplývá, že se projekt osvědčuje.
„Lidé hlásí, že se z chodníku do prodejní zóny nebo k bráně dostanou za méně než 15 minut. Když si uvědomíte, že se jedná o obrovské zařízení, které je schopno odbavit 45 milionů cestujících, je možnost pohybovat se po letišti takové velikosti během několika minut opravdu průlomová,“ zdůraznil Murphy.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Co bude s klienty Fly Dovolená v zahraničí? Papež poradil, co dělat při krachu cestovky
Z průzkumu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) z října 2023 vyplynulo, že by 75 procent cestujících dalo přednost používání biometrických údajů před papírovými pasy a palubními vstupenkami. Pro zbývajících 25 procent lidí, kteří se mohou cítit z této technologie nesví nebo dávají přednost lidské interakci, zůstane podle Murphyho možnost projít tradičnějším ověřením cestujícího.
Výjimku tvoří děti
Možnost volby – zda chtějí cestující projít přes systém rozpoznávání obličeje, nebo ne – podporují mezinárodní politici, zejména pokud jde o osoby, které nejsou zvyklé se na letištích pohybovat.
Podle Louise Coleové, vedoucí oddělení pro zákaznickou zkušenost v IATA, by lidskou interakci mohli ocenit zejména ti, kteří cestují letadlem jednou za dva nebo tři roky. Kvůli chybějícím zkušenostem a nejistotě by jim mohli zaměstnanci letiště poradit.
Expert: Výpadek IT systémů povede k rokům právních bitev. Popsal, jak se kolapsu vyvarovat
Za rozsáhlý celosvětový výpadek IT systémů nemůže technologický gigant Microsoft zastřešující počítačový systém Windows a ani politici, důvodem kolapsu je jinak spolehlivý CrowdStrike. Pro CNN Prima NEWS to vysvětlil IT expert a vysokoškolský pedagog Vladimír Smejkal. Ten zároveň dodal, že společnost může očekávat letitou sérii právních bitev. Odborník také zmínil kroky, kterými je dobré se řídit, aby se společnosti podobným výpadkům v budoucnu vyhnuly.
„Vše je o osobní volbě – a je to možnost, která dává zákazníkům na výběr, což odráží to, co zažíváme v dalších dopravních prostředcích,“ doplnila Coleová. Pokud navíc cestujete s malými dětmi, je předložení patřičných dokumentů zaměstnancům stále podmínkou. Věková hranice se však může na jednotlivých letištích lišit.
„Systém je vyhrazen pro lidi starší dvanácti let. Zjistili jsme, že u mladších dětí se rysy v obličeji poměrně rychle mění,“ vysvětlil Murphy. V případě dětí existují navíc další celosvětové směrnice a zásady, které je nutné dodržovat, přičemž nemusí být vhodné používat biometrické údaje. „Je třeba zajistit, aby dítě cestovalo s vhodným opatrovníkem,“ zmínil.
Letiště v Abú Zabí není jediné, které stále méně spoléhá na klasické papírové dokumenty a více se přiklání k biometrickým senzorům. Ve zprávě IATA z října 2023 zhruba 46 procent respondentů uvedlo, že tuto technologii na letišti již použilo. Žádné letiště však není oficiálně považováno za letiště bez pasů.
ČTĚTE TAKÉ: Strach v letadle. Do stroje s dvěma stovkami lidí udeřil blesk, přistání bylo „velmi tvrdé“
Singapurské letiště Changi je jedním z lídrů v zavádění této technologie. Stejně jako Abú Zabí spolupracuje s vlastním vládním imigračním úřadem na vývoji biometrického odbavení, které je přístupné jak občanům, tak turistům. Systém bude zaváděn postupně. Zařízení v SAE se však chce stát prvním na světě, které si může přízvisko „letiště bez pasů“ osvojit.
Mezinárodní letiště v Hongkongu, Tokio Narita, Tokio Haneda a Mezinárodní letiště Indíry Gándhíové v Dillí rovněž zavedla biometrické terminály v určitých fázích tranzitu. Podle Coleové se letiště na Blízkém východě a v asijsko-pacifickém regionu řadí v této inovaci na přední místa. „Tyto regiony určují standard pro integraci biometrických systémů v letecké dopravě,“ zdůraznila.
Pozor na cestování s nohama na palubní desce. Stehenní kost je jako kladivo, varoval expert
Dlouhé cesty autem svádějí k odložení si noh na palubní desku. Je to sice pohodlná poloha, ale pro cestující může být při sebemenším nárazu fatální.
Významné pokroky dělají i evropská letiště. V loňském roce IATA ve spolupráci s British Airways vyzkoušela první mezinárodní let s plně integrovanou digitální identitou.
Při startu na letišti Heathrow a přistání na letišti Řím Fiumicino letěl „testovací cestující“ pouze se svou digitální identitou, známou jako W3C Verifiable Credential. Jeho pas, vízum a elektronická letenka byly uloženy v digitální peněžence a vše bylo ověřeno pomocí biometrického rozpoznávání.
Klíčem je standardizace
V USA zavedla celní a pohraniční ochrana biometrii v příletových zónách všech 96 mezinárodních letišť a na padesáti třech místech je tato technologie k dispozici i při odletu.
„Výhody skvělé zákaznické zkušenosti na jednom letišti by mohly být ztraceny, pokud by další letiště, na které cestující přicestuje, mělo zcela odlišný přístup,“ domnívá se Coleová. Klíčem je podle ní standardizace a mezinárodní spolupráce.
„Možnost používat jednu digitální identitu na více letištích a u více leteckých společností znamená, že získáte celkově lepší zákaznickou zkušenost, a zároveň zachováte prvky ochrany osobních údajů a nakládání s nimi,“ dodala.
ČTĚTE TAKÉ: Bartoš digitalizací přišel o důvěru, vyzývá ho k rezignaci ANO. Šéf Pirátů ultimáta odmítl
Jakmile letiště jako Abú Zabí rozšíří používání biometrických technologií, mohla by se stát měřítkem pro další tranzitní zóny. Ty by je mohly následovat, a otevřít tak možnost cestovat bez klasických dokladů.