Když drogerii, tak z Německa
Stejný obchod s drogerií, dvě rozdílné země a odlišné ceny. V Německu lze identické zboží nakoupit o pětinu levněji než stejné produkty v České republice. Tuzemští obchodníci rozdíl vysvětlují vyššími náklady, než jsou u našeho západního souseda. Ekonomové oslovení CNN Prima NEWS nicméně tvrdí, že Češi jsou zkrátka ochotni platit za drogerii víc než Němci, kteří paradoxně mívají vyšší kupní sílu.
Deset kusů toaletního papíru, vlhčené ubrousky, velké balení dětských plen, tablety do myčky a prací gel. Dohromady těchto pět položek stojí v české pobočce drogerie 805 korun. Reportéři CNN Prima NEWS identický nákup pořídili také v drogerii v německé Žitavě. Tam zaplatili v přepočtu 627 korun. Rozdíl v ceně je tedy u pěti stejných produktů asi 175 korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Velké srovnání cen. Češi zavrhují Chorvatsko, na dovolenou hojně míří do Polska
„Pokud se liší ceny za zboží v jednotlivých zemích, je to způsobené rozdílnými rámcovými podmínkami. Provoz menších sítí prodejen je nákladnější z hlediska logistiky, nájemného i provozních nákladů,“ uvedl Jiří Peroutka, který je manažerem komunikace dm drogerie markt.
Polévka za 280 korun, smažák za 420. V centru Prahy vám česká klasika provětrá peněženky
Centrum Prahy jako by nestálo o české turisty. Alespoň ne u jídla. Jeho ceny dosahují výšek, ze kterých by se mohla zamotat hlava. Za běžnou polévku zaplatíte i 279 korun a typickou českou lidovku, smažený sýr, si „vychutnáte“ klidně za čtyři sta.
„U srovnávání cen hraje významnou roli i rozdílná DPH, která je v České republice vyšší než v Německu,“ stojí v prohlášení drogerií Rossmann. V obou případech jde o německé řetězce, které působí v mnoha zemích včetně České republiky.
Ekonomové, které reportéři CNN Prima NEWS oslovili, za cenovým rozdílem mezi Německem a Českem ale vidí i jiné důvody. Třeba podle Pavla Peterky německé firmy moc dobře vědí, že německý zákazník takzvaně skousne mnohem méně než český. „Češi méně reagují na růst cen. Jsou často ochotni platit stále vyšší ceny, aby dodrželi svoji rutinu,“ řekl pro CNN Prima NEWS.
„Pokud v Německu nebo Polsku panuje čilejší konkurence, znamená to, že si konkuruje více výrobců či dodavatelů. Pak musejí jít logicky s cenou dolů,“ doplnil ekonom Vít Hradil. Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků jezdí na nákupy za hranice pravidelně až čtvrtina Čechů. Ročně tam utratí 55 miliard korun.