Energetické drinky jen na občanku, navrhují poslanci. Výrobci varují před skrytou hrozbou

Energetický nápoj

Energetický nápoj hojně užívaný dětmi

Energetické nápoje v budoucnu možná budou k dostání až od patnácti let, navrhují to někteří vládní poslanci. Podle expertů jsou totiž mezi mladými stále populárnější a ohrožují jejich zdraví. Svaz výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) však varuje, že restrikce v tomto směru nefungují. Sami proto spouštějí osvětovou kampaň, kterou považují za účinnější zbraň.

„Vytváříme skupinu vybraných poslanců, se kterou se v lednu potkáme, abychom se domluvili, jakou legislativní cestou půjdeme. Nejvíce řešíme věkovou regulaci do 15 let. Někteří chtějí dokonce regulaci do 18 let, ale je důležité, abychom měli podporu z celého spektra a 15 let je schůdnější,“ uvedl poslanec hnutí STAN Josef Flek pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Potravináře namíchly výroky vlády. Ke zdražení máme důvod, zlobí se na Fialu a spol.

Lidé by tak k nákupu energetických drinků potřebovali občanský průkaz. „Bude se to dobře kontrolovat, protože to bude na občanku. Pokud například bude v budoucnu nějaká digitální občanka, tak se bude například ukazovat červené, nebo zelené světlo. Kontrolu prodejců budeme chtít řešit úplně stejně jako je tomu u tabáku či alkoholu,“ vysvětlil poslanec, který v minulém týdnu uspořádal k tématu kulatý stůl.

Regulací by však mohlo být více. „Poté se budeme bavit o dalších možnostech, jako je omezení reklamy. Bavme se také o úpravě etiket, jak to bylo například u nikotinových sáčků, aby to necílilo na děti a bylo tam vyrozumění, co to může způsobit. Bavíme se také o tom, že bychom nastavili složení – maximální množství taurinu, maximální množství kofeinu či cukru. To je podle mě společně s nastavením věku prioritní,“ doplnil Flek.

Nápad na regulaci energetických nápojů má podporu i u dalších vládních politiků. „Celá pětina dětí pravidelně konzumuje nápoje s enormně vysokým obsahem cukru a stimulačních látek jako kofein nebo taurin. Každé dvacáté dítě u nás je užívá denně. Riziková konzumace je spojena s poruchami chování, spánku a exekutivních funkcí – děti nejsou schopné plánovat, rozhodovat se a řešit problémy,“ připomněla poslankyně ODS Renáta Zajíčková. Řešení chce hledat také poslankyně TOP 09 Martina Ochodnická.

Před konzumací energetických a slazených nápojů mezi dětmi varuje také prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. „Vedle energetických nápojů jsou velkým problémem i slazené nápoje obecně, rychle roste obezita dětí. Data Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost z roku 2021 říkají, že téměř 10 % dětí trpí obezitou a 16,4 % má nadváhu. Přes 75 % obézních dětí se stane obézními dospělými,“ napsal.

Navrhuje proto slazené nápoje více zdanit, omezit cílení reklamy na mladistvé a stanovit jasná pravidla pro influencery a online marketing. „Klíčové je připravit vzdělávací kampaň, cílící na rodiče i pedagogické pracovníky, a vysvětlovat rizika. Ministerstvo zdravotnictví a Státní zdravotní ústav by měly být více slyšet v tématu veřejného zdraví,“ napsal.

Výrobci: Regulace nefungují, děláme osvětu

Samotní výrobci energetických a slazených nápojů před přílišnou regulací varují. Svaz výrobců nealkoholických nápojů (SVNN) proto spustil vlastní osvětovou kampaň, kterou cílí především na rodiče, kteří podle ředitelky svazu Veroniky Jakubcové možná ani často nevědí, co jejich děti konzumují.

„Nikdy jsme na děti necílili. Když jsme si ale zanalyzovali, že se to stalo mezi mladými trendem, rozhodli jsme se spustit osvětovou kampaň. Samotný energetický nápoj špatný není, ale když se to s jeho konzumací přežene, může způsobovat problémy, na což chceme upozornit,“ uvedla Jakubcová pro CNN Prima NEWS.

Pokud by se podle ní stát rozhodl jít cestou regulace, nevedlo by to k výsledku. „Z historie totiž víme, že restrikce nejsou funkční. Dle Souhrnné zprávy o závislostech v ČR z roku 2022 a dat sbíraných v roce 2021 má zkušenost 40 % patnáctiletých a 54 % šestnáctiletých s kouřením. Pravidelně kouří 10 % nezletilých a 3 % jsou silní kuřáci. Obdobné je to i s alkoholem. Ve věku třináct let má s ním zkušenost 40 %. Až 25 % nezletilých ve věku 15 let se za život nejméně dvakrát opilo. Ve věku 16 let má zkušenost s alkoholem již 95 %,“ doplnila.

Připomněla, že energetické nápoje jsou na trhu více než 25 let a nikdy s tím problém nebyl. Nyní se podle jejích slov staly mezi dětmi módní záležitostí. Kdyby se jejich prodej legislativně omezil nebo zakázal, je přesvědčena, že z psychologického hlediska to může zafungovat i opačně. „Pokud je to trendy a mladí lidé to budou chtít, tak si to samozřejmě někde seženou a možná to pro ně bude ještě žádanější,“ dodala.

Uvedla zároveň, že jimi zastupované firmy nijak konzumaci u dětí nepodporují. „Naše firmy se chovají zodpovědně, co se týče prodeje a marketingu energetických nápojů. Dodržujeme takzvanou pamlskovou vyhlášku, která znamená, že se na základních školách ze zákona nesmí prodávat nic, co je sladké. Naši výrobci to dokonce rozšířili i na střední školy, kde to není legislativně ukotvené,“ řekla pro CNN Prima NEWS.

Tagy: