Francouzskou sněmovnou prošel přísný klimatický zákon, který tvrdě dopadne mimo jiné na automobilovou dopravu. Pokud jej schválí senát, v zemi se například nebudou moci vysílat reklamy na auta se spalovacími motory. Promovat se tak budou pouze elektromobily. Zákon omezí i prodej určitých aut a jízdu v centrech měst, dopadne i na leteckou dopravu a školství.
Po desítkách hodin rokování zákonodárci ve Francii schválili striktní klimatický zákon, který v případě posvěcení horní komorou zásadně ovlivní každodenní život občanů ve státě. A především výrazně omezuje sektor dopravy.
Elektromobily především
Klimatický zákon ve Francii výrazně usnadní cestu elektroaut na výsluní, naopak řidiči benzinových a naftových aut to budou mít podstatně těžší. Zákon totiž počítá s tím, že do roku 2030 se přestanou prodávat auta, která emitují více než 95 gramů oxidu uhličitého (CO2) na jeden kilometr. To bude znamenat, že se přestanou prodávat prakticky všechna vozidla se spalovacími motory. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Ohněm a masem proti elektromobilům. Aktivisté vzali útokem německou továrnu Tesly
V Evropě přibývá útoků mířených na sektor elektroaut. Záškodnické operace podnikají vandalové i političtí aktivisté. Trnem v oku odpůrců elektromobility se stalo i staveniště v německém Grünheide, kde v současnosti vzniká první evropská továrna vozů automobilky Tesla.
Do roku 2024 navíc vzniknou ve francouzských městech nad 150 tisíc obyvatel bezemisní zóny, kam auta, která příliš znečišťují životní prostředí, nebudou moci vůbec zajet. A zatímco se elektroauta budou těšit čím dál větší propagaci, ostatním vozům půjde o krk. Zákon totiž počítá s úplným zákazem reklam s tematikou fosilních paliv, tedy i spalovacích motorů. Reklamy na naftová a benzinová auta tak zmizí v propadlišti dějin podobně jako kdysi spoty lákající na cigarety.
Soumrak letecké dopravy
Klimatický zákon se potenciálně dotkne také letecké dopravy. Podle webu novin The Connexion se uvažuje o tom, že by se zrušily všechny vnitrostátní lety, u kterých paralelně existuje vlaková alternativa. Délka takové cesty vlakem by přitom neměla přesáhnout dvě a půl hodiny. To by znamenalo, že by se přerušilo například letecké spojení mezi Paříží a Nantes, Lyonem i Bordeaux.
Současná letiště se navíc nebudou moci rozšiřovat a odbaví lety jen na základě své momentální kapacity. Do budoucna se taktéž počítá se zákazem reklam ukazujících cestování letadlem.
Ekocida a změna jídelníčku
Případným schválením zákona se také dostane do francouzského práva pojem ekocida, který vychází z pojmu genocida, a půjde tedy o definici neúměrného a cíleného poškození životního prostředí člověkem. Tento akt pak bude zákon postihovat, zatím ale není známo jak.
Dopady klimatické změny pocítí také děti ve francouzských školách. Alespoň jednou týdně totiž tamní jídelny začnou připravovat vegetariánské jídlo.
Zatím není jasné, v jaké podobě a zda vůbec klimatický zákon projde senátem. Tlak ekologických frakcí totiž tlačí francouzské zákonodárce k ještě tvrdšímu potírání „nezeleného“ životního stylu. Senátoři by měli zákon projednávat ještě v červnu.