Na semináři pořádaném prestižní pařížskou univerzitou Sciences Po vyvolala velké pozdvižení americká profesorka práv Mathilde Cohenová. Ve svém vyhrazeném on-line bloku uvedla, že francouzské jídlo je rasistické. Pobouřila tak nejen samotnou univerzitu, ale především mnohé Francouze. Ti totiž svou kuchyni řadí mezi hlavní symboly své národní identity.
Cohenová, která přednáší právo na univerzitě v americkém Connecticutu, během semináře nařkla francouzské stravovací návyky z toho, že „posilují převahu bílých lidí nad etnickými menšinami“.
„Černá díra“ je rasistický pojem, který ovlivňuje společnost, tvrdí americká univerzita
Souvisí astronomicko-vědecký pojem „černá díra“ s rasismem? Odpověď se zdá být zcela jasná: nesouvisí. Jenže kurz astronomie s názvem „Černé díry: Rasa a vesmír“ na prestižní Cornellově univerzitě v New Yorku se otázkou této zdánlivě nelogické souvislosti podrobně zabývá. Názory na kontroverzní téma se napříč americkými akademickými kruhy různí. Univerzita si ale stojí za tím, že označení je skutečně rasistické a ovlivňuje společnost.
„Kultura stravování ve Francii byla ústředním prostředkem formování rasové a etnické identity prostřednictvím otroctví, kolonialismu a imigrace,“ uvedla Cohenová v akademické práci, která byla součástí semináře, píše web The Sunday Times.
Ve svém projevu narážela na termín „bělost francouzského jídla“. Ta podle akademičky „umožňuje rasové většině těžit z privilegií jídla, aniž by musela uznávat jejich původ“. Stravovací návyky navíc podle ní formují normy bílé vyšší střední třídy.
Status privilegované stravy
K rasismu ve francouzské kuchyni slovy Cohenové přispívá i samotný zákon. Ten totiž „uděluje bílé francouzské kultuře potravin status privilegované a zákonem chráněné stravy,“ uvedla podle webu news.in-24 profesorka.
To však podle ní není problém jen v zemi galského kohouta. Francouzská kuchyně je totiž v mnoha zemích modelem pro kulinářské techniky a gastronomii. Její vyjádření následně strhlo vlnu reakcí na sociálních sítích. Někteří se jejího bádání zastávají, jiní ho ostře kritizují, mezi nimi například i republikánský poslanec Eric Ciotti.
„Na konferenci Sciences Po představili francouzskou kuchyni jako rasistickou a ovládanou bílými lidmi. Lituji, že na škole, kterou jsem absolvoval, která byla kdysi vynikající, nyní učí domorodé, rasistické a naprosto klamné teorie,“ kritizoval na Twitteru Ciotti.
Univerzita se brání
„Ať už je Mathilde Cohenová kdokoli, nezaslouží si nic jiného než výsměch a úplné opovržení,“ napsal zase na Twitteru jeden z uživatelů. „Mathilde Cohenová (bílá židovská žena) odsuzuje bělost francouzského jídla a to, jak se používá k posílení bílé dominance a nadvlády. Nedělám si legraci,“ napsala další uživatelka.
Tomský: Anna Boleynová jako černoška? Zbláznili se. Je to rasismus naruby
Černoška v roli anglické královny Anny Boleynové nedává v historickém kontextu smysl, tvůrci se museli zbláznit, hodnotí obsazení britského seriálu stanice Channel 5 politolog a publicista Alexander Tomský. Podobně to vidí i herec Michal Jagelka. „Miluju historii a je mi jasné, že Anna Boleynová jako černoška je prostě nesmysl,“ řekl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS.
„Pokud odkazujete na článek o tom, jak je francouzské jídlo výrazem bílých privilegií, tak původní článek od Mathilde Cohenové je ve skutečnosti velmi dobrý. Pojednává o tom, jak se jídlo používá jako důležitý znak mezi francouzskou kulturou a přistěhovalci, kteří se stravují jinak,“ zastal se naopak akademičky jiný uživatel.
Univerzita se proti nařčením brání. „Sciences Po nepropaguje žádnou konkrétní teorii nebo myšlenkový směr. Naše univerzita vítá v rámci vědecké debaty pluralitu současných přístupů humanitních a sociálních věd při respektování etického rámce výzkumu,“ uvedla na Twitteru univerzita s tím, že na daném semináři vystupovali různí akademici přibližně s 50 videi a Cohenová na jejich škole neučí.