Ještě před pár lety platilo, že potkat v technologických oblastech ženu je podobné jako spatřit pravého jednorožce. Dnes už je to naštěstí jinak. Technologicky zdatných žen přibývá, nicméně ne právě rychlým tempem. V celé Evropské unii se jejich počet pohybuje na 22 %, v Česku dokonce na pouhých 10 %. Na nutnost změny upozorňuje například projekt společnosti Huawei a Hospodářské komory ČR, Women in Tech. Jeho tvůrci se letos už potřetí chystají vybrat skupinu nadějných podnikatelek, které mají nejen šanci na úspěšný byznys ale také mohou na trh přinést nové vize a nápady. „V programu jim dodáváme sebedůvěru a pomáháme jim posunout se vpřed,“ říká manažerka pro společenskou odpovědnost společnosti Huawei, Gabriela Löbel.
Průzkumy říkají, že každá třetí Češka uvažuje o vlastním podnikání, ale jen malá část z nich, přesně 8 %, svému snu věří natolik, aby se do něho skutečně pustila.
Důvody k pochybám či obavám mohou být různé. Strach z neúspěchu, nedostatečný kapitál, minimum kontaktů nebo třeba digitální negramotnost, která se v době moderních technologií takřka neodpouští.
Vzhůru za byznysem!
Všechny ze zmíněných překážek se dají odstranit a kariéru lze nastartovat tím správným směrem třeba s pomocí profesionálů, kteří se podílejí na projektu Women in Tech. Je určený pro startupistky nebo začínající podnikatelky, které se odhodlaly k prvnímu kroku, ale k dosažení cíle ještě vede dlouhá cesta.
„Když na sobě chcete pracovat, s námi dostanete podporu okolí, máte možnost. Jdeme cestou kvality a ukazujeme dobré příklady a inspirujeme,“ vysvětluje Gabriela Löbel, manažerka pro společenskou odpovědnost ve společnosti Huawei.
A doplňuje: „Abychom vybraným ženám mohli zajistit podporu, musí být jejich myšlenka už nějak realizovaná, minimálně musí mít web. Aby mohl projekt s naší pomocí dál růst, potřebujeme, aby byl ukotvený.“
Gabriela Löbel, manažerka pro společenskou odpovědnost ve společnosti Huawei Zdroj: Se souhlasem Gabriely Löbel
K TÉMATU: Linda Štucbartová: Když chybí ženský úhel pohledu, ztrácí celá společnost
Women in Tech
... aneb ženy v oblasti technologií. Co účastnice čeká?
- 2x inspirativní setkání Mastermind s Lindou Štucbartovou a také bývalými účastnicemi
- 2x inspirativní networkingové snídaně ve spolupráci s EIT Urban Mobility
- 4 odborné on-line workshopy (správa a školení LinkedIn, využití AI, marketing a PR) od Hospodářské komory ČR
- Účast na velké prezentační akci Hospodářské komory ČR pod záštitou předsedy vlády ČR v červnu 2024
- 1x online setkání s významnou osobností českého byznysu
- Účast na závěrečném slavnostním ocenění a vyhodnocení programu WIT s partnery a médiiPR podporu během celého roku – články, rozhovory, sociální sítě
- Mentor a inspirace
- Setkávání se skvělými lidmi a osobní rozvoj
Prvního ročníku se zúčastnilo šest podnikatelských nadějí, toho druhého dokonce devět. To je dohromady patnáct žen, jimž byla nabídnuta jedinečná příležitost k nastartování podnikání. Letos se tvůrci programu rozhodli pro nižší počet účastnic, který umožňuje skutečně plnohodnotnou podporu pro všechny. „Na začátku jsme vycházeli z toho, že jako Huawei máme globálně čtyři pilíře podpory: zdraví, vzdělání, rozvoj a životní prostředí... Letos jsme přidali pátou, protože partnerem je EIT Urban Mobility, kteří přicházejí s prvkem mobilní dopravy. A tak budeme vybírat pět účastnic, do každého pilíře jednu,“ říká dále Gabriela Löbel, která vysvětluje i vznik a podobu programu. „Vždycky se ho snažíme šít na míru vybraným ženám. Máme daný plán aktivit, ale pak vidíme, v jaké fázi podnikání zrovna jsou a říkáme si, co má a nemá smysl. Plán se dost mění systémem akce a reakce. Nikdy nevezmeme loňský model a nezkopírujeme ho.“
Mimochodem, čas na přihlášení mají zájemkyně právě teď. Přihláška se podává online a po adptkách vyžaduje stručnou a výstižnou sebeprezentaci. „Zájemkyně by si měly připravit základní informace o projektu. O čem je, kam ho chtějí směřovat, jestli kryjí Čechy nebo chtějí růst globálně, evropsky, nebo jestli chtějí na trhy na východě, na západě, kde vidí podporu, kterou by chtěly získat,“ vykládá Gabriela Löbel. A nezapomene zmínit, na co se úspěšné kandidátky mohou těšit.
„Pro každou účastnici máme mentora, člověka z praxe. Ve chvíli, kdy naše podnikatelka řekne, že má problémy s marketingem, najdeme zkušeného experta, který se podívá na marketingovou část věci: monetizaci, postavení byznysu, vedení týmu. Hledáme lidi vždycky tak, aby pasovali přesně na daný požadavek.“
Ženy a technologie
Slabiny a příležitosti ke zlepšení jsou přitom v hledáčku profesionálů už při úvodním setkání. „Všichni se seznámíme, projdeme si jednotlivé projekty. Z Hospodářské komory ČR máme skvělého školitele na LinkedIn, což je podle nás základní vývěsní skříňka každého podnikatele. Máme nachystané školení zaměřené na prezentační schopnosti a další řadu dovedností,“ dodává Löbel s tím častý nedostatek s tím, že jedním z řečníků bude například bývalá tisková mluvčí společnosti T-Mobile, Martina Kemrová, která je expertkou právě na prezentace.
Je třeba podotknout, že podnikatelskou nadějí se může stát žena v jakémkoli věku. Důležité jsou vize a chuť dokázat, že její nápad stojí za to.
„U nás věk nehraje roli, když se žena rozhodne, že začne podnikat v 55 letech, protože teď má tu správnou energii, čas a nápad, je vítaná,“ podporuje autorky nápadů všech věkových kategorií Gabriela Löbel.
A vysvětluje, proč tomu tak je: „Lidé ve středním věku jsou často přesouváni na vedlejší kolej. Je to škoda, mají obrovské zkušenosti, životní i pracovní. Před sebou mají dalších třeba 15 let v pracovním procesu a mnohdy se potýkají s tím předsudkem, že už společnosti nemají co dát. Ale je to o celoživotním nastavení. Pokud se vnímají tak, že už nic dávat nechtějí, tak to z nich nevykřešeme. Ale přijde mi škoda upozadit ty, co ještě dávat chtějí.“