Interview PLUS - 6.6. v 14:42
Po pandemii covidu-19 se lidé víc zajímají o svoji budoucnost, majetek i zdraví. Pojistky jsou pro ně čím dál důležitější, říká obchodní ředitelka Hasičské vzájemné pojišťovny Vladimíra Ondráková. Současně dodává, že vzhledem k okolnostem se nelze vyhnout zdražování pojistného a stejně tak je prý potřeba, aby se pojišťovny začaly soustředit na klienty z Ukrajiny, kteří k nám utekli před válkou. Při tom všem je třeba dál dbát na českého ducha, který je pro pojišťovnu s českými kořeny velmi důležitý.
O nelehké době, která s sebou nese zdražování produktů i o konkurenčním prostředí na pojistném trhu, ve kterém si ale středně velká pojišťovna ryze českého původu vede překvapivě dobře. A také o tom, proč zásadní roli v jejím fungování hrají dobrovolní hasiči. O tom všem mluvila v pořadu Interview Plus s moderátorkou Lucií Hrdličkovou Vladimíra Ondráková, obchodní ředitelka Hasičské vzájemné pojišťovny, a. s.
Už 30 let na trhu
Hasičská vzájemná pojišťovna je společnost s bohatou historií a tradicí. Společnost obnovila svoji činnost v roce 1991 a v listopadu 1992 pojistila první klienty. Tím i dalšími činnostmi se jí pomalu ale jistě podařilo navázat na slávu historické předchůdkyně. „Jméno hasičská dali do vínku společnosti její zakladatelé, dobrovolní hasiči. My i díky tomu podporujeme protipožární prevenci i činnost sboru dobrovolných hasičů na území celé ČR,“ přibližuje okolnosti vzniku pojišťovny i jejího jména obchodní ředitelka HVP Vladimíra Ondráková.
Ačkoli je Hasičská vzájemná pojišťovna určena pro všechny typy komerčního pojištění a má široký rozsah klientů, k hasičům má stále velmi blízko. Mimojiné podporuje třeba jejich sportovní a tréninkové aktivity určené pro děti a mládež. „Dost často navštěvuji jejich soutěže a když vidíte, jak se rok od roku hromadí děti s jejich hracími konzolemi a mobily, a najednou nám sportují na hřišti, je to fajn pocit. A právě i proto my podporujeme tady tu činnost,“ říká Vladimíra Ondráková.
Hasiči jako hlavní partner i pro obchod
Nejen jako zakladatelé nebo partneři pro prevenci požárů či akce pro mládež. Dobrovolní hasiči v Hasičské vzájemné pojišťovně fungují i jako zaměstnanci a zprostředkovatelé, což umožňuje uplatnění jinak těžko přenosných zkušeností v praxi. „Určitě bych vzpomněla jeden druh pojištění a to je pojištění odpovědnosti jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí. Tam kromě úrazů samotných pojišťujeme ještě jejich odpovědnosti za škody, které způsobují právě při výkonu,“ pokračuje Vladimíra Ondráková.
Dachser doručuje zásilky bezemisně
"Objednám to na e-shopu a je to!" Záležitost na pár vteřin? Pro konečného zákazníka rozhodně. Ne tak ale pro logistické a balíkové společnosti, které zakoupené zboží musí dostat od výrobců a z obchodních skladů až do rukou koncového spotřebitele, a to co nejrychleji. Logistické společnosti přitom čelí řadě překážek, které často už tak dost komplikovanou cestu ztěžují ještě víc. Ať už přepravní loď vezoucí tuny zásilek uvízne na moři či svět uvrhne do karantény covidová pandemie nebo obvyklé doručovací trasy uzavře válka na Ukrajině. A přitom všem osvícené logistické společnosti berou ohled i na životní prostředí.
Klienty ovlivnila pandemie, válka na Ukrajině i tornádo
Poslední dva roky byly pro obor pojišťovnictví klíčové. Nový typ koronaviru a s ním spojená pandemie a následně válka na Ukrajině přiměly lidi ke změně uvažování. Více se teď zaměřují na zajištění svého majetku i zdraví. „Lidé začali více přemýšlet ať už o pojištění trvale obydlených domácností nebo pojištění jakéhokoli majetku. Co se týče úrazového pojištění, tak i zde se zvýšil zájem o jeho sjednání. My zde umíme být pružní v tom, jak se mění zájmy rodiny. Setkali jsme se s tím hodně i při pojištění našich podnikatelů. Naše pojištění Fortel umí pojistit nejenom řemeslníka, ale také podnikatele, který vlastní výrobní dílnu,“ říká obchodní ředitelka HVP.
Další situací, která konkrétně Čechy nemile překvapila, bylo loňské tornádo. To na Moravě napáchalo velmi vysoké škody. A právě obavy z přírodních živlů do pojišťoven přivedlo další zájemce o pojištění.
Se změnami souvisí také ceny pojistného. I o nich zákazníci vzhledem ke zdražování energií přemýšlejí víc než kdy dřív. A podle Vladimíry Ondrákové je to logické, ceny totiž nevyhnutelně rostou, což ale klienti obvykle chápou. „My musíme logicky valorizovat pojištění a pojistné částky. Musím ale říct, že už taková ta uvědomělost českého klienta je opravdu na úrovni a tyto kroky naprosto chápe.“
S postupující dobou se do pojišťování pouští stále více subjektů. Třeba také větší banky. Konkurence je tak rok od roku větší a nejen ona přináší Hasičské vzájemné pojišťovně stále nové výzvy ke zdolávání. „ Ať už to byla tvorba základního kapitálu nebo cesta ke klientovi či vztahy mezi obchodními partnery. Ale stále se nám to velmi dobře daří.“
České kořeny
Hasičská vzájemná pojišťovna si velmi zakládá na českých kořenech. „Hodně zdůrazňuji, že co je české, je dobré. V naší firmě tu filozofii ctíme, máme snahu podporovat a spolupracovat s českými subjekty,“ říká Vladimíra Ondráková s tím, že jedním z nich je například Česká chuťovka, která podporuje činnost českých podnikatelů v oblasti potravin. „Jsme hlavním partnerem Českého rybářského svazu, jsme partnerem Společenstva kominíků. Spolupracujeme se spoustou odborových organizací,“ vyjmenovává dál s tím, že v HVP zkrátka dbají na českého ducha na pojistném trhu. To ale neznamená, že by se orientovali pouze na české klienty. Poslední měsíce jasně ukázaly, že je třeba nabídnout odpovídající produkty také občanům Ukrajiny, kteří k nám utekli před válkou.