Najím se za chvíli, příbuzným zavolám později, potřebuji se protáhnout, ale ještě chvíli vydržím. Teď mám práci! Nejdřív je potřeba dodělat tabulky, pak napsat hromadu e-mailů. Pak je třeba zatelefonovat několika lidem a... než se člověk naděje, je večer. Domů z práce se vrací pozdě a bez radosti ze splněných úkolů, protože už na něj čekají další. Takto vypadá těžce vyšlapaná cesta k úspěchu mnoha lidí. Vede ale skutečně k pravému uspokojení a špičkovým výkonům? Podle odborníků právě naopak.
Abychom v práci mohli dosahovat co nejlepších výsledků, je podle odborníků třeba neplést si poctivou práci s nutností se absolutně vyčerpat, a především je nezbytné odpočívat.
Příkladem by nám mohli jít šoféři kamionů. Mají pečlivě naplánované a zákonem hlídané pauzy, které při své práci musí dodržovat. Jakmile pravidlo poruší, přichází pokuta. Zkuste se na svoji práci podívat stejně. Po podání výkonu je nutná pauza, abyste mohli podat další. Jinak vaše výkonnost klesá a vy tak chtě nechtě šidíte práci i svoje zdraví.
První den v nové práci: Zvládněte ho od formalit přes oblečení až po první oběd s kolegy
První den v novém zaměstnání. Někdo takové chvíle prožívá víc, jiný méně. Připravit se na příchod do nové práce, se nicméně vyplatí. Je dobré vědět, jak pracovat s místními systémy i jak se chovat k ostatním, a díky tomu zapadnout do kolektivu. Říká se, že první dojem je zásadní, tak ať se vám podaří.
„Zařaďte odpočinek do svého programu včas, lehkou únavu odstraníte snadněji a rychleji než její těžší fázi. Únava je pro nás poplašným signálem, kdy si tělo říká o potřebný odpočinek. Tento stav vzniká při práci a u dospělého jedince též vlivem pracovního prostředí,“ tak zní doporučení stránek Rehabilitace.info.
Možná tak na kolegy, kteří si s klidem dají během práce dvě tři kávy a u toho se uvolněně zasmějí s jinými, přestanete koukat jako na lenochy. Jen tedy ty kávy nesmí zabrat více času než práce.
Najít si ovšem čas pro odpočinek není při dnešním tempu a potřebě skloubit pracovní povinnosti se soukromím nic snadného. „Člověk by měl sedm až osm hodin denně spát. Pokud osm až deset hodin denně pracuje, zbývá mu na mimopracovní aktivity šest až osm hodin, během kterých však ještě cestuje do práce a zpět domů, nakupuje a vyřizuje další povinnosti. Na vlastní odpočinek pak zbývají obvykle dvě až tři hodiny za den,“ píše Investiční web. I zaměstnavatelé dnes dobře vědí, že pracovníky je potřeba nechat nabrat síly i inspiraci. Těm, kteří po svých zaměstnancích chtějí jen práci a zase práci, se raději vyhněte.
Refresh během pracovní doby
Na chvilkovém odreagování není nic špatného, potřebujeme ho všichni. A ti, kteří říkají, že ne, ho potřebují nejvíc. Vynechávat byste určitě neměli obědové pauzy, na které máte zákonný nárok. Dopřejte si párkrát za směnu klidnou desetiminutovku. Vyjděte ven na slunce. Můžete si zajít pro kávu a v klidu si ji vypít. Nebo se alespoň protáhněte za stolem. Zkrátka udělejte cokoli, co vám na chvíli uleví fyzicky i psychicky.
Jak odpočívat po práci
Odpočinek by měl být v kontrastu k vašemu povolání. Sedíte celé dny za stolem a koukáte do počítače? Pak je nejlepší dopřát tělu pohyb. Můžete jít do posilovny nebo na svižnější procházku. Pokud se vám podaří trávit chvíle aktivity v přírodě, je to značka ideál.
Vztahy v zaměstnání ovlivňují nejen pocit při práci, ale i výkonnost. Co ji může kazit?
Do práce se obvykle chodí pro výdělek. Kromě pravidelné výplaty je ale pro drtivou většinu pracujících důležité mít také dobré vztahy s kolegy. Pohoda a přátelská atmosféra na pracovišti totiž dokáže mnohé – povzbudit tým k vynikajícím výsledkům i podpořit chuť k dalším úkolům. A když chybí, dokáže to zdeptat zaměstnance natolik, že nejsou schopni potřebného výkonu. Jak zařídit, aby si kolegové navzájem vycházeli vstříc? A proč pracovní partě často nepomohou ani akce tužící kolektiv?
Ti, kteří mají fyzicky náročné zaměstnání, mohou bez výčitek svědomí nechat tělo v klidu. Jen je dobré vybrat si, čím se při vysedávání i povalování budete zabývat. Podle webu Fajn brigády není sledování hororů a hraní počítačových her to pravé ořechové: „Cokoliv, co nám zvýší adrenalin bez možnosti jej současně vybít, nedovolí mozku vypnout. Naopak, tato činnost zahrnuje naše tělo hormony, které v těle zůstávají a způsobují napjaté nervy a pocit vyčerpanosti.“
Dopřejte si oddych mezi směnami
Ne, skutečně není dobrý nápad brát směny za kolegy, kteří zrovna z nějakého důvodu nemohou jít do práce, když jste před tím sami odpracovali tu svoji. Tento nešvar patří mezi Čechy k těm nejčastějším. Přepínání svých sil a možností vás nedovede k lepším výsledkům ani k větší oblibě u kolegů. Soustavné přetěžování vám způsobí spíš opak. Budete pomalejší, podrážděnější, a to se rychle projeví na odvedené práci i na vztazích s kolegy. Takže dodržujte čas určený odpočinku mezi směnami.
„Pauza mezi dvěma směnami je v zákoníku práce definována jako nepřetržitý odpočinek. Zaměstnavatel musí minimální délku nepřetržitého odpočinku mezi dvěma směnami brát do úvahy při rozvrhování pracovní doby. Pauza nesmí být až na výjimky nijak krácena,“ upozorňuje web Finance.cz. Mezi směnami by měl mít dospělý pracovník nepřetržitý odpočinek trvající alespoň 11 hodin.
Nechte starosti v práci
Další důležité pravidlo je, že si pracovní problémy nemáte „odnášet“ domů. K čemu vám je odpočinek, když se vám v hlavě stále honí myšlenky na nedokončené úkoly. Mozek tak zůstává přetížený.
Všichni známe rčení „Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek.“ To ale platí i o odpočinku. Myslete na to, až ho zase budete v návalu práce odkládat.