Ženy čím dál méně volí SPD a komunisty, naopak častěji třeba Zelené. Zdroj: ČTK
Politické strany a koalice se snaží jen pár dní před volbami do Poslanecké sněmovny ulovit a přesvědčit nerozhodné voliče. Často se přitom mluví o tom, že neumí oslovit mladé. Jak se letos zaměřili na ženy? Napříč politickým spektrem existují předvolební body a sliby, které cílí například na matky samoživitelky a jejich podporu. Odborníci však připomínají, že právě ony mnohdy nemají čas k volbám dojít. Ve výsledku podle nich rozhodnou emoce.
Ředitel Ústavu empirických výzkumů STEM Martin Buchtík podotkl, že ženy čím dál méně volí SPD a komunisty. „Naopak častěji volí Zelené. Mnohdy také dávají na charisma, a to zejména, pokud jsou politici muži,“ sdělil Buchtík s tím, že i muži se občas rozhodují podle toho, jak je jim daný kandidát sympatický.
Evropské volby
Obrázky, na nichž jsou předsedové stran v obležení žen, plní sociální sítě před volbami téměř pokaždé. Letos se značné oblibě těšil například předseda hnutí Přísaha Robert Šlachta. Jednu z těchto fotek dokonce použil jako úvodní snímek svého webu. Co kromě úsměvů voličkám nabízí?
„Chceme ženám umožnit, aby nemusely volit mezi rodinou a kariérou. Zavedeme noční školky, více míst v jeslích a flexibilní úvazky,“ přiblížila body z programu Ivana Kerlesová, jednička kandidátky Přísaha v Jihočeském kraji. Identické výroky však voliči slyší od všech politických subjektů napříč spektrem.
Po téměř osmi letech v koaliční vládě s ANO se svými úspěchy nyní pyšní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). „Pro ženy jsme udělali strašně moc. Věci, které se nedařily celá desetiletí najednou jdou. V době pandemie samoživitelky dostaly největší pomoc. Když vám partner neplatí soudem stanovené alimenty, dostanete náhradní výživné. Konečně, po 15 letech,“ vyjmenovala několik prosazených změn ministryně.
Zásluhy si připsalo ANO
Jenže ani to zřejmě ČSSD v letošních volbách podle zakladatelky Institutu politického marketingu Alžběty Králové body nepřidá. „U ČSSD vidíme dlouhodobý problém, kdy nedokáží odkomunikovat své benefity a výhody, které pro voliče udělali. Ačkoliv byli ve vládě s ANO, tak to, co pro své voliče udělali, si dokázalo ANO stáhnout ve svůj prospěch,“ vysvětlila.
Buchtík mimo jiné připomněl, že volební účast právě matek samoživitelek je velmi nízká, a to hned z několika důvodů. Třetina z těchto žen podle něj svou situaci zvládá, druhá třetina je na hraně svých životních možností a ty zbylé mají existenční problémy. „Poslední dvě skupiny pak nemají chuť ani čas k volbám jít. A pokud by šly, tak stejně žádné výsledky nevidí, protože se jejich životní úroveň nezvýšila a stále se jim daří špatně,“ podotkl ředitel agentury STEM.
Nejvíce se pak na ženy ve svém programu zaměřuje strana Zelených, ti dokonce změnili i barevné spektrum na zeleno-růžové. „Od roku 2003 máme předpisy na podporu žen. Skutečně je na čase postavit se tomu čelem, protože si myslíme, že stávající programy nefungují tak, jak by měly. Ať už se to týká zastoupení žen v politice nebo v zaměstnání,“ míní šéfka strany Magdalena Davis.
Sociologové i politologové se však shodují, že nakonec rozhodnou emoce. „Volební programy už nečtou ani studenti politologie, natož široká veřejnost,“ doplnila Králová. Velký otazník podle ní visí i nad kontaktními kampaněmi v posledních dnech. Ty mohou hrát do karet charismatickým šéfům stran a hnutí.