Jak růst v každé době? Konference Reshoper ukázala e-shopům cestu, říká Ivo Mrena

Konference Reshoper ukázala e-shopům cestu, říká Ivo Mrena

Konference Reshoper ukázala e-shopům cestu, říká Ivo Mrena

Češi patří v rámci Evropské unie k nejaktivnějším národům v nakupování online. Zájem podnikatelů o sféru e-commerce je tak enormní. Přední odborníci na e-commerce ze společnosti Shoptet, největšího poskytovatele e-shopové platformy v Česku a na Slovensku, i letos uspořádali konferenci Reshoper 2024. Zaměřená je na podnikatele, vlastníky kamenných obchodů, kteří chtějí přejít na online prodeje, ale i na ty, kteří chtějí lépe poznat trendy v této oblasti. S jakými problémy se potýká e-commerce, říká v rozhovoru ředitel marketingu Shoptetu Ivo Mrena, který za Reshoperem již 4. rokem stojí.

V rámci veletrhu Reshoper, který se uskutečnil 15. května v prostorách PVA EXPO v Praze, zazněly na konferenci příběhy e-shopů, které si úspěšně poradily s nepříznivou ekonomickou situací a navzdory tomu rostly. Ukázaly, jak uvést značku k životu, jak se prodrat mezi lídry nebo jak zlepšit výkon digitálních médií a podělily se také o znalosti z oblasti marketingu. „I letos byla akce velmi úspěšná. Reshoper 2024 přivítal přes 3 000 majitelů e-shopů, marketérů a expertů na e-commerce. Přes 130 vystavovatelů si pro majitele e-shopů připravilo zajímavý obsah i výhodné nabídky. Byla tady i oblíbená partnerská zóna. Myslím, že spokojenost byla na všech stranách,“ hodnotí akci Ivo Mrena.

Na konferenci promluvili experti, kterým se povedlo uspět a často překonat i svá očekávání. Téma konference "Na vlně růstu" se prolínalo celým veletrhem. Řečníci seznámili návštěvníky s tím, jak se vypořádali se změnou, uspěli na novém trhu nebo zefektivnili marketingovou komunikaci.  „Přednášíme nejen my jako Shoptet, ale i velké firmy, jako je GymBeam nebo MALL.cz. Prostě se tu scházejí ty největší hvězdy v oboru. Každoročně se snažíme nabídku speakerů obměnovat, aby se návštěvníci mohli dozvědět o největších novinkách v tomto oboru. A o tom Reshoper je,“ doplňuje ředitel marketingu Shoptetu.

Podnikání ve sféře e-commerce je progresivní, neustále přináší nové trendy, na které musejí podnikatelé včas a efektivně reagovat. Konkurence je veliká a zákazník očekává nejen výhodný nákup, ale také kvalitní služby. Aby si e-commerce podnikatel udržel svou konkurenceschopnost, je pro něj nezbytné disponovat dostatečnými znalostmi a dovednostmi. „Těch konferencí a veletrhů je v České republice celkem dost, my nechceme být největší, jsme totiž úzce specializovaní, protože jsme zaměřeni na e-commerce komunitu, snažíme se být ale v tomto oboru nejlepší,“ říká Mrena.

Jeden příklad za všechny

Velmi inspirativní byla přednáška Barbory Votavové o tom, jak se podařilo Knihobotu za dva roky vyrůst ze 70 na 300 milionů Kč. „Bez průzkumů se neobejdeme, není nic horšího než persony vymyšlené od stolu nebo manažeři, kteří se vžívají do zákazníků,“ uvedla Barbora Votavová, brand manažerka Knihobotu. Na přednášce také zazněly zkušenosti z jejich vstupu na rakouský a německý trh a co je pro tamní zákazníky důležité. Diváci se dozvěděli i informace o tom, jak Knihobotu funguje spolupráce s influencery, komunitami, a jaký vliv má greenwashing na zákazníky. V rámci veletrhu byli v poradenské zóně k dispozici CEOs úspěšných e-shopů. Návštěvníci se tak mohli zdarma zastavit pro radu.

Největší výzva pro malé e-commerce obchody je přežít v dnešní konkurenční tržní prostředí.

Za covidu byly nákupy na e-shopech rekordní

Doba koronavirové krize, protkaná lockdowny a protiepidemickými restrikcemi, znamenala růst trhu internetového obchodování. „Dá se říct, že tehdy trh vyrostl o tolik, kolik by normálně rostl třeba dva až tři roky. Covid celý sektor e-commerce vystřelil nahoru a nebylo jasné, jak a čím si to dokážeme udržet. V online nakupování je to rychlé, ztratíte pozornost uživatele a on se začne vracet do kamenných obchodů. Ano, po covidu jsme začali s tržbami klesat a teď hledáme někde tu hranici, kde se to zastaví. Ale myslím, že se to už stabilizuje a vracíme se na čísla, kterých jsme dosahovali v roce 2019 před covidem,“ popisuje situaci v e-commerce oboru Ivo Mrena.

Tak jako dorůstá generace zákazníků, kteří bez jazykové bariéry nakupují na zahraničních e-shopech, expandují i tuzemské internetové obchody za hranice republiky. „Česká republika je předním hráčem na poli e-commerce. Slovensko je v těsném závěsu, ale má co dohánět. V Česku je velmi mnoho lidí online gramotných, schopných vytvořit si e-shop, prodávat i nakupovat na internetu. V podstatě všichni tady používáme chytré mobilní telefony, počítače a myslím, že Česká republika je na na sedmém místě, co se týká evropské e-commerce," dodává Ivo Mrena.

I veletrh Reshoper má do budoucna ambiciózní cíle. „Chtěli bychom, aby přišlo ještě více e-shoperů, více vystavovatelů a chystáme expanzi do dalších zemí. Chtěl bych veletrh rozložit do celého roku, kdy bychom měli připravené workshopy, školení a další. Prostě, aby to nebyl jeden event za rok, ale aby to fungovalo celý rok,“ odhaluje plány marketingový ředitel Shoptetu.

E-commerce je rychle se měnící obor a je důležité zůstávat v kontaktu s nejnovějšími trendy a technologiemi.

Jak si jednoduše a levně založit vlastní e-shop

Na Shoptetu najdete všechno, co potřebujete pro úspěšné fungování e-shopu. Ne nadarmo jsou jedničkou na českém a slovenském trhu. Jaká je ale návratnost a v jakém oboru je nejlukrativnější začít? „Může být velmi rychlá. Když si založíte e-shop u nás, tak nabízíme tarif do 10 produktů zdarma, takže prodáváte v podstatě úplně bez jakýchkoliv nákladů. Samozřejmě musíte počítat náklady s produktem, poštovné, balné a případně s platy pro zaměstnance. Doporučuji všem, co začínají, držet náklady a výdaje v rovnováze. První rok je zlomový, pak už byste měli začít vydělávat,“ říká Ivo Mrena.

A do čeho investovat? Podle marketingového ředitele je tím, co se bude vždy prodávat, nejen oblečení, ale velmi silně roste také sektor dům a zahrada anebo automoto. To jsou kategorie s potenciálem zisku. Shoptet má 15leté zkušenosti na trhu e-commerce, proto klientům nabízí i skvělý zákaznický servis.

Shoptet není pouze technologická firma, ale partner, který pomáhá podnikatelům uspět v oboru e-commerce.

Ivo Mrena si kromě marketingu zároveň vyzkoušel i podnikání. S vlastním e-shopem působil celkem na třech trzích. „Všechny své zkušenosti vkládám do toho, aby se ze Shoptetu stala evropská jednička ve svém segmentu,“ uzavírá rozhovor.

Tagy: