Jeďte radši na kole. Na autech budou upozornění jako u cigaret, výrobci se bouří

auto-volkswagen-prumysl

Venkov není Paříž. Výrobci automobilů se ostře vymezili vůči regulaci reklamy na auta, která má ve Francii začít platit od března. Automobilky do ní budou muset přidávat doporučení, aby lidé zvážili cestu na kole nebo pěšky. Nad nařízením se podivil například šéf francouzské pobočky Fordu.

„Je to skutečný paradox, že se vůči autům vymezuje vláda země, kde fungují tři tradiční národní výrobci vozidel,“ řekl britskému listu Financial Times Louis-Carl Vignon, šéf francouzské pobočky americké automobilky Ford. Vignon uvedl, že opatření odrážejí „sociální rozkol“ mezi politiky u moci a těmi, kteří žijí mimo Paříž.

O co jde? Od března bude ve Francii platit povinnost přidávat do reklamních sdělení, jež propagují automobily, také upozornění či doporučení podobná těm, která se povinně přidávají na krabičky s cigaretami. Výrobci aut tedy kromě svého produktu budou muset propagovat také jízdu na kole nebo chození pěšky.

A co lidé z venkova?

V reklamě se tedy bude muset objevit například „na kratší vzdálenosti jeďte na kole nebo jděte pěšky, pokud je to možné“, případně „zvažte sdílení aut“ nebo „pro vaše denní cesty zvolte jízdu veřejnou dopravou“.

„V Paříži nepochybně alternativní způsoby dopravy jsou. Ale co mají dělat lidé, kteří žijí například v Creuse?“ zeptal se řečnicky Louis-Carl Vignon. Připomněl tak francouzský departement, který se nachází v regionu Nová Akvitánie asi 200 kilometrů západně od Lyonu. Hustota zalidnění je zde asi 22 obyvatel na kilometr čtvereční, což je asi tisíckrát méně než v Paříži a skoro pětkrát méně než francouzský průměr.

Proti regulaci se ohradil také Pierre Chasseray, mluvčí spotřebitelského sdružení, které si říká 40 milionů uživatelů automobilů. Zákon pro regulaci reklamy označil za směšný a považuje jej pouze za způsob, jak „neustále ukazovat prstem na řidiče“. Přitom mimo velká města lidé na vůz spoléhají při dopravě do práce nebo dětí do školy. „Nemyslím si, že to někomu zabrání v tom, aby si na cestu vzal auto,“ řekl listu Financial Times.

Týká se i elektromobilů

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo pak zmínil, že automobilka chce najít kompromis v tom, jak výrazná varování před použitím aut mají být. Podle schválených regulí by například u reklamy v tištěné podobě zabírala téměř půl stránky. Regulace by ovšem top manažerům neměla způsobovat každodenní bolehlav.

Podle Francoise Roudiera z asociace výrobců automobilů PFA je zase trochu zvláštní, že automobilky mají v reklamách odrazovat rovněž od nákupu elektromobilů, které ovzduší znečišťují podstatně méně než vozy s konvenčními motory. „Auto není hamburger, a lidé tak o jeho koupi přemýšlejí dlouho a usilovně,“ řekl britskému deníku.

Regulaci reklamy naopak hájí poslanec Zelených Matthieu Orphelin, podle něhož „jde o mírnější formu regulace“, než jakou by si dovedl představit. Nová sdělení, jež mají v reklamách zaznívat, se jen připojí k těm, která už výrobci uvádět musí. Jedná se například o informace o emisích CO2.

Tagy: