Levné Polsko
Až osm korun na litru paliva ušetří čeští řidiči, pokud se vydají tankovat do Polska. Zatímco v tuzemsku ceny vytrvale rostou, tam v posledních dnech strmě padají dolů. Podle expertů je to důsledek vyšších daní v Česku a blížících se parlamentních voleb v Polsku.
Štáb CNN Prima NEWS vyrazil do Polska přes hraniční přechod v Hrádku nad Nisou. První čerpací stanice je tam jen 200 metrů za hranicí, ceny tam ale příliš nízké nejsou. Za Natural 95 chtějí v přepočtu 41,50 Kč. „Musíte dál do vnitrozemí, tady je to přizpůsobené německým zákazníkům, kteří to sem mají kousek. Pro ně je to pořád levné,“ vysvětluje mimo kameru čerpadlářka trávící pauzu s elektronickou cigaretou za budovou benzínky.
ČTĚTE TAKÉ: Češi nechávají v polských obchodech miliardy. Hrozí ovšem i pokuty, varují celníci
Deset kilometrů od české hranice v hornickém městečku Bogatynia jsou ceny na stojanech skutečně výrazně nižší. Za benzín i za naftu tady zaplatíte lehce přes 33 korun. Není tu velký provoz, ale většinu zákazníků tady tvoří Češi. Starší řidič s libereckou poznávací značkou tvrdí, že se snaží tankovat pouze v Polsku, v Česku jsou prý ceny přemrštěné. „Tankuju tady, nebudu to těm darmožroutům v Čechách dávat. Přestaneme sem jezdit, až přestanou krást,“ říká rozhodně.
Jedny z nejnižších cen štáb zaznamenal na čerpacích stanicích Orlen. Zatímco v Česku na benzínce stejné značky Natural 95 stojí okolo 40 korun, v Bogatynii je to v přepočtu 32,6. Česká auta tam jsou opět v převaze, někteří Češi berou benzín i do kanystrů.
Rozdíl v ceně ovlivňuje několik faktorů
Jak je takový cenový rozdíl možný? Podle expertů je důvodů několik. Rozdíl v cenách nejvíc ovlivňuje to, kolik korun z každého litru skončí ve státní kase – tedy spotřební daň. „Polsko dlouhodobě patří k zemím s nejnižší spotřební daní na paliva v Evropě. Když započítáme daň z přidané hodnoty, protože DPH se počítá i ze spotřební daně, Poláci platí o 5,8 Kč méně na litr než Češi. Je to přitom stejné u benzínu i u nafty,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda Sdružení čerpacích stanic. Zdůrazňuje přitom, že z tankovacích pistolí v Česku i v Polsku teče to samé palivo.
O dalších faktorech, které cenový rozdíl ještě prohlubují už se dá spíš jen spekulovat. Podle ekonoma Lukáš Kovandy si čeští provozovatelé čerpacích stanic účtují neúměrně vysoké marže. „Od 1. srpna se přechodně snížená spotřební daň u nafty vrátila na původní hodnotu. Logicky zdražila nafta, ale současně i benzín, přestože u něj se nic neměnilo. Provozovatelé benzínek jen využili situace. To by se v Polsku stát nemohlo, tam si lidé nenechají tak snadno kálet na hlavu,“ míní Kovanda.
Polská média navíc podezřívají Orlen, který zčásti patří státu, že uměle tlačí ceny dolů, protože se blíží parlamentní volby. Tomu se pak musejí přizpůsobovat i další hráči na trhu. Pokud by to tak skutečně bylo, nízké ceny by u severních sousedů měly vydržet minimálně do 15. října, kdy půjdou Poláci k volebním urnám.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Podle expertů ceny pohonných hmot opět porostou