Prezident Petr Pavel pověřil Mikuláše Beka řízením ministerstva školství a zároveň jmenoval Martina Dvořáka ministrem pro evropské záležitosti (oba STAN). Slavnostní akt se uskutečnil odpoledne na Pražském hradě. Premiér Petr Fiala (ODS) později ve čtvrtek uvedl oba nové šéfy resortu oficiálně do funkce.
Dosavadní ministr pro evropské záležitosti Bek ve funkci nahradí ministra školství Vladimíra Balaše (STAN). Ten předminulý týden rezignoval kvůli dlouhodobým zdravotním problémům spojeným s proděláním nemoci COVID-19.
Beka v jeho dosavadní funkci vystřídá náměstek ministra zahraničí Martin Dvořák (STAN). Balaš v čele ministerstva skončí okamžikem jmenování svého nástupce. Devětapadesátiletý Bek v minulosti působil jako rektor brněnské Masarykovy univerzity. Stane se již třetím ministrem školství Fialovy vlády.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vášně kolem přijímaček na gymnázium. Páťákovi vypadlo jedno písmenko, „chyba“ pobouřila
„Vzdělávání máme za jednu z hlavních priorit, musíme změnit jeho systém, aby odpovídal potřebám dnešní doby,“ zdůraznil Fiala po uvedení Beka do funkce. Nový ministr by se měl podle premiéra zaměřit i na navýšeních kapacit některých typů škol a na vzdělávací infrastrukturu.
Bek řekl, že neslibuje žádnou revoluci, ale svižnou evoluci. Za svou prioritu považuje dostupnost vzdělání. „Ukazuje se, že v řadě regionů chybí kapacity v základním školství nebo v poptávaných typech středoškolského vzdělávání,“ řekl. Odstraňovat chce i sociální bariéry v přístupu ke vzdělávání. Potíže spatřuje v přechodech mezi jednotlivými stupni škol. „Na těch švech, přechodových částech, čelíme obrovským potížím, některé bych skoro nazval krizí,“ uvedl.
Problém školních kapacit je v infrastruktuře
Jedna z priorit nového ministra školství bude dostupnost základních a středních škol. „Nemyslím si, že problém s místy na středních školách je zapříčiněn příchodem uprchlíků z Ukrajiny. Zrovna mně se dařil celkem vyřešit a české školství se s příchodem dětí z Ukrajiny popralo velmi dobře. Zákon Lex Ukrajina fungoval a funguje,“ řekl bývalý ministr školství Petr Gazdík (STAN) na CNN Prima NEWS.
Syn přišel o sen, k přijetí nepomohly ani výborné známky. Systém selhal, zoufají si rodiče
Zklamání, přetrvávající frustrace, ale i úleva. Žáci a jejich rodiče mají za sebou dlouhé čekání na výsledky přijímacích zkoušek. Někteří si hlasitě oddechli, jiní budou muset studium na preferované škole oželet. „Zkusíme všechno, co půjde. Syn měl doposud skvělé výsledky, chystal se na studium dlouho dopředu. A přes to všechno se nedostane na školu – z kapacitních důvodů,“ řekla redakci Kristýna Dvořáková, matka jednoho z odmítnutých uchazečů. „Věnoval spoustu volného času přípravám. A stejně se mu ten sen rozplynul,“ doplnil otec žáka Petra K., který neúspěšně bojoval o studium kriminalistiky.
Důvod současných komplikací Gazdík vidí spíše v nedostatečné infrastruktuře. „Hlavní problém je v tom, že v Praze a v prstenci kolem ní přibylo v posledních letech 400 tisíc nových lidí a bohužel se k nim nebudovala dostatečná infrastruktura. Ani obce, ani kraje jako zřizovatelé škol na to nezareagovaly dostatečně rychle. Ten problém je zejména ve všeobecném vzdělávání a nový ministr jej bude muset řešit, ostatně se k němu i hlásí,“ uvedl.
Role nového ministra bude zásadní
Klíčovou roli bude v této problematice podle Gazdíka hrát nejen nový ministr školství, ale i zajištění potřebných finančních prostředků. „Věřím, že v nejbližších týdnech a měsících představí Mikuláš Bek řešení a nabídne obcím a krajům možnost nějakého spolufinancování ze strany státu na výstavbu nových škol. Zřizovatelé potřebují mít jistotu, jak bude investice vypadat, jestli si na ni budou muset částečně půjčit, kolik jim stát přispěje a v jakém horizontu se to vyplatí,“ vysvětlil.
Bývalý ministr podporuje i myšlenku, že část příjmů, které učitelům stát garantuje, by měla sloužit jako motivační prvek. „Často se to plete, lidé si myslí, že to je tabulkový plat. Ten zákon garantuje, že na jedno místo půjde 130 % průměrné mzdy, ale já i můj předchůdce jsme se snažili o to, aby ty peníze byly rozděleny v poměru 80 na tarifní části a 20 na nadtarifní. Proto, aby měl ředitel možnost těch 20 % rozdělit a motivovat učitele k tomu, aby podávali co nejlepší výkony. Takže ti skvělí učitelé budou mít 130 % a víc a ti méně skvělí budou mít o něco méně,“ uzavřel Gazdík.