Jsou kontroly starších řidičů dostatečné? Systém má značné mezery, uznali experti

Neuvěřitelné video z Paceřic na Liberecku, kde sedmasedmdesátiletý senior přes varování ostatních řidičů najíždí na rychlostní silnici v protisměru, opět probudilo diskuse o zpřísnění podmínek pro starší řidiče. Ptali jsme se expertů, zda je taková změna potřeba.

„Myslím, že nastal čas na zavedení povinnosti dopravně psychologického vyšetření,“ tvrdí Roman Budský z platformy Vize 0. Praktičtí lékaři, kteří dávají razítko o zdravotní způsobilosti seniora k řízení motorového vozidla, zatím možnost poslat řidiče na vyšetření ke specialistovi využívají jen velmi minimálně. To potvrzuje i dopravní psycholog Milan Hrdina z Liberce. „Ke mně se seniorů dostane opravdu minimum – tak deset, patnáct za rok,“ počítá.

Podle něj je možná překážka v tom, že dopravně-psychologické vyšetření nehradí zdravotní pojišťovna, částku, která se pohybuje v řádu jednotek tisíců korun v závislosti na regionu si musejí klienti platit sami. Jenže senioři mají často hluboko do kapsy, a tak je lékaři na odborné posouzení raději neposílají. „Mnohdy je to i přátelský vztah mezi lékařem a pacientem, kdy jim tam jednoduše to razítko bouchnou,“ míní dopravní psycholog.

Řidiči starší pětašedesáti let musejí zdravotní prohlídku u praktického lékaře absovovat každé dva roky. Podle ministerstva dopravy není třeba na systému nic měnit, stačí prý když všichni lékaři budou k posudkům přistupovat seriózně. Více by také měli využívat možnosti omezit pohyb seniora za volantem. To dělá například praktický lékař Lubomír Nečas.

„Mnoho seniorů jezdit potřebuje, jinak by se nedostali třeba do obchodu nebo k lékaři, ale je možné dát jim do řidičáku omezení, například to, že mohou jezdit jen v okruhu deseti kilometrů od bydliště, nebo pouze ve dne,“ tvrdí zlínský praktik.

Tagy: