Marian Jurečka o výstavbě dálnic (zdroj: CNN Prima NEWS)
„Silniční komunikace druhých a třetích tříd jsou v dezolátním stavu, financování oprav není ze strany státu dostačující,“ řekl předseda lidovců Marian Jurečka na CNN Prima NEWS. Stejně tak si nemyslí, že by ekologické spolky byly největším problémem při výstavbě dálnic, podle něj stát nekomunikuje s občanskými sdruženími s dostatečným předstihem.
Nápad převést výstavbu dálnice D4 na soukromé konsorcium i investory si Jurečka chválí. Podle něj ovšem nejde o zásluhu vlády Andeje Babiše (ANO) – rozhodnutí padlo už za kabinetu Bohuslava Sobotky (ČSSD). „Je tady jasná garance, že soukromý investor musí postavit dálnici v rekordně krátkém čase, jinak mu hrozí velké sankce. A bude také zodpovědný za její kvalitní údržbu až do závěru, až bude státu dálnici předávat,“ rozvedl na CNN Prima NEWS.
Uznal, že ministerstvo dopravy udělalo v některých sektorech kus práce, zejména co se týče železniční dopravy. „Když se ale podíváme na silnice, tady bude hodnocení poměrně přísné. Čísla výrazně vylepšuje rekonstrukce dálnice D1, na to vláda Andreje Babiše ale neměla žádný vliv. O tom se rozhodlo dávno před touto vládou,“ upozornil Jurečka.
Mnohem větší nedostatky vidí ve financování oprav silnic druhých a třetích tříd, které trpí nedostatkem podpory ze strany státu. „Všichni řidiči, kteří jezdí po těch krajích, vidí, v jak dezolátním stavu tyto silnice jsou. Regiony nejsou schopné to bez podpory vlád zvládat,“ pokračoval předseda lidovců. V havarijním stavu je podle něj i řada silničních i jiných mostů, které prochází stejným problémem.
Za největší problém nicméně považuje nekonečnou výstavbu Pražského okruhu. „Tady to stát nemůže nechat na tom, aby výstavbu řešila jen Praha. Ta to nezvládne tak rychle, jak potřebujeme,“ řekl Jurečka. Stejně tak je podle něj třeba vyřešit dálnici D35, aby se vytvořila rychlá trasa mezi Pardubicemi a Olomoucí. Třetím velkým problémem je pak zkapacitnění dálnice D1 v okolí Brna. „Tam prostě už dramaticky chybí třetí pruh od Slavkova k Rosicím, tvoří se tam zbytečné kolony,“ dodal na CNN Prima NEWS.
Nemyslí si, že by komplikace způsobené ekologickými spolky, které zmiňoval ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v Novém dni, byly jediným nebo největším problémem. Zde spíše selhala komunikace mezi státem a jednotlivými občanskými sdruženími.
„Jako bývalý ministr zemědělství mám zkušenost, že se nám osvědčila velmi včasná diskuze s občanskými spolky a ekologickými aktivitami. Je důležité, aby byli tito lidé už na začátku projektu přizváni jako plnohodnotní partneři a hledali spolu řešení. Chtěl bych, aby se stát choval vstřícněji a diskutoval se zainteresovanými, což jsou často obce nebo zemědělci,“ přiblížil Jurečka.