SVĚT FINANCÍ S TRINITY BANK, Lukáš Kovanda, Jana Brodani - 26.3. v 20:15
I nošená kabelka se dá obratem prodat dráž, než za kolik ji člověk novou koupil, řekla v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS ředitelka Asociace pro kapitálový trh ČR Jana Brodani a zároveň vysvětlila, proč tomu tak je. Podle ní mají investiční potenciál. Dostat se k luxusním kouskům ale není tak jednoduché. Člověk si počká i déle než rok nebo musí mít štěstí na čekací listině. Ekonom Lukáš Kovanda pak podotkl, že před některými obchody se stojí fronta jako na banány.
Luxusní kabelky mají investiční potenciál, míní ředitelka Asociace pro kapitálový trh ČR Jana Brodani. „Když se na to člověk podívá z pohledu jejich hodnoty, tak to dostatečně ilustruje to, že třeba Chanel za posledních pět let ztrojnásobil ceny svých kabelek. V současné době i nošenou může člověk prodat dráže, než za kolik koupil novou,“ řekla Brodani v pořadu Svět financí s Trinity Bank na CNN Prima NEWS.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Budou ceny potravin dál klesat? Česko je v Evropské unii premiantem, ocenil Křeček
Sehnat kabelku s investičním potenciálem ale nemusí být jednoduchou záležitostí. „Záleží na konkrétní značce. Nejtypičtějším příkladem toho, jak těžko se kabelky kupují, je Birkin od Hermés, na které jsou několikaleté čekací lhůty. Člověk musí mít už nějakou nákupní historii, aby jej pozvali na zapsání do seznamu, na základě kterého se mu třeba za rok a půl ozvou a nabídnou mu nějakou kabelku,“ popsala Brodani.
Podotkla, že ale člověku ve výsledku nemusí nabídnout konkrétní model, který si objednal. Dále uvedla, že je například těžké koupit kabelku Chanel přímo v Paříži, protože jich tam mají omezenější počet. „Dají se ale koupit v některých menších městech, jako jsou Praha nebo Brusel,“ dala tip Brodani televizním divákům CNN Prima NEWS.
Možností je i přihláška do systému Hermés, do kterého se denně hlásí tisíce lidí a doufat, že bude člověk vylosován. „Člověk může standardně vejít do obchodu, ale kabelky typu Kelly bag od značky Hermés mu nenabídnou. Když se ale třeba den před odjezdem do Paříže zaregistruje, možná bude jedním z vylosovaných, které pozvou na nákup,“ popsala Brodani.
Fronta jako na banány
V menších metropolích, jako je Brusel, může mít člověk i štěstí na nákup přímo v obchodě. „Třeba v belgické metropoli to funguje tak, že nějaké konkrétní dny jim vozí nové kabelky. Takže se člověk třeba ve čtvrtek ráno postaví před obchod, tak se může stát, že má štěstí a mají jeho kabelku,“ řekla Brodani. Dodala, že před obchodem ale nikdy člověk nestojí sám. „Před těmi obchody to pak vypadá, že se tam stojí fronta jako na banány,“ zavtipkoval ekonom Lukáš Kovanda.
Řešením mohou být také různé portály, které kabelky přeprodávají. „Musí být ale skutečně důvěryhodné. Jedním z těch hodně populárních v Evropě je Vestiaire Collective, kde se tento typ kabelek prodává,“ sdělila Brodani. Zdůraznila, že zde si člověk kabelku koupí sice bez čekání, ale zaplatí za ni až dvojnásobek. Proto se vyplatí i nákup kabelek, které, když máte štěstí a koupíte si třeba jiný typ, můžete obrátkou prodat za vyšší cenu, protože se do ní propíše i zmíněná čekací doba a to, že jste se k nákupu vůbec dostali.
Otázkou také je, jestli se investiční kabelky dají běžně nosit. „Myslím, že ty běžnější v ceně kolem 200 tisíc korun, se mohou nosit právě proto, že cena, za kterou ji prodám, bude převyšovat tu nákupní. U těch velmi specifických, když jde o kabelky vykládané diamanty nebo z nějaké speciální kůže, to už asi jen ve velmi speciálních příležitostech,“ popsala Brodani.
Investiční kabelky lze ale pořídit i levněji. „Jsou to ty, kterým neustále roste hodnota a ty začínají už na částce kolem 30 tisíc. Už tady může začínat investiční kabelka, tedy kabelka, která by měla v čase narůst na hodnotě,“ řekla Brodani.