Nehody kamionů
Často na ně na silnicích nadáváme, ale zároveň jsou prakticky nenahraditelné. Na českých silnicích a dálnicích převezou kamiony zhruba 400 milionů tun zboží ročně. Proč jsou řidičům osobních aut trnem v oku a proč tak často bourají, prozradil dopravní expert Roman Budský v pořadu Bezpečně na cestách na CNN Prima NEWS.
Oproti osobním autům to mají kamiony na silnicích značně ztížené. Řidiči totiž kvůli rozměrnému vozu ne všechno vidí a musí počítat s takzvanými mrtvými úhly. „Vznikají bezprostředně před čelním sklem, vzadu za kamionem a po stranách,“ vyjmenoval dopravní expert. Zahraniční statistiky uvádějí, že až deset procent chodců a cyklistů umírá právě kvůli nim, doplnil. Kamioňáci musejí navíc počítat i s delší brzdnou dráhou.
ČTĚTE TAKÉ: Únava za volantem je zabiják, varuje dopravní expert. Na co všechno dávat pozor při cestování?
Častým prohřeškem, kvůli kterému řidiči kamionů způsobují nehody, je podle Budského překračování rychlosti. „Dnes je poměrně řídký jev potkat na dálnici kamion, který jede 80 km/h, což je maximální povolená rychlost,“ podotkl. Většina z nich prý jezdí okolo 90 km/h. Málokdy také dodržují bezpečný odstup a s oblibou se lepí jeden na druhého.
Velkým neduhem je i nedostatečná pozornost řidičů. „Mnohdy se nevěnují řízení, koukají na televizi, do telefonu, surfují po internetu,“ řekl Budský. Velká část kamioňáků je tak unavená a nepozorná.
Nejvíce nehod kamionů je v Praze
Kamiony nejčastěji bourají v Praze. Metropole hlásí za posledních třináct let téměř 48 208 nehod, ukazují data Portálu nehod. Podle Budského za to může nedostavěná dálniční síť a absence vnějšího okruhu. „Kamionům, které křižují Evropou, nezbývá nic jiného, než projíždět kolem Prahy. A protože tam není adekvátní silniční síť, tlačí se, kam to jde,“ vysvětlil.
O více než deset tisíc méně nehod kamionů se oproti Praze se ve zmíněném období stalo ve Středočeském kraji. Třetí příčku obsadil Ústecký kraj, kde se nehodovost kamionů pohybuje okolo 23 tisíc případů. Nejbezpečnější je pro kamiony Karlovarský kraj. Tam se nestalo ani pět tisíc nehod.
Nejčastěji kamiony havarují v říjnu. Za posledních třináct let jich během tohoto měsíce bouralo 22 372, ukazují data Portálu nehod. Příčinou těchto alarmujících čísel je podle Budského nevyzpytatelné podzimní počasí. Častý déšť a zhoršená viditelnost často komplikují dopravu. „Řadě řidičů trvá, než si uvědomí, že nejezdí po letních suchých silnicích,“ vysvětlil.
Nejméně nehod paradoxně bývá v únoru. V období mezi roky 2010 až 2023 jich podle Portálu nehod bylo 17 243. Po mrazivém lednu si už totiž řidiči stačí navyknout na zhoršené zimní podmínky a přizpůsobují jim tempo jízdy.
O prázdninách kamiony vyjíždějí na silnice méně. K celoročnímu zákazu výjezdu na dálnice a silnice první třídy v neděli odpoledne se totiž přidávají ještě další restrikce. Od začátku července do konce srpna nesmí jezdit po zmíněných typech komunikací ani v pátek od 17 do 21 hodin a v sobotu od 7 do 13 hodin. Existují však výjimky. Zákazy neplatí například pro kamiony převážející zvířata nebo rychle se kazící zboží.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Chodec má na zelenou minimálně pět vteřin, říká expert. Zmínil nebezpečné časy na přechodech