Sezona letních dovolených stále není u konce a řada lidí na svou cestu za odpočinkem teprve vyrazí. Pasažéry konkrétních letů však s velkou pravděpodobností čeká nepříjemné překvapení, existují totiž trasy, které běžně provází turbulence. Kde se lidé pravidelně obávají katastrofy a doufají ve šťastné přistání?
Letecká doprava je obecně považována za nejbezpečnější způsob cestování na světě, lidé však do letadel často nastupují s obavami. Na vině jsou zejména zkušenosti cestujících s nepříjemnými turbulencemi.
ČTĚTE TAKÉ: Jedna dovolenková sezóna končí, další začíná. Jaké destinace ovládnou zimu a příští léto?
Například rutinní let z Londýna do Singapuru koncem května, který měla na povel letecká společnost Singapore Airlines, se proměnil v horor: když se letoun dostal do thajského vzdušného prostoru, pilot začal svádět bitvu s těžkými turbulencemi. Těla cestujících kvůli náhlým otřesům létala vzduchem, popsali svědci. Jeden člověk kvůli turbulencím zemřel.
Obdobně zasahovali britští záchranáři na konci května na letišti v irském Dublinu. Letadlo společnosti Qatar Airways totiž při letu z Dauhá nad Tureckem zasáhly silné turbulence. V jejich důsledku se na palubě zranilo 12 osob.
Během letu ze Španělska do Uruguaye na začátku července pak utrpělo při turbulencích zranění nejméně 30 lidí. Stroj společnosti Air Europa přistál nouzově v Brazílii, zranění skončili v nemocnici.
Záběry zveřejněné na sociálních sítích zachytily osobu, která zřejmě vlivem turbulencí skončila v zavazadlovém prostoru nad hlavami cestujících. Podle dalšího videa kolujícího na internetu mu pak ostatní cestující pomáhali zpět dolů.
Děsivý zážitek je často i v Evropě
Některé trasy obávané turbulence provází pravidelně. Podle informací a dat webu Turbli, kde si každý cestující může pravděpodobnost turbulencí na konkrétním letu zkontrolovat, se mezi deset nejnáročnějších tras světa v roce 2023 dostaly následující:
- Santiago de Chile – Santa Cruz de la Sierra
- Almaty – Biškek
- Lan-čou – Čcheng-tu
- Čúbu – Sen-taj
- Milán – Ženeva
- Lan-čou – Sien-jang
- Ósaka – Sendai
- Sien-jang – Čcheng-tu
- Sien-jang – Čchung-čching
- Milán – Curych
Za jednu z nejsložitějších tras se z tohoto hlediska považuje cesta ze Santiago de Chile do Santa Cruz de la Sierra v Bolívii. Problémem je srážení vzdušných proudů v oblasti And, nejdelšího horského pásma na světě.
Po ní následuje spoj mezi Almaty v Kazachstánu a Biškekem v Kyrgyzstánu. Mezi nejvíce turbulentními trasami figuruje také pět vnitrostátních linek v Číně a jedna v Japonsku. Z evropských zástupců lidi turbulence s největší pravděpodobností stihnou při cestách z Milána do Ženevy či Curychu.
Silné turbulence nejčastěji vznikají ve chvíli, kdy se potkají vzdušné proudy, které se pohybují výrazně odlišnou rychlostí. K tomu dochází primárně v místech, kde pevnina přechází v oceán nebo tam, kde se vzdušné proudy tříští o pohoří.
Nejobávanější je ITCZ
Tématu turbulencí a kde k nim nejčastěji dochází se věnuje také australský pilot Jimmy Nicholson, který toto téma rozebírá na sociálních sítích. V jednom z videí uvedl, že piloti očekávají nejhorší turbulence zejména v okolí rovníku. Této oblasti se říká intertropická zóna konvergence (ITCZ).
„Je to místo, kde se sbíhají větry ze severní polokoule s větry z jižní polokoule. Právě to často způsobuje špatné počasí a turbulence. ITCZ se navíc během roku mění,“ vysvětlil pilot. Pro web Newsweek doplnil, že se v této oblasti často vyskytují také velké nánosy mraků „cumulonimbus“, tedy bouřkových mraků.
ČTĚTE TAKÉ: Exotický poklad objeví jen tisíce lidí ročně. Krásu ostrovů teď ocenilo UNESCO
„Těm se vždy vyhýbáme. Kdybyste přes ně přeletěli, téměř určitě byste zažili silné turbulence. Naštěstí nám radar přesně ukazuje, kde se tyto mraky nacházejí,“ pokračoval.
Mezi další spoje, na nichž častěji dochází k silnějším turbulencím, se podle webu Alternative Airlines řadí New York – Londýn, Soul – Dallas, Londýn – Jižní Afrika či vzlety a přílety na letiště Reno-Tahoe v Nevadě. Důvodem je většinou kolize vzdušných proudů, časté vichřice v dané oblasti či terén, nad kterým se letí, jako pohoří, rovník a další.
„Turbulence zažívá většina letů a většinou se jedná o lehké nepříjemné nárazy. Za deset let, co létám, jsem zažil silnou turbulenci jen zhruba pětkrát. Nejvíce nebezpečná turbulence je pak na zcela jasné obloze, protože ji nevidíme,“ uvedl Nicholson. Dodal, že všichni piloti se snaží turbulencím vyhnout, někdy však situace dopadne jinak. „Když sedíte, ujistěte se, že máte bezpečnostní pás,“ uzavřel.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Ministerstvo varuje před cestovní kanceláří, Čechy vozí do Turecka či Dubaje. Není pojištěná