Prezidentské kampaně rozdělily společnost, shodli se hosté 360°. Bývalý politik a hudebník Michael Kocáb doplnil, že je škoda, že se Češi hašteří kvůli dvěma normalizačním komunistům. Před pár dny totiž uvedl, že kvůli minulosti obou kandidátů nebude Petra Pavla ani Andreje Babiše (ANO) volit. S komentátorem Daliborem Balšínkem se také shodli, že na minulost se nesmí zapomínat, aby se neopakovaly stejné chyby.
„Je smutné, že se národ rozkmotřuje a hašteří nad dvěma normalizačními komunisty. Je to drsné. Rozuměl bych tomu, kdyby to bylo mezi komunistou a demokratem,“ zhodnotil atmosféru ve společnosti Kocáb.
Na minulost se podle něj nesmí zapomenut, za pravdu mu dal i Balšínek. „Zapomnění totiž vede ke stejným chybám, nejsme v jednoduché situaci. Objevují se nové pravdy a ideologie. Musíme o tom mluvit, je to podobné, jako když nastupovala totalita,“ podotkl ve vysílání CNN Prima NEWS.
Evropské volby
Podle odborníka na politický marketing Jakuba Hussara si ale zřejmě takové kandidáty musíme ještě „odžít“. „Je to forma přechodového rituálu, česká společnost je komunismem stigmatizovaná. Lidé si oproštění se od totalitního režimu odžijí společně s kandidáty,“ doplnil Hussar.
Pavel i Babiš totiž mají komunistickou minulost. Přesto se většina lidí z „pražské kavárny“ přiklání k Pavlovi. „Lidé volí Babiše srdcem, Pavla z kalkulu, aby nevyhrál Babiš. To je dohnalo k volbám, za to jsem rád, i když sám nevolím. Občané se perou za svoji budoucnost,“ popsal Kocáb.
Společně s Balšínkem dodali, že k rozdělení společnosti přispěla i média, která kandidáty rozdělovala na dva tábory – průzkumy favorizovaly Pavla, Babiše a Danuši Nerudovou a vedle nich ty ostatní. Zároveň prý někteří novináři „nadržují“ jednomu ze dvou kandidátů. Kocáb však podotkl, že debata na CNN Prima NEWS byla vynikající.
Strachem útočí na základní obavy
Kampaň posledních dní zkritizovali i další hosté 360°. „Byla strašná. Zejména z týmu Andreje Babiše vyvolávala strach, že se chystá válka, a pokud Babiš nevyhraje, jdeme všichni do války. Byla lživá a lež do politiky nepatří,“ řekl přednosta Ústavu etiky a humanitních studií 3. LF UK Marek Orko Vácha s tím, že pokud někdo neříká pravdu, nemá v politice do dělat.
Na použití strachu v kampaních upozornil i prezident Asociace vyjednavačů Radim Pařík. Marketingové agentury s ním prý pracují cíleně. „Pokud se vyhrotí, dochází k rozdělení společnosti, lidé se cítí ohrožení a podle toho proti sobě vystupují. Když pracujeme se strachem, útočíme na nejzákladnější obavy lidí,“ popsal Pařík a dodal, že se lidé například obávají o to, že ztratí práci nebo příslušnost k určité sociální skupině. „Jeden z největších trestů v historii nebyla poprava, ale to, že člověka vysadili před brány obydlí a on musel být sám,“ podotkl Pařík s tím, že takové vyloučení nám hrozí.
Vácha zároveň upozornil na to, že použití strachu v kampaních není nic nového. „Vzpomeňme na první volby Miloše Zemana v roce 2013, které založil na tom, že Karel Schwarzenberg prodá Sudety Němcům. Potom v roce 2018, že by Drahoš do Česka natáhl emigranty a stali bychom se muslimskou zemí,“ řekl Vácha.
Pařík také podotkl, že se strachem nepracoval jen Andrej Babiš, ale také Petr Pavel. „Musíme férově říct, že s tím pracovaly obě strany. Tým Petra Pavla vyvolával strach a obavy z Andreje Babiše, z proruské orientace a z extrémních hnutí, která by Babiše mohla podporovat,“ dodal Pařík. Podle něj si obě strany v tomto ohledu nemají co vyčítat.