Premiér Petr Fiala porovnal nákupy v Česku a Německu
Jestli symbolem vlády Andreje Babiše bylo Čapí hnízdo, pak symbolem vlády Petra Fialy se v těchto dnech neodmyslitelně stala sklenice s Nutellou. Přitom jeden z hlavních argumentů ve Fialův prospěch byl dlouhou dobu ten, že je to (konečně) premiér, za kterého se nemusíme stydět. Tuhle výhodu ale zvládl „shopaholic Peťa“ během své supermarketové epizody dokonale pohřbít. Místo premiéra, za kterého se nemusíme stydět, máme komického „nutelliéra“, jenž objevil Ameriku v podobě drahoty a dvojí kvality potravin.
Pokud si snad někdo myslel, že vrcholem trapnosti byla reklama na akční zboží z Lidlu v podání někdejšího ministra zemědělství Zdeňka Nekuly, mýlil se. A mýlil se fest, protože Petr Fiala svým aktuálním PR počinem Nekulu hravě strčil do kapsy (nebo možná spíš do nákupního košíku).
K TÉMATU: Nutella jako priorita státu? Nevím teď, koho mám volit, glosoval Kalousek Fialův nákup
Ceny potravin jsou právem velké a pro řadu lidí důležité téma. Aby také ne, když se potraviny v posledním roce skokově zdražily a zvedly tak životní náklady. No a dvojí kvalita potravin, která se na evropské úrovni už několik let neúspěšně řeší? To je tuplem věc, na níž je český spotřebitel háklivý. Když čokoláda deklaruje jemnost, ale vy si na ní při prvním kousnutí vylomíte dva přední zuby – zatímco v ta samá čokoláda se v Německu rozplývá na jazyku, je asi někde problém. Problém, o kterém všichni vědí, ale nikdo ho neumí vyřešit. A nebo nechce... (Vždyť i eurokomisařka Věra Jourová na této agendě v minulé Evropské komisi vyhořela do té míry, že začala raději s novým portfóliem honit domnělé dezinformátory. To jde asi líp.)
Ano, máme tu draho a já s tím nic neudělám
Ale zpět k Petru Fialovi. Ten ze dvou mimořádně citlivých témat udělal svým videem grotesku. Vážný problém degradoval na šou, která by možná slušela začínajícímu food blogerovi, ale předsedy vlády je naprosto nehodná. Třeba to premiér tak nemyslel, ale to už je a navždycky bude jedno. „Signál“, jenž tím veřejnosti vyslal, nakonec vyzněl asi nějak takto: „Ano, milí občané. Máme tu draho a ještě za tyhle drahé peníze dostáváte šunty.
Navíc šunty s menším obsahem, protože když přejedete hranice, limonády, čokolády i ty Nutelly jsou tam větší. Já s tím ale nic dělat nebudu, i když jsem premiér. Já si tu o tom jen tak natočím videjko, abych přispěl k vaší dobré náladě a k optimismu, že kráčíme správným směrem – předraženým rajčatům navzdory. Vážení spoluobčané, dejte like a sdílejte!“ Ano, takhle vypadá oficiální komunikace šéfa vlády v době, kdy se důvěra v kabinet rekordně propadá...
Člověk si nevyhnutelně musí klást otázku, co je horší? Je horší, že se do bezprostřední blízkosti předsedy vlády mohou dostat marketingoví koumáci, kteří mu s vážnou tváří poradí, aby si v německém Waldsassenu vzal košík a jezdil s ním po „supermárketu“? Nebo je mnohem horší, že Fiala takové koumáky nejen nechytne za flígr a nevyrazí s nimi dveře, ale dokonce je poslouchá a ochotně jim sehraje roli kašpárka, jenž následně v kuchyni Kramářovy vily porovnává, kde mají větší máslo?
Fialovo „Čau, lidi“
Fiala si postavil kariéru na negaci všeho babišovského, a teď ho má spasit prvoplánově babišovská komunikace ve stylu „Čau, lidi“? A aby toho nebylo málo, tak se mezi jeho spolupracovníky nenajde nikdo, kdo by mu byl schopen říci: „Petře, tohle je fakt špatně“? Mahátma Gándhí kdysi řekl: „Nejdřív tě budou ignorovat. Pak se ti budou smát. Pak proti tobě budou bojovat. Potom zvítězíš.“ Petr Fiala to ovšem vzal v opačném pořadí. Nepřed zvítězil, pak proti sobě všechny poštval. Nyní je pro smích a poslední fáze už na sebe nenechá dlouho čekat. Pokud se pan nutelliér a jeho tým brzy neproberou a budou pokračovat ve stylu komumikace, který jim zcela zjevně nejde, a který navíc nešikovně kopíruje toho, proti němuž se Fiala vždy vymezoval...
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT. Premiér Fiala byl na návštěvě hned několika afrických států. Podívejte se na video: