PARTIE TEREZIE TOMÁNKOVÉ, Alexandr Vondra, Klára Dostálová - 31.3. v 11:00
Andrej Babiš klábosí s kohoutem, Vít Rakušan a spol. streamují debaty s obecenstvem po hospodách, Alena Schillerová řádí na TikToku a skutečně věcné politické diskuse mizí v přesyceném veřejném prostoru jako pára nad hrncem. PR, marketing a umělá sebeprezentace dávají ideologii a rozumnému dialogu na frak. Můžeme za to všichni. Politik je koneckonců pouze zrcadlem společnosti.
Zapomeňte na pravici a levici. Koho dnes zajímá, kdo je jak ideologicky ukotven? Mnoho lidí zkrátka není spokojeno se současnou politickou situací. A v tomto případě je vlastně fuk, jestli za to mohou dozvuky covidu, vláda minulá či současná, ruská invaze na Ukrajinu, Green Deal nebo všechno dohromady.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vládní spor o eurokomisaře a problém pro STAN? Fiala i Vondra se postavili na stranu Pirátů
Politik je veřejný nepřítel číslo jedna. Je to vyčůraný lempl, kterému jde o koryta a který na úkor nás všech hrabe velké peníze. Takový pohled na věc je v české společnosti běžný, což dokazuje fakt, že práce uklízečky vychází v průzkumech z posledních let jako prestižnější povolání než poslanec.
VIDEO: Debaty bez cenzury budou pokračovat
Není divu, že se politici za pomoci svých marketingových expertů snaží přijít na to, jak si zástupce lidu naklonit na svou stranu. „Dámy a pánové, vždyť já jsem vlastně jeden z vás. Já do politiky nešel hrabat peníze. Já tam šel kvůli vám.“ Budování takové image skutečně ve volbách přináší plusové body. Jako první to v Česku pochopilo hnutí ANO – a to již před mnoha lety.
Komentáře a glosy
Texty zveřejňované v rubrice Názory se nemusí ztotožňovat s postoji redakce CNN Prima NEWS. Jedná se o autorské komentáře redaktorů a externích přispěvatelů.
I když kampaň Andreje Babiše na určitou část společnosti působí mimořádně stupidně, přiznejme si, že funguje. Pokud si šéf ANO povídá se svým kohoutem Silverem a Babišova pravá ruka Alena Schillerová předvádí tanečky na sociální síti TikTok, oba moc dobře vědí, proč to dělají. A určitě není náhoda, že si ANO v posledních průzkumech výrazně polepšilo u nejmladší skupiny voličů.
I druhé opoziční hnutí SPD má velmi dobré povědomí o tom, co chtějí jeho voliči. Vlastně stačí vymezit se proti všemu, co prosazuje konkurence. SPD je v takovém pojetí jediná strana, která – a sem si dosaďte skoro cokoliv. U uskupení Tomia Okamury také výborně funguje hledání abstraktního nepřítele, kterého podporovatelé SPD nenávidí celým svým srdcem. Zatímco dříve to byl hlavně islámský migrant, nyní to je především ukrajinský uprchlík.
Že se voliči v současnosti rozhodují spíš podle emocí než na základě nějakých hlubších idejí, si všímají i představitelé vlády. Jen vzpomeňme na loňskou cestu Petra Fialy do německého supermarketu, v němž premiér porovnával ceny a velikost balení jednotlivých potravin.
Nejdál z pětikoalice zatím v marketingovém závodu došlo hnutí STAN. Starostové začali hrát zostra letos v lednu, když ukázali nové logo s výraznou růžovou a žlutou barvou. Poté se šéf STAN Vít Rakušan rozohnil ve volejbalové šatně s tím, že bude cestovat po regionech a debatovat se zástupci lidu o tom, co je špatně – samozřejmě se zapnutými kamerami, aby tato promyšlená kampaň nikomu neutekla.
Ani si nechci představovat, jak bude politika s dalším rozmachem sociálních sítí vypadat za pět nebo deset let. Zbude v ní vůbec ještě nějaký věcný obsah? Nebo budeme řešit hlavně to, který politik předvedl nejdivočejší tanec na TikToku a komu nejvíce nadávali štamgasti během streamované debaty v hospodě?