Konec automobilové klasiky
Zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 je podle ekonomického experta ODS Jana Skopečka špatnou zprávou pro obyvatele Evropské unie. Návrh, který ve středu schválil Evropský parlament, místopředseda Sněmovny dokonce označil za zhoubnou zelenou ideologii.
„Špatná zpráva pro obyvatele EU. Nic nebude motivovat automobilky vyrábět auta pro střední třídu. Soudruzi prostě rozhodli, že automobil bude pro privilegované skupiny, které si elektroauta mohou dovolit. Zhoubná zelená ideologie poráží zdravý rozum,“ napsal Skopeček na Twitteru v noci ze středy na čtvrtek.
Nespoléhejme jen na elektromobilitu. Budeme závislí na úzkém okruhu zemí, varuje šéf BMW
Není možné přestat vyrábět vozidla se spalovacími motory a kompletně se přeorientovat na elektromobily. Automobilový průmysl by se tak stal příliš závislý na velmi malém počtu konkrétních zemí, protože disponují potřebnými zdroji. S takovým varováním přišel výkonný ředitel německé automobilky BMW Oliver Zipse.
Reagoval tak na krok Evropského parlamentu, který schválil návrh, podle něhož by se měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.
„Snižování emisí u nově prodávaných osobních aut prošlo v souladu s návrhem Evropské komise. Emisí z existujících vozidel a obchodu s ojetinami by se zákon neměl nijak dotknout,“ vysvětlil europoslanec Mikuláš Peksa (Piráti).
Opatření ale podle některých názorů přesto ovlivní trh s ojetinami. „Jejich ceny pravděpodobně půjdou nahoru, protože na trhu bude panovat minimálně po přechodnou dobu nejistota. Ceny budou zvedat také nové vozy (de facto jen elektromobily), které budou drahé úměrně tomu, jak drahé budou jejich baterie,“ dodal europoslanec Alexandr Vondra (ODS).
Europoslankyně Martina Dlabajová (za ANO), pak označila výsledek hlasování za ránu českému automobilovému průmyslu. „Počítejme s tím, že to způsobí pořádný průvan v peněženkách spotřebitelů. Budu i proto doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů,“ kritizovala Dlabajová.
Na světě je víc než miliarda vozidel na fosilní paliva
Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Podle zprávy je na světě nyní víc než miliarda vozidel na fosilní paliva, která produkují přes 30 % světových emisí CO2.
Zpřísnění pravidel pro emise aut je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jímž chce EU dosáhnout 55% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 v porovnání s rokem 1990. Balíček má pomoci dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal). Fit for 55 navrhuje mimo jiné změnu systému obchodování s emisními povolenkami, uhlíkové vyrovnání na hranicích či změny ve využívání půdy a v lesnictví. Zahrnuje i podpůrná opatření, například vznik sociálního fondu či navýšení modernizačního a inovačního fondu.