V předvečer propuknutí koronavirové krize se Česká republika vyznačovala nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. Firmy se musely o lidi doslova prát a často jim ke slušným výdělkům nabízet řadu dalších benefitů. Změnila pandemie českou nerovnováhu trhu práce? A začaly firmy nejrůznější zaměstnanecké výhody škrtat?
Český pracovní trh zažíval řadu měsíců před příchodem koronavirového problému nezvyklou situaci. Počet volných pracovních míst byl větší než počet uchazečů o práci. To často vedlo k přehnaným nárokům potenciálních zaměstnanců nejen na mzdu, ale i na další vedlejší výhody z pracovního poměru plynoucí.
„Dříve se mě lidi ptali, jestli u nás mohou pracovat a kolik jim za to dáme peněz. Poslední asi dva roky před krizí jsem se stále častěji setkával s dotazem, jaké benefity nabízíme,“ řekl CNN Prima NEWS Milan z Teplic, který pracuje v české pobočce německé technologické firmy vyvíjející software. Tomu se zatím zdá být konec. „Dnes se zase vracíme spíše do normálu. Lidé se o práci přece jen trochu bojí, a tak jsou v otázce benefitů o něco skromnější,“ dodal. Jeho společnost ale nepatřila k těm, které by zaměstnanecké benefity musely plošně škrtat.
Vitaminy, dezinfekce, hygiena
To je ostatně trend, který v průběhu nejhlubší koronavirové krize v soukromém sektoru převládal. „Řada benefitů nemohla být kvůli pandemii realizována. Například sportoviště a wellness musela být zavřená. Během loňského roku firmy některé benefity i z tohoto důvodu přerušily, od letošního roku se k nim postupně vrací,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Karina Kubelková, hlavní analytička Hospodářské komory České republiky.
Epidemie však dala vzniknout benefitům novým. „Firmy nejčastěji svým zaměstnancům poskytovaly hygienické a sanitární vybavení, a to i pro jejich rodiny. Některé nabízely například i vitaminové doplňky nebo antigenní testy. V rámci zvýšení bezpečí a komfortu zaměstnanců se často prováděly i stavební úpravy,“ dodala Kubelková.
Podle Evy Martinicové, ředitelky zaměstnavatelské sekce Svazu průmyslu a dopravy České republiky, se firmy snažily především předcházet šíření nákazy koronavirem na pracovišti. Vedle vitaminových doplňků jim začaly nabízet také psychologickou pomoc. „Některé firmy tak pro své pracovníky zřídily infolinky v oblasti psychologické podpory,“ uvedla Martinicová pro CNN Prima NEWS.
Přijdou nové benefity
Velmi populární byly také sick days, pátý týden dovolené nebo umožnění práce z domova. „Z práce z domova se stala spíše nutnost. Firmy ale zaměstnancům začaly poskytovat finanční příspěvek na vybavení domácí kanceláře nebo flexibilní pracovní dobu,“ řekl CNN Prima NEWS Radovan Hypš, zakladatel portálu Jenprace.cz. Mezi oblíbenými benefity zůstaly stravenky, ale někde se začal rozšiřovat zájem o stravenkový paušál.
Někteří zaměstnavatelé se chystají zavést dokonce benefity nové. Třeba maloobchodní řetězec Tesco jimi chce zacílit na rodiny. „Mimořádnou podporu získají kolegyně a kolegové, kteří zakládají rodinu, případně již rodinu mají. Více podpoříme také ty, kteří se vracejí zpět do zaměstnání po dlouhodobé pracovní neschopnosti způsobené závažným onemocněním nebo úrazem. Nové benefity vstoupí v platnost v průběhu léta,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Tesco ČR Václav Koukolíček.
Tesco bude například dorovnávat peněžitou pomoc v mateřství po celou dobu mateřské dovolené do sta procent předchozí mzdy, nabídne dva týdny placené otcovské dovolené a další benefity budou moci čerpat zaměstnanci, kteří svou rodinu teprve plánují. Další z obchodních řetězců, Albert, pak své zaměstnance odměnil vyššími mzdami od počátku letošního roku a mimořádnou prémií ve výši čtyř tisíc korun. „Bonus jsme vyplatili jako poděkování za dobře odvedenou práci a povzbuzení do dalšího náročného období,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Záleží na kondici firem
Velkou neznámou je, v jaké míře zaměstnanecké benefity přetrvají v dalších měsících. Podle některých odhadů českou ekonomiku čeká velká proměna v podobě vlny bankrotů řady firem, které musely v průběhu epidemie zavřít a nedosáhly plně na vládní podpůrné programy. Lze tedy předpokládat, že se tuzemský trh práce začne plnit volnou pracovní silou, kterou zaměstnavatelé nebudou muset na benefity lákat. Vedle toho další podniky v rámci svého boje o přežití budou muset zaměstnanecké výhody svým lidem odepřít.
„Bude záležet na kondici konkrétní firmy. Dá se ale předpokládat, že do budoucna zůstane poměrně rozšířený home office, i když zdaleka ne tolik jako během krize. Nějakou dobu však potrvá, než zaměstnanci i firmy najdou v této otázce balanc,“ domnívá se Karina Kubelková. Také Eva Martinicová předpokládá, že „home office budou firmy po pandemii využívat stále častěji“.
Bude však vždy velmi záležet na konkrétním sektoru, protože ne všude je možné pracovat z domova plnohodnotně, a tedy bez újmy na produktivitě práce. „Firmy už měly prostor si efektivnost home officu u konkrétních zaměstnanců vyhodnotit. Zaměstnanci si zase uvědomili, že práce z domova je často z různých důvodů náročnější než na pracovišti,“ dodala Kubelková. Podle Martinicové nebyly pro práci z domova během koronaviru ideální podmínky. „Lidé pracovali doma v podstatě na dva plné úvazky. Jeden pracovní a druhý při péči o děti,“ řekla v narážce na to, že lockdown neznamenal jen omezení provozu firem, ale i vzdělávacích zařízení.