Krizový manažer o řízení během krize
Během čtyřiadvaceti hodin stačilo Česko projít hned několika zásadními změnami. V pondělí vláda obnovila Ústřední krizový štáb. Na postu ministra zdravotnictví pak vystřídal Adama Vojtěcha epidemiolog Roman Prymula (za ANO). Jak má vypadat krizový management? A zvládá současné vedení situaci? V pořadu 360° Pavlíny Wolfové o tom hovořil krizový manažer Václav Novák.
Dosavadní komunikace lídrů během koronavirové epidemie není podle Nováka ukázkovým příkladem krizového managementu. „Krizová komunikace je až důsledkem. Napřed musíte mít plán. Musí být poměrně jednoduchý, průrazný, nesmíte ho měnit moc často a už vůbec ne zásadně. K němu si připravíte příběh, který budete vyprávět všem, kterých se týká, a musíte ho dostat k lidem. Ti mu musí uvěřit, pamatovat si ho. Cílem je, aby lidé pochopili, co jsem vymyslel, tak, jako to chápu já,“ uvedl Novák.
Postrádám jednotnou linii
Klíčová role krizového manažera podle Nováka spočívá v jasnosti sdělení. „Manažer musí být autentický. Jestliže v krizi řídíte firmu, která má deset tisíc lidí, v principu se řízení vejde na jednu stránku A4. Z té jedné stránky těch deset tisíc lidí pochopí, o co jde, když je dobře napsaná. Pak to pochopí i deset milionů lidí,“ objasnil Novák.
Zároveň dodal, že rozhodující je, jestli informace chápou i obyčejní lidé, o to víc potom během takové krize, jako je ta koronavirová. „Kdybych stál před podobným problémem v jakémkoli jiném oboru, asi bych si připravil, co chci lidem říct. Dal bych si na to čas, napřed bych si to nechal poslechnout někým, kdo si nemyslím, že je úplně fundovaný, a zeptal bych se ho, jestli to pochopil. Když by to ti úplně normální lidi pochopili, pak bych s tím šel ven,“ vysvětlil krizový manažer.Řídit se veřejným míněním
A právě srozumitelnost a ucelenost podle Nováka v dosavadní komunikaci krizových lídrů chybí. „Když se podívám na celý vývoj šesti, sedmi měsíců, postrádám jednotnou linii. To není nukleární medicína. Není nic komplikovaného na tom říct: Tady bude jedna stránka A4. A všichni vědí, že když chtějí jet do Francie, tak se to dělá takhle. Když chtějí jít do divadla, tak se to dělá takhle, a když chtějí jít v půl jedenácté do hospody, dělá se to takhle. To je velmi jednoduchá věc,“ zdůraznil.
Řídit se veřejným míněním
Podle Nováka je v době krize dobré řídit se veřejným míněním. „Nejlépe takovým, které vytvoříte na základě plánu, který máte,“ popsal. Krizový manažer spatřuje problém také v chaotickém rozdělení vedení. „Musí to mít jednu hlavu. Po mém soudu je to jenom premiér. Myslím si, že je docela dobrý krizový manažer. Nevidím ale plán. Chyba je v kompromisech, ty do krizového managementu nepatří,“ akcentoval Novák.
Aby v současné situaci mohl vzniknout úspěšný plán, měli bychom podle Nováka vycházet z toho, co máme, a ne vymýšlet stále nová opatření. Nutné podle něj je zjistit, jestli se dodržují již stanovená pravidla, která mají šíření koronaviru zabránit.
„Nevidím žádný důvod dělat plošná opatření a trestat ty, kteří se chovají dobře. Jestli někdo v baru dopustí, že se dějí špatné věci, ať mu ho zavřou. Ale jestli se někdo stará o to, aby tam byly rozestupy, proč má být potrestán za to, že se něco stalo? Není potřeba vymýšlet příliš mnoho nových věcí, je potřeba zajistit, aby ty, které tu jsou, byly dodrženy,“ uvedl Novák.