Kulturní válka kvůli AVU. Pláč stárnoucích mužů, či rozumný boj proti aktivistickým trendům?

Třaskavá petice skupiny umělců, která ostře kritizuje poměry na Akademii výtvarných umění v Praze (AVU), vyvolala vášnivou debatu ve veřejném prostoru. Jde o tendenční a nesmyslnou výzvu stárnoucích mužů plnou polopravd a lží, nebo o rozumný boj starostlivých umělců proti destruktivnímu směřování vedení AVU?

Režiséři Jan Svěrák, Jan Hřebejk, Alice Nellis a Václav Marhoul, herci David Matásek, Anna Geislerová, Eliška Balzerová a Milan Šteindler, sochaři Jaroslav Róna a David Černý, psychiatr Cyril Höschl či bývalý rektor AVU Milan Knížák. Ti všichni podepsali petici pojednávající „o neúnosných poměrech“ na Akademii výtvarných umění v Praze.

MOHL BY VÁS ZAJÍMAT KOMENTÁŘ: Ježíšku na křížku! Akademii děsí Myslbekova socha, ale nahá pedagožka ne?

Prohlášení mimo jiné hovoří o omezování svobody slova i o cílené likvidaci jedinečnosti a kreativity pod hlavičkou aktivistických tendenčních ideologií. Petice, za kterou se postavilo přes 90 českých umělců a podepsalo ji už více než 1 800 lidí, požaduje mimo jiné odstoupení rektorky AVU Marie Topolčanské z funkce.

„Uskutečňuje jeden destruktivní krok za druhým. Její profesní životopis je nedohledatelný. Mizí klasicky zaměřené ateliéry se zodpovědností vedoucího pedagoga, které jsou nahrazovány týmy nezkušených vedoucích. AVU teď nevede mladé lidi k vlastnímu uměleckému výrazu, ale k týmovému aktivismu,“ stojí v prohlášení.

Podle signatářů petice na AVU nyní dochází k likvidaci fungující struktury metodiky a systému vyučování, přičemž škola rezignuje na vzdělávací poslání vysokoškolské instituce v zájmu nových krátkodechých ideologií a aktivistických tendencí.

Skupina umělců rovněž vyzývá k restrukturalizaci Národní galerie i k návratu původního formátu ceny Jindřicha Chalupeckého nebo k jejímu ukončení. Umělcům totiž vadí skutečnost, že se zmíněná cena změnila na nesoutěžní, kdy vyhrávají všichni finalisté, a že se zrušil věkový limit do 35 let.

ČTĚTE TAKÉ: Poskytování údajů uživatelů ČT je prolomení soukromí. Zdanění mobilů je chyba, říká Hraba

Výzva odpálila ve veřejném prostoru pomyslnou bombu. Na sociálních sítích vypukla kulturní válka, přičemž někteří uživatelé se staví na stranu skupiny umělců, další se zase zastávají vedení AVU.

Rektorky Topolčanské se zastala Studentská komora Akademického senátu AVU, která text výzvy označila za dezinformační. „Nechceme podporovat globálně probíhající generační války. Ovšem v situaci, kdy osobnosti české výtvarné scény aktivně ničí odkaz, který sami budovali, se musíme ohradit a postavit za naše hodnoty,“ uvedla komora na Facebooku.

Zároveň se ostře ohradila proti tvrzení autorů petice, že na škole panuje stále uvolněnější vztah k drogám: „Zneužití tragické smrti našeho spolužáka a jeho přítelkyně je naprosto nepřijatelné. Musíme vyvrátit tvrzení, že šlo o ateliérový výjezd. Požadujeme písemnou omluvu od autorů petice na adresu pozůstalých a akademie.“

Přirovnání k Antichartě

Podle některých kritiků je petice „smutným blábolem“ a špatně napsaným textem plným tendenčních nepřesností i lží. Další zastánci AVU poukazují na věkový a genderový rozměr, jelikož většinu z desítek podporovatelů výzvy tvoří umělci mužského pohlaví a vyššího věku.

„Zapšklé hodnotové zpátečnictví a petice s věkovým průměrem 75 let, kdy 92 procent tvoří mužský gender,“ hodnotil dokumentarista Tomáš Hlaváček.

„Generační aspekt se přehlédnout nedá. Stejně jako to, že převážně muži požadují odstoupení výhradně žen z vedoucích pozic, jako by to byl vůbec jejich největší prohřešek,“ uvedl redaktor deníku Alarm Stanislav Biler. Podle něj petice kromě jiného požaduje návrat světa před rok 1996 a zákaz žen ve veřejném prostoru.

„Slavnou Antichartu vytvořilo politbyro a umělci ji podepisovali pod dohledem strany a kamer. Mnozí z obav o konec své kariéry. Zde sledujeme text v něčem hrůznější, protože si jej dotyční sepsali a zorganizovali sami,“ dodal.

Proti takové kritice se důrazně ohradil například Jan Hřebejk. „K posměšku, že jde o řadu nevěrohodných a stárnoucích umělců, bych chtěl jen říct, že jde o zástup lidí, kteří se mohou prokázat často znamenitým dílem a úctyhodným profesním životopisem. Držitelům Oscarů, tvůrcům nesmrtelných děl, staveb a filmů se pošklebuje parta bránící skupinu lidí, o jejichž práci se nedá skoro nic dohledat,“ komentoval oblíbený režisér na sociální síti X.

A jak na kritiku týkající se personálního obsazení vedení reagovala samotná škola? „AVU je rozmanitá škola, jejíž vedení hájí práva na svobodné umělecké vyjádření pedagogů, pedagožek i studujících. Aktivně se účastní mezinárodní spolupráce v sítích uměleckých škol a v oblasti uměleckého výzkumu. Studující, vyučující i absolventi AVU pravidelně reprezentují školu i Českou republiku na významných mezinárodních uměleckých výstavách a festivalech,“ uvedla pro ČTK mluvčí AVU Petra Švecová.

Topolčanská vidí za peticí osobní i generační spory a označuje ji za útok na studenty. Podle spoluautorky petice a malířky Barbory Šlapetové rektorka tímto způsobem využívá studenty jako štít. „Petice je přitom namířena pouze proti vedení AVU a studenty má naopak chránit před likvidací diversity oborů a diletantstvím rektorky i jejího týmu,“ uvedla umělkyně pro deník Echo24.

Tagy: