Martin Kupka (ODS) bude sklízet slávu za minulou vládu. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to řekl Tomáš Janeba z Asociace pro rozvoj infrastruktury. Právě Kupka je nejžhavějším kandidátem na post ministra dopravy po Karlu Havlíčkovi (ANO). Odborníci se shodli, že zatímco odcházející vláda měla na stavbu dálnic peníze, ale byla bez projektů, její nástupci budou přesně v opačné situaci.
„ANO přebíralo před osmi lety resort v dezolátním stavu, předtím totiž došlo k zastavení staveb. Bohužel jsme se v letech 2013 a 2014 dotkli absolutního dna. Situace se zlepšila, nová vláda si přebírá stovky kilometrů dálnic pro výstavbu. Pan Kupka bude na svého předchůdce vzpomínat v dobrém, bude sklízet slávu za minulou vládu,“ uvedl Tomáš Janeba z Asociace pro rozvoj infrastruktury.
V roce 2017 se otevřelo 35,9 kilometrů dálnic, o rok později jen necelé čtyři, nejvíce za poslední roky je poté zatím plánováno letos, konkrétně 46,5.
„Nepodařilo se nastartovat výstavbu dálnic tak, aby byla veřejnost spokojená. Zádrhel kolem oprav D1 si vyžádal oprávněné kritické připomínky. Ale stojaté vody to nebyly,“ zhodnotil osmileté působení hnutí ANO u resortu dopravy ekonom Lukáš Kovanda.
Vláda by měla opatrněji slibovat
„Z úhlu těch, co jezdí po našich silnicích, není dálniční síť dostavěná. Promítá se to i do nehodovosti a bezpečnosti. Na silnici první třídy je riziko smrti až čtyřikrát vyšší než na dálnicích. Navíc chybí obchvaty a řidiči narážejí na velké množství komplikací, uzavírky a omezení však nejsou koordinována,“ doplnil dopravní expert Roman Budský.
Nastupující kabinet koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) společně se Starosty a Piráty se bude chtít zaměřit i na železniční dopravu. „Železnici otevřeme konkurenci v co největším možném rozsahu. Objednávané dopravní služby budeme férově soutěžit podle předem zveřejněného harmonogramu,“ píše v dokumentu, který je základním stavebním kamenem pro programové prohlášení.
„Nová vláda bude na rozvoj železnic klást nejspíše velký důraz, ale obávám se, že si stanovují příliš velké cíle. Stalo se to i před čtyřmi nebo osmi lety. Klonil bych se k opatrnějším slibům, pak nebudou taková zklamání,“ zhodnotil Kovanda. Dodal, že cíl je příliš dlouhodobý a splnit ho za následující čtyři roky bude i s ohledem na řešení ekonomické krize velmi složité.
Na dálnice se nesmí zapomenout
Budský upozornil, že paralelně se železnicí je potřeba dobudovat silniční síť. „Zbývá nám hodně práce na D1, musíme ale dostavět dálnici do Karlových Varů, propojit Česko s Rakouskem a dokončit Pražský okruh. Pak tu máme silnice první třídy, které nejsou vždy v ideálním stavu. Doufám, že programy budou postaveny reálně, aby se za čtyři roky jen nediskutovalo, ale byly vidět výsledky,“ apeloval na nový kabinet.
Podle Janeby je příprava vysokorychlostních tratí v pořádku. „Převod nákladní dopravy na železnic je ale dlouhodobý cíl. Koridory, které máme, jsou přehuštěné a nákladní doprava je to, co projede jako poslední. Potřebujeme koridory uvolnit právě vysokorychlostními tratěmi,“ podotkl expert.