reklama

Kupka bude s dálnicemi sklízet slávu za minulou vládu, má jasno dopravní expert

Martin Kupka (ODS) bude sklízet slávu za minulou vládu. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to řekl Tomáš Janeba z Asociace pro rozvoj infrastruktury. Právě Kupka je nejžhavějším kandidátem na post ministra dopravy po Karlu Havlíčkovi (ANO). Odborníci se shodli, že zatímco odcházející vláda měla na stavbu dálnic peníze, ale byla bez projektů, její nástupci budou přesně v opačné situaci.

reklama

„ANO přebíralo před osmi lety resort v dezolátním stavu, předtím totiž došlo k zastavení staveb. Bohužel jsme se v letech 2013 a 2014 dotkli absolutního dna. Situace se zlepšila, nová vláda si přebírá stovky kilometrů dálnic pro výstavbu. Pan Kupka bude na svého předchůdce vzpomínat v dobrém, bude sklízet slávu za minulou vládu,“ uvedl Tomáš Janeba z Asociace pro rozvoj infrastruktury.

V roce 2017 se otevřelo 35,9 kilometrů dálnic, o rok později jen necelé čtyři, nejvíce za poslední roky je poté zatím plánováno letos, konkrétně 46,5.

„Nepodařilo se nastartovat výstavbu dálnic tak, aby byla veřejnost spokojená. Zádrhel kolem oprav D1 si vyžádal oprávněné kritické připomínky. Ale stojaté vody to nebyly,“ zhodnotil osmileté působení hnutí ANO u resortu dopravy ekonom Lukáš Kovanda.

Vláda by měla opatrněji slibovat

„Z úhlu těch, co jezdí po našich silnicích, není dálniční síť dostavěná. Promítá se to i do nehodovosti a bezpečnosti. Na silnici první třídy je riziko smrti až čtyřikrát vyšší než na dálnicích. Navíc chybí obchvaty a řidiči narážejí na velké množství komplikací, uzavírky a omezení však nejsou koordinována,“ doplnil dopravní expert Roman Budský.

Nastupující kabinet koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) společně se Starosty a Piráty se bude chtít zaměřit i na železniční dopravu. „Železnici otevřeme konkurenci v co největším možném rozsahu. Objednávané dopravní služby budeme férově soutěžit podle předem zveřejněného harmonogramu,“ píše v dokumentu, který je základním stavebním kamenem pro programové prohlášení.

„Nová vláda bude na rozvoj železnic klást nejspíše velký důraz, ale obávám se, že si stanovují příliš velké cíle. Stalo se to i před čtyřmi nebo osmi lety. Klonil bych se k opatrnějším slibům, pak nebudou taková zklamání,“ zhodnotil Kovanda. Dodal, že cíl je příliš dlouhodobý a splnit ho za následující čtyři roky bude i s ohledem na řešení ekonomické krize velmi složité.

Na dálnice se nesmí zapomenout

Budský upozornil, že paralelně se železnicí je potřeba dobudovat silniční síť. „Zbývá nám hodně práce na D1, musíme ale dostavět dálnici do Karlových Varů, propojit Česko s Rakouskem a dokončit Pražský okruh. Pak tu máme silnice první třídy, které nejsou vždy v ideálním stavu. Doufám, že programy budou postaveny reálně, aby se za čtyři roky jen nediskutovalo, ale byly vidět výsledky,“ apeloval na nový kabinet.

Podle Janeby je příprava vysokorychlostních tratí v pořádku. „Převod nákladní dopravy na železnic je ale dlouhodobý cíl. Koridory, které máme, jsou přehuštěné a nákladní doprava je to, co projede jako poslední. Potřebujeme koridory uvolnit právě vysokorychlostními tratěmi,“ podotkl expert.

Tagy:

Hlavní zprávy

Prodělaný covid a dvě dávky očkování, je třeba třetí? Vojtěch si už není jistý

Kdo nemoc prodělal a nechal se naočkovat dvěma dávkami, pro toho epidemie skončila, říkal ještě v září ministr zdravotnictví v demisi Adam Vojtěch (za ANO). Zda to bude platit i dál, je otázka. Aktuální debata o nutnosti třetí dávky, která bude zároveň podmínkou pro platné covidové pasy, Vojtěchovo tvrzení problematizuje. Sám ministr připouští, že aktuálně není vyjasněné, zda budou tito lidé do třetí dávky nuceni.

Imunolog varuje před omikronem: Monoklonální protilátky asi nebudou proti mutaci účinné

Současné léky na covid, takzvané monoklonální protilátky, podle imunologa Zdeňka Hela zřejmě nebudou účinné proti variantě koronaviru omikron. Uvedl to na Twitteru. Už v minulých dnech například šéf firmy Moderna řekl, že méně účinné budou na tuto variantu pravděpodobně také vakcíny. Nová varianta se zatím prokázala v Česku u jedné ženy cestující z Namibie.

reklama

Domácí zpravodajství

Začal sběr podpisů za kandidaturu Babiše na Hrad. Premiér prý za iniciativou nestojí

V Praze odstartoval sběr podpisů za kandidaturu Andreje Babiše (ANO) na prezidenta. Podle informací webu iDNES.cz by v České republice mělo být v budoucnu až 50 podobných petičních stánků jako ten, který se objevil ve středu na pražském Andělu. Sám Babiš prý za iniciativou nestojí. Na dotaz CNN Prima NEWS, zda bude skutečně na Pražský hrad kandidovat, premiér v demisi odpověděl: „V tuto chvíli vám na to neodpovím, není to na stole. Nejdřív musíme předat vládu, potom budou Vánoce.“

Zemřel významný disident, novinář a obhájce lidských práv Petr Uhl

Ve věku 80 let ve středu zemřel novinář a publicista, bývalý disident, politický vězeň a signatář Charty 77 Petr Uhl, který se během komunistického režimu i po revoluci zasazoval o ochranu lidských práv. Sdělila to jeho manželka, někdejší ombudsmanka Anna Šabatová. Uhl patřil k nejvýraznějším postavám československého disentu a mimo veřejné dění nezůstal ani po listopadu 1989.

Piráti opět šijí do Dostála. Občas informuje neadekvátním způsobem, říká senátor z ODS

Neshody mezi expertem Pirátů na zdravotní právo Ondřejem Dostálem a zbytkem strany pokračují. Po kauze, kdy „zatajoval“ informaci, zda se nechal očkovat, kolegům vadí jeho příspěvky na Twiteru, kde sdílí data o pacientech s covidem. A to se nelíbí ani senátorovi Romanu Krausovi z ODS. „Občas data interpretuje neadekvátním způsobem,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Za Dostála se naopak postavila Starostka Alena Dernerová.

reklama