Bývalý americký prezident Donald Trump usiluje o návrat do Bílého domu a mezi své fanoušky proto distribuuje obrovské množství předmětů. Typické červené kšiltovky s nápisem „Make America Great Again“ jsou samozřejmostí, ale k sehnání jsou na jeho e-shopu také trička, župany či žabky s nápisem „TRUMP“. Zaujmou až neuvěřitelné ceny, které si Trumpův tým za předměty účtuje. Podle amerických médií na nich solidně vydělává. Ovšem i prezident Joe Biden a jeho demokraté prodávají obdobný materiál. A své o tom vědí i čeští politici. Politolog Jan Kubáček pro CNN Prima NEWS popsal, proč ale u nás nejsou reklamní předměty zdrojem příjmů stran.
„Ikonické duo. Letadlo New Trump 757 a Mar-a-Lago jako přívěsky jsou sběratelské kousky, na které jste čekali,“ stojí v nabídce oficiálního internetového obchodu amerického exprezidenta Donalda Trumpa. Za 200 dolarů, tedy zhruba 4,3 tisíce korun, obdržíte zmenšeniny Trumpova osobního letadla a jeho luxusního floridského sídla. Údajně jsou ručně vyráběné v Evropě, stojí na webu.
Na Trumpstore můžete sehnat celou škálu různých předmětů oslavujících bývalého prezidenta, který již v podstatě zahájil novou kampaň. Trump totiž má v úmyslu se do Bílého domu vrátit po čtyřech letech vládnutí demokrata Joea Bidena. A i když je sám miliardář, neváhá vydělávat na svých voličích.
Největší úspěch má u Trumpových příznivců již světově proslulá červená kšiltovka, která se stala symbolem jeho prezidentské kampaně. Je nabízena s řadou nápisů jako „Trump“, „MAGA“ nebo „USA“, největší pozornost si ale získala čepice s textem „Make America Great Again“, tedy „Udělejme Ameriku opět skvělou“.
ČTĚTE TAKÉ: Vrcholně trapný okamžik v dějinách USA. Jak americká média hodnotí soud s Trumpem?
To bylo heslo, se kterým Trump uspěl v roce 2016 v boji o Bílý dům. V roce 2020 prohrál, tehdy se sloganem „Keep America Great“ čili „Udržme Ameriku skvělou“. Když se nyní chce do prezidentského úřadu vrátit, oprášil i staré heslo. Dnes za takovou kšiltovku zaplatíte na jeho webu 50 dolarů (přes tisíc korun).
V Trumpově internetovém obchodě si ale můžete pořídit také mnoho druhů triček, termohrnky, batohy, ale také šperky, míč na americký fotbal, skleničky, nebo i něco sladkého na zub a samozřejmě přívěsky. Vše pochopitelně s jasně viditelným nápisem „TRUMP“.
Podle amerických médií Trump na prodeji takových předmětů slušně vydělal. Televize CNBC v roce 2020 vyčíslila, že za tříleté období před tímto rokem měl jeho obchod příjem téměř 1,5 milionu dolarů (téměř 32 milionů korun). Novináři z deníku The New York Times loni upozornili, že Trump si ještě coby prezident nechával také platit od svých příznivců za to, že mohli jít na akci, kde se nacházel. Když si připlatili, mohli se s ním i vyfotit.
Biden je lacinější
Je fér říci, že stejně do jisté míry postupuje i Trumpův hlavní rival – současný prezident Joe Biden. I on vydělává na voličích prodejem předmětů se svojí podobiznou či jménem. Na dračku jdou trička nebo hrnečky, na kterých je buď on, či jeho viceprezidentka Kamala Harrisová.
“Kyiv Stands” President Biden Makes Surprise Visit to Ukraine Commemorative Coin
— WhiteHouseGiftShop (@whitehousegift) March 9, 2023
50% of profits will be donated to Ukraine House, a 501C Charitable Foundation, in Washington D.C.https://t.co/VXJvPOEJ2L pic.twitter.com/6mOmRT2EFm
Oproti Trumpovi nemá Biden svůj vlastní e-shop. Předměty s ním však na svém webu prodávají například demokraté, tedy strana, jejímž je nynější hlava státu nominantem. Minimálně jsou ale jejich ceny „lidovější“. Za tričko, které jeho nositele ukazuje jako podporovatele dua Biden–Harrisová, zaplatíte 30 dolarů (téměř 650 korun).
Předměty s Bidenem či Harrisovou lze zakoupit i na oficiálních stránkách Bílého domu. Za kšiltovku s logem současného nájemníka sídla amerických prezidentů zaplatíte 24,25 dolaru (přes 500 korun). Oproti Trumpově čepici jde tady o podstatně levnější artikl. Nutno však podotknout, že Bílý dům nabízí k prodeji i upomínky předešlých hlav státu, tedy i například Donalda Trumpa.
Politické e-shopy v tuzemsku
Že čepice, hrnky a trička propagující politika či jeho stranu je možné zpeněžit, dobře vědí i v Česku. Svůj e-shop v minulosti měly například ODS či TOP 09, které jej však po čase zrušily. Naopak KDU-ČSL, ČSSD či Piráti jej provozují dodnes. Stejně tak KSČM prostřednictvím společnosti Futura, v jejímž představenstvu či dozorčí radě léta seděli například dlouholetý šéf strany Vojtěch Filip či bývalá poslankyně Miloslava Vostrá. Hnutí ANO e-shop nemělo, ve STAN od nápadu upustili.
Sortiment zmiňovaných stran je v mnoha ohledech podobný. Koupit lze stranické odznaky, trička, propisky, hrnky, ale i třeba ponožky, sandále a dokonce i slunečník. Ten konkrétně nabízejí komunisté za 1 100 korun. Piráti zase mají v sortimentu zejména trička, kulichy či mikiny. Zajímavostí je, že jako modely pro představení předmětů využili i duo svých poslanců – Kláru Kocmanovou a Jakuba Michálka.
Několik let zpátky zaujala média kauza kolem internetového obchodu hnutí SPD Tomia Okamury, na kterém byly k dostání šály, placky a trička, ale také třeba náušnice. Nechyběly logo strany či podobizna Okamury. Později se však ukázalo, že i když se internetový obchod prezentoval jako „oficiální e-shop SPD“, neprovozovalo jej samotné hnutí, ale jeho poslanec Lubomír Volný. SPD se tak vyhnulo tomu, aby e-shop muselo uvést ve zprávě o financování kampaně.
Předměty na prodej naposledy nabízeli lidé hnutí Právo Respekt Odbornost (PRO), které v poslední době proslulo pořádáním protivládních demonstrací. Na jedné z akcí partaje, kterou vede Jindřich Rajchl, jenž o víkendu organizoval protest nazvaný „Česko proti bídě“, si jeho příznivci mohli koupit tašky se stranickým potiskem. Jejich cena činila 200 korun, přičemž polovina částky mělo dostat hnutí coby sponzorský dar.
Vydělávají české politické strany?
Politolog Jan Kubáček pro CNN Prima NEWS řekl, že strany sice mohou prodejem na svých e-shopech něco vydělat, ale v Česku je jejich účel jiný. „Je to forma, jak politická sdělení dostat do domácností, veřejného prostoru a k fanouškům. Investice je mnohem výhodnější v tom, že strany ušetří, protože nemusí politické sdělení aktivně za své peníze dostávat k voličům a veřejnosti, ale místo toho jej prodají svým podporovatelům, kteří jim pak dělají reklamu za své,“ zmínil expert.
Premiér Andrej Babiš (ANO) při předvolební kampani v roce 2017 tradičně rozdával koblihy. Zdroj: Profimedia.cz
Předvolební kampaň Andreje Babiše v Průhonicích Zdroj: CNN Prima NEWS
Předvolební kampaň Andreje Babiše v Průhonicích Zdroj: CNN Prima NEWS
Premiér Andrej Babiš (ANO) v rámci předvolební kampaně objížděl o víkendu moravská města. Zdroj: Andrej Babiš
Z volebního štábu Danuše Nerudové Zdroj: Viet Tran
Z volebního štábu Danuše Nerudové Zdroj: Viet Tran
Ve štábu Jaroslava Bašty byly k dostání letáčky, brožurky či placky s kandidátem. Zdroj: CNN Prima NEWS
Ve štábu Jaroslava Bašty byly k dostání letáčky, brožurky či placky s kandidátem. Zdroj: CNN Prima NEWS
Ve štábu Jaroslava Bašty byly k dostání letáčky, brožurky či placky s kandidátem. Zdroj: CNN Prima NEWS
Premiér Andrej Babiš (ANO) při předvolební kampani v roce 2017 tradičně rozdával koblihy. Zdroj: Profimedia.cz
Premiér Andrej Babiš (ANO) v rámci předvolební kampaně objížděl o víkendu moravská města. Zdroj: Andrej Babiš
Ve štábu Jaroslava Bašty byly k dostání letáčky, brožurky či placky s kandidátem. Zdroj: CNN Prima NEWS
Peníze utržené za předměty podle něj spíše jen pokryjí náklady na jejich tvorbu. Kubáček navíc dodal, že politické straně se vyplatí distribuovat své materiály tímto způsobem i v případě, že by jejich e-shopy byly třeba v mírné ztrátě. Kromě toho považuje takové předměty za velmi důležité v okamžiku, kdy politická strana začíná. „Potřebují se představit široké veřejnosti a dostat svoji značku co nejvíce do veřejného prostoru. V tom jsou fanouškovské předměty velmi účinné,“ popsal politolog pro CNN Prima NEWS.
Fanouškovské předměty českých politických stran jsou podle něj specifické tím, že si většinou hrají s nějakým vtipem či glosou. „Často jsou to odlehčené vzkazy s nadhledem,“ komentoval politolog s tím, že v minulosti šlo o silnou disciplínu třeba TOP 09 či Pirátů. „Když se podíváte například do anglosaského prostředí, vzkazy jsou zde apelativnější, vážnější, patriotické a takové osudové. My spíše milujeme lehkou grotesku a nadhled,“ dodal Kubáček.