Analytický web Geopolitical Monitor upozornil, že v souvislosti s agresí jemenských rebelů v oblasti Rudého moře hrozí zvýšený výskyt pirátských útoků. Obchodní lodě totiž obeplouvají celou Afriku a v oblasti Guinejského zálivu se pirátům dlouhodobě daří. Světové mocnosti mezitím jednají o tom, jak krizi u Suezu vyřešit.
Začalo to pár náhodnými výstřely z části Jemenu, kterou ovládají rebelové zvaní Hútiové. Pokračovalo to útoky na izraelské lodě, ale i na plavidla dalších zemí. Teď je z Rudého moře ostře sledovaný region, kde Hútiové způsobili masivní geopolitickou krizi.
VIDEO: Hútiové útočili na obchodní lodě i na začátku prosince
Přepravní společnosti totiž přestávají považovat Rudé moře za bezpečnou lokalitu. Některé lodě tak ignorují Suezský průplav a volí mnohem delší a nákladnější cestu kolem celé Afriky a mysu Dobré naděje. K přesměrování plaveb už se rozhodly například společnosti Německa, Dánska, ale i Číny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Námořní doprava se vrací o 150 let. Řádění rebelů nutí lodě plující do Evropy k velké oklice
Analytický web Geopolitical Monitor teď upozornil, že v souvislosti s děním v Rudém moři se zvyšuje riziko pirátských útoků. A to nikoli poblíž Jemenu, ale v oblasti Guinejského zálivu, které je dlouhodobě pirátskými přepady proslulý.
Námořní doprava se vrací o 150 let. Řádění rebelů nutí lodě plující do Evropy k velké oklice
Už dvě globální přepravní společnosti se rozhodly minimálně na několik dní pozměnit dopravní trasy a odklonit své lodě, aby se vyhnuly Rudému moři. Dánský Maersk a německý Hapag-Lloyd tak činí v reakci na jemenské rebely, kteří ohrožují civilní lodě v regionu. Plavidla musí plout náhradní cestou kolem mysu Dobré naděje, což dodávky výrazně zpomalí.
Obchodní lodě volící delší cestu kolem Afriky totiž musejí právě tudy proplout. „Četnost pirátství podél afrického pobřeží by se mohla zvýšit v případě, že by se další lodní doprava odklonila od Rudého moře,“ uvedl web Geopolitical Monitor.
Jak krizi řešit?
Spojené státy už na konci minulého roku utvořily bezpečnostní koalici, která má dohlížet na obnovení pořádku v Rudém moři. Jenže proti jemenským rebelům v podstatě nezasahuje (až na americký protiúder vůči třem nepřátelským člunům) a navíc se její členové přou o roli, kterou by vlastně měli hrát.
Součástí uskupení jsou USA, Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Bahrajn, Seychely, Nizozemsko, Kanada a Řecko. Jenže některé státy přispívají vyloženě symbolicky. Například Kanada měla vyčlenit jen tři lidi.
Překvapivý tah Američanů: U Izraele se ostřelují s rebely, přesto stahují svou vlajkovou loď
Americké vrchní velení rozhodlo o stažení letadlové lodi USS Gerald R. Ford ze Středozemního moře, kam ji Spojené státy poslaly po teroristickém útoku Hamásu na Izrael 7. října. K opuštění pozic dochází v době, kdy se v regionu stupňují šarvátky mezi Američany a jemenskými rebely.
Naopak Londýn po boku Američanů a Francouzů poslal do Rudého moře válečné lodě. Podle některých ale ostraha regionu není dostatečná. Někdejší velitel v britském námořnictvu Tom Sharpe například doporučil, aby Británie vyslala svou vlajkovou letadlovou loď HMS Queen Elizabeth. Vláda ale prý nechce napětí eskalovat, píše anglický web The News.
To Austrálie čelí kritice, že nepomáhá vůbec a odmítla připojit k eskadře vlastní válečné lodě. Podle Geopolitical Monitoru se nechce Austrálie vzdávat vojenské síly v době zvyšujícího se napětí ve východních vodách Indického oceánu.
Podle katarské Al-Džazíry se má v oblasti Rudého moře pohybovat i íránská válečná loď. Právě Írán je dvorním sponzorem Hútiů, stejně tak i Hamásu nebo Hizballáhu. Krizi, která ovlivňuje celosvětovou dopravu a může zapříčinit další zdražování, se tak prozatím nepodařilo vyřešit.