Už dvě globální přepravní společnosti se rozhodly minimálně na několik dní pozměnit dopravní trasy a odklonit své lodě, aby se vyhnuly Rudému moři. Dánský Maersk a německý Hapag-Lloyd tak činí v reakci na jemenské rebely, kteří ohrožují civilní lodě v regionu. Plavidla musí plout náhradní cestou kolem mysu Dobré naděje, což dodávky výrazně zpomalí.
Nevypočitatelní Hútiové – rebelové vládnoucí podstatné části Jemenu – kolem sebe pálí hlava nehlava. V reakci na konflikt v Izraeli vyhlásili židovskému státu válku. Jenže Hútiové ohrožují prakticky všechna plavidla, která proplouvají Rudým mořem a Suezským průplavem. Je jedno, zda jde o vojenské, nebo civilní lodě a nezáleží ani na tom, pod jakou vlajkou plují.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jemenští povstalci ostřelují v Rudém moři obchodní lodě. V USA volají po útoku na Írán
Situace eskalovala o víkendu, kdy rebelové napadli plavidlo dánské společnosti Maersk, což je největší provozovatel kontejnerových lodí na světě. Zasáhnout musela americká armáda, která zničila tři čluny jemenských rebelů a zabila deset lidí, informoval list Times of Israel.
Přepravní společnost Maersk následně oznámila, že se teď její lodě budou několik dní Rudému moři vyhýbat. Navzdory bezpečnostní koalici, kterou utvořily v regionu Spojené státy, firmy zjevně nevěří, že se podaří podobným incidentům v budoucnu předejít.
Lodě narychlo odklání i německý gigant Hapag-Lloyd, pátá největší kontejnerová společnost světa. Inkriminované oblasti se bude vyhýbat minimálně do 9. ledna.
O polovinu delší cesta
Přesměrování plaveb vyjde na spoustu peněz a hlavně výrazně zpozdí dodávky. Suezský průplav, který spojuje Rudé moře se Středozemním, je totiž pro lodní dopravu neuvěřitelně důležitý. Byl otevřen v roce 1869 a cestu z Asie do Evropy zkrátil téměř o polovinu. Výrazně usnadnil i plavby přes Atlantik.
Teď musejí některé obchodní lodě mířící do Evropy, nebo opačným směrem Suezský průplav ignorovat. To znamená jediné – obeplout celou Afriku kolem mysu Dobré naděje.
„Suezským průplavem se přepravuje zhruba třetina celosvětového kontejnerového nákladu. Očekává se, že přesměrování lodí kolem jižního cípu Afriky bude stát až jeden milion dolarů za palivo navíc za každou zpáteční cestu mezi Asií a severní Evropou,“ uvádí Times of Israel.
Delší plavba se přepravním společnostem podraží, zaplatí to ale zákazníci. I proto akcie gigantů, kteří musejí odklánět lodě od Rudého moře, paradoxně rostou.
Není to poprvé, co obchodníci kvůli nepříznivým okolnostem v Suezském průplavu sčítají ztráty. V roce 2021 se tam zaklínila kontejnerová loď Ever Given, což paralyzovalo celosvětovou dopravu. Plavidlo se podařilo vyprostit až po šesti dnech.
Suezký průplav byl mimo provoz také v minulém století během Suezské krize a šestidenní války mezi Izraelem a Egyptem. Blokáda se protáhla na osm let a ze Suezu se prakticky stalo minové pole.