Rada hlavního města Prahy na svém pondělním zasedání odmítla záměr na výstavbu paralelní přistávací dráhy na Letišti Václava Havla. Jejím prostřednictvím se měla přepravní kapacita letiště zvýšit až na 35 milionů odbavených cestujících. To je asi dvojnásobek pasažérů, kteří jeho branami prošli před propuknutím koronavirové pandemie.
Podle většiny pražských radních je zvažovaná výstavba další ranveje na Letišti Václava Havla (LVH) přinejmenším nerozum, a to hned z několika důvodů. Nejprve by mělo dojít ke zprovoznění železničního spojení z Masarykova nádraží. Rada dále řekla, že by rozšíření kapacity LVH mělo ze strany české vlády předcházet vypracování koncepce letecké dopravy s ohledem na větší využití regionálních letišť, posouzení dopadů na turistický ruch nebo klimatické závazky, k nimž se Česká republika zavázala.
„Vláda chce investovat třicet miliard korun do Letiště Václava Havla v situaci, kdy se již proinvestovaly miliardy do rozvoje regionálních letišť. Ta jsou ale ve ztrátách a jejich provoz je dotován z veřejných financí,“ argumentoval náměstek pražského primátora Petr Hlubuček. „Železniční napojení centra Prahy na Letiště Václava Havla je samozřejmě důležité, ale oba projekty by se měly budovat současně a nepodmiňovat jeden realizací druhého,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities.
Pardubice jako Stansted
Podle Hlubučka je však takové dopravní spojení standardem v jiných evropských městech. „Současná situace, kdy se turisté z centra Prahy dostávají z letiště autobusem a musejí přestupovat na metro, je neudržitelná. Zejména ve špičkách je pak toto spojení extrémně nekomfortní,“ řekl primátorův náměstek redakci CNN Prima NEWS.
Podívejte se, jak bude vypadat železnice na letiště. Stát by mohla za devět let
Důstojný spoj centra Prahy s Letištěm Václava Havla, na který nejenom Pražané čekají desítky let, dostává konkrétní obrysy. Zatímco Praha se chlubí tím, že vyřešila výkup potřebných pozemků, Správa železnic, která projekt realizuje, zveřejňuje videa ke konkrétní podobě jednotlivých úseků a stanic. Celá stavba by se mohla dokončit v roce 2029.
Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda pak nesouhlasí s požadavkem pražských radních na větší vytížení regionálních letišť. „Karlovy Vary jsou odříznuté a závislé na ruské klientele, Ostrava čelí tvrdé polské konkurenci, a železniční spojení mezi Prahou a Pardubicemi je už nyní přetížené,“ řekl CNN Prima NEWS s tím, že když někdo chce létat do Prahy, neměli bychom ho odklánět na přistání do jiných měst.
Petr Hlubuček v tom ale nevidí zásadní problém a právě Pardubice a Prahu uvádí jako paralelu k Londýnu a letišti Stansted. „Z letiště v Pardubicích trvá cesta do Prahy hodinu. To je přece normální dojezdová doba i v západních metropolích. Jak dlouho jedete například ze Stanstedu do Londýna? Pardubické letiště by navíc mohlo sloužit především pro charterové a lowcostové lety, tedy klientelu, která možnost letět z Pardubic uvítá kvůli dostupnosti a ceně,“ dal Hlubuček další příklad využití letišť v regionech.
Praha, nebo Drážďany?
Pro nízkonákladové aerolinky ale mohou být atraktivní také Drážďany, které podle Lukáše Kovandy tvoří přirozenou alternativu právě vůči letišti v Praze. „Pokud Drážďany nabídnou výhodnější ceny za svá stanoviště, mohou o nich lowcostové společnosti začít reálně uvažovat,“ řekl. „Této konkurence se nebojím. Stávající letištní infrastruktura Letiště Václava Havla umožňuje další nárůst počtu cestujících až o čtvrtinu. Německá vláda se navíc snaží leteckou dopravu regulovat uvalením uhlíkové daně na letecké dopravce,“ odmítl Hlubuček hrozbu drážďanské konkurence.
Letiště Václava Havla v roce 2019, tedy ještě před propuknutím koronavirové pandemie, odbavilo přibližně 17 milionu cestujících. Jeho současná kapacita je přibližně 21 milionů. Paralelní ranvej by pak kapacitu posunula na 30 až 35 milionů odbavených cestujících ročně.