Jak na dražší energie
Pečlivě číst nabídky a smlouvy dodavatelů energie a nenaletět takzvaným energetickým šmejdům. To jsou dvě zásadní rady pro spotřebitele, kterých se týká dobrovolná či aktuálním děním vynucená změna dodavatelů energií. Těmito tipy nabádá k opatrnosti třeba ředitel Teplárenského sdružení Martin Hájek. „Řada lidí je v krizové situaci a energetičtí šmejdi budou mít žně,“ varoval v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
Takzvaní energošmejdi budou mít po ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy a dalších alternativních dodavatelů energie žně. Proto by si lidé měli dávat pozor, s kým novou smlouvu o dodávkách elektřiny a plynu uzavřou. „Je nutné opravdu pečlivě číst smlouvy a nenaletět energetickým šmejdům,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS Martin Hájek, ředitel Teplárenského sdružení.
Podle něho nepoctiví obchodníci s energiemi mohou využít skutečnosti, že řada lidí se nyní ocitla v krizové situaci. „Pokud energetickému šmejdovi naletí, budou na tom ještě mnohem hůře, než jsou na tom nyní u dodavatele poslední instance,“ dodal Hájek. Právě pod takzvaného dodavatele poslední instance přecházejí zákazníci, kterým zkrachoval nebo ukončil činnost jejich standardní dodavatel plynu nebo elektrické energie.
Nového dodavatele hledejte s rozvahou
Jenže dodavatel poslední instance nemá jinou možnost, než nakoupit energie na spotovém trhu za aktuálně vysoké ceny a za draho je rovněž prodávat odběratelům, kteří k němu „nově přešli“. V některých případech zálohy na energie stouply třeba i trojnásobně.
„Na jedné straně souhlasím, že by se lidé měli snažit odejít od dodavatele poslední instance k řádnému dodavateli. Na druhé straně je problém ve chvíli, kdy k nim (dodavatelům poslední instance – pozn. red.) spadl milion klientů. Těžko lze předpokládat, že se takové množství podaří zpracovat během týdne,“ řekl také Martin Hájek. Podle něho je tedy třeba bedlivě prověřovat, k jakému novému dodavateli lidé přecházejí.
Před zvýšenou aktivitou takzvaných energošmejdů v posledních dnech varoval také Energetický regulační úřad (ERÚ). „Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu, nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance,“ uvedl v tiskovém prohlášení za ERÚ Ladislav Havel.
Pozor na uzavření smlouvy po telefonu
Podle Havla už ERÚ registruje několik desítek stížností. Spotřebitelé si prý svou chybu uvědomí většinou až později, když po nich někdo vymáhá pokuty. „To už je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce,“ dodal Ladislav Havel.
Pokud lidem někdo zavolá a začne jim i jménem Energetického regulačního úřadu nabízet uzavření smlouvy na dodávku energie, měli by okamžitě zbystřit a nejlépe hovor rovnou ukončit. Žádný úřad totiž neprodává energie a ani nesmí konkrétní dodavatele energií doporučovat.
Mezi další oblíbené triky nepoctivců bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoli rozmyslet. Jenže ani to nemusí být pravda. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i telefonicky. Vyvázat se z takového kontraktu pak může být o poznání složitější, a to zejména v případě, kdy od něho neodstoupíte včas. Ze zákona je totiž možné od smlouvy uzavřené po telefonu nebo přes internet odstoupit bez jakýchkoli sankcí do 14 dnů.
Nechte si smlouvu poslat písemně
Od koho tedy můžete očekávat relativně bezpečné kontaktování? „Napřímo se mohou lidem ozvat dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jisti, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet,“ uvedla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.